ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.12.2015, 9:19
اردوغان:درصورت اثبات خرید نفت از داعش استعفا می‌دهم

بی بی سی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اتهام همتای روسی خود در مورد خرید نفت از گروه دولت اسلامی (داعش) را رد کرده و متقابلا روسیه را به تجارت نفتی با این گروه متهم ساخته است.

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که برای شرکت در اجلاس جهانی مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین در پاریس به سر می‌برد، گفت که انگیزه ترکیه در سرنگونی هواپیمای نظامی روسی حفاظت از تجارت نفتی با داعش بوده است.

آقای اردوغان در بیانیه‌ای که در روز سه شنبه، ١٠ آذر (١ دسامبر)، صادر کرد، سخنان رئیس جمهوری روسیه را «افترا آمیز» خواند و گفت که «هرگاه چنین اتهامی ثابت شود، شرافت ملت ما مرا وادار می‌کند از سمت خود استعفا دهم». رئیس جمهوری ترکیه متقابلا روسیه را متهم کرد که به تجارت نفت با داعش مشغول است و گفت: «در صورت اثبات تجارت ترکیه با داعش، من در مقام خود باقی نخواهم ماند، اما از آقای پوتین می‌پرسم آیا او هم چنین خواهد کرد؟» وی از روسیه خواست تا درباره مبادلات تجاری خود با داعش توضیح دهد.

به گفته رجب طیب اردوغان، یک شهروند سوری‌تبار روسیه از داعش نفت می‌خرد و آن را به حکومت بشار اسد می‌فروشد. او گفت که این موضوع توسط منابع آمریکایی هم تایید شده و لازم است روسیه نحوه برخورد خود با این موضوع را روشن کند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اتهام آقای پوتین علیه ترکیه را «غیراخلاقی» دانست و گفت که «اینگونه ادعاها باید اثبات شود». وی افزود که ترکیه نفت مورد نیاز خود را از «منابع شناخته شده» خریداری می کند و روسیه، ایران، آذربایجان، قطر و نیجریه را به عنوان تامین‌کنندگان نفت مورد نیاز کشورش معرفی کرد. آقای اردوغان گفت: “ما هر گونه افترای دیگری را به شدت رد می‌کنیم.”

گروه دولت اسلامی برخی مناطق نفت خیز عراق را در تصرف دارد و گفته می‌شود درآمد قابل توجهی از فروش غیرقانونی نفت کسب می‌کند به نحوی که برخی ناظران آن را “ثروتمندترین سازمان تروریستی جهان” نام داده‌اند. یکی از هدف‌های حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا تاسیسات پالایشگاهی این گروه بوده و وزارت دفاع روسیه نیز تصاویری را از حمله هوایی به این مراکز منتشر کرده است.

سابقه اختلاف کنونی روسیه و ترکیه به حادثه سرنگونی یک هواپیمای روسی در روز ٢٤ نوامبر سال جاری باز می‌گردد. این هواپیما در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه سرنگون شد و ترکیه گفته است که به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده بود و پس از بی اعتنایی به اخطارهای مکرر، با واکنش نظامی ترکیه مواجه شد. منابع آمریکایی اخطار ترکیه به هواپیمایی روسی را تایید کردند اما دولت روسیه که ترکیه این هواپیما را در داخل خاک سوریه هدف قرار داد.

نیروی هوایی روسیه از ماه سپتامبر سال جاری با اعلام تصمیم به مقابله نظامی با داعش در سوریه، عملیات نظامی در سوریه را آغاز کرد و هدف از این عملبات را حمله به مواضع «گروه‌های تروریستی» اعلام داشته است. کشورهای غربی و ترکیه گفته‌اند که هدف روسیه، تحکیم موقعیت حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در برابر مخالفان اوست و هواپیماهای روسی به جای حمله به داعش، عمدتا مواضع نیروهای معتدل مخالف بشار اسد را هدف قرار می‌دهند. هنگام سقوط هواپیمای روسی گفته شد که ماموریت آن بمباران ترکمانان مخالف حکومت بشار اسد بود. ترکیه از ترکمان‌های سوریه حمایت می‌کند.

سقوط هواپیمای روسی باعث یک رشته واکنش روسیه از جمله وضع برخی محدودیت‌های تجاری علیه ترکیه و درخواست از شهروندان روسی برای خودداری از سفر به آن کشور بوده است. آقای اردوغان گفت که کشورش «با شکیبایی و خونسردی» در مورد اقدامات روسیه تصمیم‌گیری خواهد کرد. ولادیمیر پوتین روز شنبه فرمان وضع تحریم‌های تجاری علیه ترکیه را امضا کرد که عمدتا شامل اقلام کشاورزی است. مقامات روسی گفته‌اند که در صورت لزوم، محدودیت‌های موجود تشدید خواهد شد.

روسیه خود به دلیل عملکردش در مورد اوکراین، در معرض برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری و سیاسی کشورهای غربی قرار گرفته در حالیکه اقتصاد آن کشور که به عواید نفتی به شدت وابسته است، در نتیجه سقوط بهای جهانی نفت خام با مشکلاتی مواجه است.

به گفته ناظران، از آنجا که رویکرد سیاسی ولادیمیر پوتین شامل تحریک حس ملی‌گرایی مردم روسیه و تاکید بر لزوم تبعیت از «رهبر نیرومند و قاطع» برای رقابت با غرب و کسب موقعیت یک ابرقدرت جهانی است، اتخاذ موضعی سختگیرانه در برابر ترکیه اجتناب ناپذیر بوده است. در عین حال، رویکرد سیاسی آقای اردوغان نیز شامل تاکید بر لزوم تبدیل ترکیه به یک قدرت عمده منطقه‌ای و اسلامی است.