ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.12.2015, 11:24
یغما گلرویی،‌ شاعر و ترانه‌سرا بازداشت شد

یغما گلرویی (شاعر و ترانه سرا) به دلایل نامعلومی بازداشت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روز گذشته (دوشنبه ۹ آذر)؛ یغما گلرویی، شاعر و ترانه‌سرا  دستگیر و به مکانی نامعلوم برده شد. علت این دستگیری مشخص نیست و اخباری از وضعیت این شاعر منتشر نشده است.

یغما گلرویی ماه گذشته (شنبه ۲۳ آبان) به خبرگزاری ایلنا گفت، از ۱۰ سال پیش تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به هفت کتابش مجوز چاپ نداده است: «مرکز موسیقی در ۱۰ سال گذشته هیچ نامی از من در هیچ آلبومی نیاورده‌ است. ممکن است تعداد محدودی از شعر‌هایم در آلبوم‌ها خوانده شده باشد اما نام من مجوز نمی‌گیرد و الان هم اگر خواننده‌ای، آلبومی با اشعار من به دفتر موسیقی ارائه کند، مجوز نخواهد گرفت.»

«یغما گلرویی» شاعر، ترانه‌سرا، نویسنده، عکاسِ ایرانی در مرداد سال ۱۳۵۴ در ارومیه به دنیا آمد. از یک سالگی همراه خانواده‌اش ساکن تهران شد.

خود دربارهٔ سال‌های تحصیلاتش می‌گوید: دوران دبستان در مدرسه محمد باقر صدر خوندم، دورهٔ راهنمایی را در مدرسهٔ طالقانی و دبیرستان را مدرسهٔ مطهری که البته به دلایلی ۲ سال از تحصیل محروم شدم و بعد در مدرسه شبانه درس خوندم... من هیچ خاطره شیرینی از دوران مدرسه ندارم. چون انقدر از مدرسه بدم می‌اومد که چیز شیرینی برام نداشت. همیشه از دیوار مدرسه می‌پریدم و فرار می‌کردم و…

از او آثار متعددی از جمله شعر، داستان، ترجمهٔ شعر، فیلم‌نامه و غیره منتشر شده است و ترانه‌های او توسط خوانندگانی چون شادمهر عقیلی ،سیاوش قمیشی، امیر کریمی، حسن شماعی زاده، امید، شاهین نجفی، فرهاد جواهر کلام، ناصر عبدالهی، قاسم افشار، سعید شهروز، رضا یزدانی و چند خواننده دیگر اجرا شده است. ترانهٔ «تصور کن» که در آلبوم روزهای بی‌خاطرهٔ سیاوش قمیشی اجرا شد و ترانه ستاره که توسط شادمهر عقیلی در آلبوم آدم و حوا اجرا شد معروف ترین ترانه‌های او است. ترانه‌ی آلیس جزو آخرین سروده های گلرویی است که توسط شاهین نجفی درآلبوم ص اجرا شده است.