ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.11.2015, 9:02
حضور نیروی زمینی روسیه در جنگ داخلی سوریه

ولادیمیر پوتین دخالت سربازان روسی در جنگ سوریه را انکار می‌کند. اما بر اساس بررسی‌های اشپیگل، روسیه در حمایت از بشار اسد، حاکم سوریه از نیروی زمینی و توپخانه استفاده می‌کند.

به نوشته “اشپیگل آنلاین” برخلاف ادعای پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر عدم دخالت نیروی زمینی ارتش این کشور در جنگ داخلی سوریه اکنون مشخص شده است که روسیه با نیروی زمینی و توپخانه به بقای رژیم بشار اسد کمک می‌کند.

اشپیگل در بررسی‌های خود (۶ آذر/ ۲۷ نوامبر) درباره جزئیات چگونگی دخالت سربازان روس در سوریه می‌نویسد، دست کم دو سرباز روس در ماموریت سوریه کشته شده‌اند. این دو سرباز به یگان ویژه ۲۲ اداره اطلاعات ارتش تعلق داشتند که در شهر روستوف واقع در کناره‌های رود دن مستقر است. روز پنجشنبه ۱۲ نوامبر مراسم تدفین این دو سرباز در شهر روستوف برگزار شده است.

اشپیگل در ادامه جزئیات تحقیقات خود اضافه می‌کند که رسانه‌های روسیه اجازه نداشتند درباره مرگ این دو سرباز گزارشی منتشر کنند.

اشپیگل در ادامه گزارش خود آورده است که روسیه برای دفاع از رژیم بشار اسد علاوه بر حملات هوایی، در حمل و نقل نیروی زمینی و پشتیبانی توپخانه نیز وارد صحنه جنگ سوریه شده است. هواپیماهای نظامی “ایلیوشین” و هلیکوپترهای غول‌پیکر “ام‌آی-۲۴”، در انتقال نیروهای رژیم اسد وارد نبرد شده‌اند.

روسیه در جنگ داخلی سوریه برای تقویت نیروهای اسد از توپخانه مدرنی استفاده می‌کند که به گردان ۱۲۰ توپخانه ارتش روسیه مستقر در سیبری تعلق دارد.

پیشتر نیز گروهی از  بلاگرها و فعالان اپوزیسیون روسیه موسوم به “Conflict Intelligence Teams” تصاویری را جمع‌‌آوری و منتشر کرده‌ بودند که نشان می‌دهند عملیات نظامی روسیه فراتر از حملات هوایی است و شامل عملیات زمینی سربازان روس هم می‌شود.

تصاویر یاد شده عمدتا مربوط به سربازانی است که در سوریه هستند و عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. محلی که عکس‌ها گرفته شده، به وضوح بسیار دورتر از پایگاه روسیه در لاذقیه و طرطوس است.

این تصاویر سربازان روسی را در نزدیکی شهرهای حماء، حمص و حتی حلب نشان می‌دهد. برخی از این تصاویر در این فاصله از شبکه‌های اجتماعی پاک شده‌اند یا دیگر در دسترس نیستند. اما بلاگرهای روسی از آن‌ها کپی تهیه کرده‌اند تا صحت ادعای خود را به اثبات برسانند.

روز ۲۰ اکتبر یک سرباز روسی که کاربر پلاتفرم روسی VK.COM است، تصویری را در این صفحه پست کرد و نوشت: M5,Hama,Syrien

M5 یک اتوبان استراتژیک در سوریه است که اخیرا دوباره به دست حکومت سوریه افتاده است. همین کاربر تصویر دیگری را هم پیش از آن فرستاده بود که او را همراه با چند سرباز دیگر نشان می‌داد در حالی که روی صورت‌های‌شان رنگ استتار دیده می‌شد.

گروه “Conflict Intelligence Teams” بر این باور است که شخص یاد شده یک سرباز “بریگاد ۸۱۰” نیروی دریایی روسیه است که واحد آن ‌در بندر سواستوپول در کریمه مستقر بود. از ابتدای ماه سپتامبر شواهدی موجود است که نشان می‌دهد این واحد به سوریه اعزام شده است. “ولادیمیر ب.” تصاویر دیگری هم از زمانی که در سواستوپول بوده به پروفایل خود فرستاده است.

تصاویری در اینستاگرام

بلاگرهای روس به تصاویری در اینستاگرام هم برخورد کرد‌ه‌اند که یک سرباز روس از خود پست کرده‌ و نوشته “حلب، سوریه” و در عکسی دیگر از شهر حمص نام برده است. بلاگرهای روسی موفق شده‌اند نام این سرباز را پیدا کنند: “ایلیا گ.” که پیشتر دو سال و نیم در یک واحد ویژه سازمان مخفی ارتش روسیه GRU خدمت کرده است.
روشن نیست که آیا این شخص هنوز هم در خدمت سازمان مخفی ارتش روسیه هست یا نه. در هرحال تصویر یاد شده مربوط به سال ۲۰۱۳ میلادی است. این سرباز در رابطه با حضورش در سوریه یک هشتگ #16OBrSpN پست کرده است که مخفف نام واحد اوست.

روسیه همواره حضور زمینی خود در سوریه را کاملا نفی کرده است. البته رسانه‌های روسی در هفته‌های اخیر درباره «سازمان‌هایی که داوطلبانه به سوریه» می‌روند تا از حکومت بشار اسد حمایت کنند، گزارش داده‌اند. از جمله سایت خبری “Lenta.ru” با اعضای پلاتفرم “Dobrowolez” (به معنای «داوطلبان») مصاحبه کرده و «از ۳۰ تا ۵۰ داوطلب در روز» گزارش داده است.

دستمزدهای کلان طمع‌برانگیز

از سایر گزارش‌ها برمی‌آید که این «داوطلبان» را دستمزدهای قابل توجه به سوریه می‌کشاند. بنا بر گزارش وبسایت معتبر Fontanka.ru در سنت پترزبورگ، کسانی که مامور جمع‌آوری داوطلب برای جنگ در سوریه هستند به آن‌ها دستمزدی تا ۴۰۰۰ دلار در ماه پیشنهاد می‌کنند. این داوطلبان در منطقه‌ای در جنوب روسیه به نام مولکینو سازماندهی می‌شوند. در نزدیکی این محل یک واحد ویژه سازمان مخفی ارتش هم مستقر است.

گروه “Conflict Intelligence Teams” شواهدی هم منتشر کرده که نشان می‌دهد روسیه در ماه‌های اخیر حکومت سوریه را در ابعادی وسیع به تجهیزات نظامی مجهز کرده است.

از جمله این تجهیزات شمار زیادی تانک‌های T-72 و خودروهای نظامی سنگین است که در نیمه اکتبر در بندر نووراسییسک دیده شده‌اند و اوائل نوامبر در سوریه. روسیه هم‌چنین موشک‌های زمین به زمین از نوع توشکا نیز به دمشق فرستاده است.

خبرگزاری روسی “اسپوتنیک” تحت عنوان «تسلیحات روسیه در مبارزه با داعش» شماری از تولیدات جنگ افزاری صنایع روسی را که بیشتر در لاذقیه و در فرودگاه نظامی حمیمیم در سوریه مستقر هستند، معرفی کرده است. به نوشته اسپوتنیک روسیه در جنگ داخلی سوریه از تسلیحات مدرنی چون بالگرد ترابری - تهاجمی” می ۸ آ ام ش ت”، سامانه موشکی پدافند هوایی اس ۴۰۰، جنگنده “سوخو ۳۰ اس ام”، جنگنده بمب افکن روسی “سوخو ۲۴” در فرودگاه نظامی حمیمیم، رزمناو موشک انداز “ماسکوا” برای پدافند هوایی منطقه در سواحل استان لاذقیه و هواپیمای استراتژیک بمب افکن، “موشک انداز توپولف ۱۶۰” به نام “آلکساندر نوویکوف” در فرودگاه نظامی حمیمیم مستقر کرده است.

منبع: دویچه وله