ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.12.2015, 10:17
رضا خاتمی: در استبداد هیچ امید و نوری نیست

سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه انتظار نداریم در این انتخابات تحول عظیمی رخ دهد، گفت: تصور شکل گیری مجلس ششم و یا مجالس اول دور از تصور ذهنی است.

به گزارش آنا، نشست «معمای اسفند» با حضور ابراهیم اصغر‌زاده و محمدرضا خاتمی در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمدرضا خاتمی نماینده سابق مجلس در این نسشت در ابتدای سخنان خود با اشاره به بهبود اوضاع کشور اظهار کرد: امیدوارم سال آینده مراسم روز دانشجو را در حالی برگزار کنیم که هیچ دانشجوی دارای محرومیت تحصیلی نباشد و همچنین هیچ دانشجویی در حبس نباشد.

وی ادامه داد: در جایی که حاکمیت مردم بر سرنوشت خود وجود داشته باشد می‌توانیم امید به رهایی از مشکلات داشته باشیم اما در استبداد هیچ امیدی و نوری نیست.

خاتمی با بیان اینکه امکان بازگشت تام و تمام استبداد به کشور وجود ندارد، افزود: مردم ایران نیز در انقلاب اسلامی به دنبال تحول اساسی برای حاکمیت بر سرنوشت خود و آزادی بودند.

وی با اشاره به دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بعد از انتخابات سال ۸۸ گفت: کمتر از چهار سال کشید که دوباره نهاد آزادی و تحول خواهی خود را نشان داد و ما علی ‌رغم تمام مشکلات گام در مسیری می‌گذاریم که امید‌ها زنده می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: همیشه آرزو کرده‌ایم که مجلس نمایندگانی همچون مرحوم مدرس داشته باشد. اما در همین دوره فعلی می‌بینیم که با یک نماینده آزاده چگونه برخورد می‌کنند.

وی اضافه کرد: مجلسی ایده آل است که پرسشگر باشد و همه نهادهای نظام را وادار به پاسخگویی کند. اما موانع زیاد است.

این نماینده سابق مجلس افزود: در زمان‌هایی که محدودیت انتخاب شدن، کمتر بوده است، مجالسی تشکیل شده است که شجاع‌تر، با صراحت لهجه بیشتر، کارشناستر و سالم‌تر بوده‌اند. اما وقتی تصمیم‌ گرفته می‌شود که مجلس را یکدست کنند بخصوص از مجلس هفتم به بعد شاهد این هستیم که در این مجالس نسبت به مجالس قبلی فساد اعم از شخصی و گروهی بیشتر است و ما می‌بینیم.

خاتمی اضافه کرد: نمایندگانی که خودشان را مدیون نهادهای قدرت می‌دانند، نمی‌توانند طرفدار عدالت و حقیقت باشند. ما با این مشکلات رو به رو هستیم و علی رغم فراز و نشیب‌های موجود به آینده امیدواریم.

وی گفت: اگر واقعا بر اساس عدالت رفتار شود در کمتر از ۱۰ سال آینده عقب ماندگی‌ها را پشت سر می‌گذاریم.

خاتمی با بیان اینکه در دو دوره اخیر مجلس و ریاست جمهوری فساد در ایران بی‌مانند است، تصریح کرد: آنچه که برای یک عده مهم بود قدرت و ثروت بود و چون هدف این باشد مجاز هستید که چشم بر فساد ببندید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما انتظار نداریم که یک تحول عظیم شکل بگیرد و بزرگان اصلاحات از دم تیغ نظارت استصوابی عبور کنند.

وی تأکید کرد: در این انتخابات تصور اینکه مجلسی مانند مجلس ششم یا مجالس اول شکل بگیرد تصور دور از ذهنی است. اما ما باید خود را برای بد‌ترین شرایط آماده کنیم.

خاتمی در تشریح بد‌ترین شرایط گفت: بد‌ترین شرایط این است که باز‌‌ همان حذف و محدودیت‌ها احیا شود.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد ما خودمان را باید برای بد‌ترین شرایط اما پیروزی آماده کنیم.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: رمز پیروزی اصلاح‌طلبان و تحول خواهان در وحدت است. اگر ما در یک وضعیت دموکراسی مطلوب بودیم هیچ ایرادی نداشت که اصلاح‌طلبان باهم رقابت کنند.

وی تأکید کرد: از این به بعد که می‌تینگ‌های انتخاباتی شروع می‌شود جای رقابت درونی وجود ندارد و باید وحدت شکل بگیرد. ما اجازه نداریم در جایی که یک نماینده می‌خواهد دو نفر کاندیدا شوند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما مجلس می‌خواهیم که مبارزه با فساد در همه ابعاد را در دستور کار خود قرار بدهد.

وی تأکید کرد: ما مجلسی می‌خواهیم که شعار صلح داشته باشد و به همه دنیا تأکید می‌کنم به همه دنیا پیام آشتی بدهد.

این نماینده سابق مجلس گفت: منافع ملی مردم در رفاه، صلح و آرامش زیستن است. منافع ملی مردم در این است که جوانان به آینده امیدوار باشند. منافع ملی در توپ و تانک و قدرت نمایی نظامی نیست.

نایب رییس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین نهاد حاکمیتی مردم را مجلس خواند و گفت: وحدت، مبارزه با فساد و حمایت از منافع ملی سه رمز اساسی پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آتی در اسفند ماه است.