ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.11.2015, 21:06
حمایت حسن روحانی از پوتین

حسن روحانی روز چهارشنبه ۴ آذر در جلسه هیات دولت درباره هدف قرار گرفتن یک جنگنده روس توسط ترکیه گفت، اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم این است که هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا روحانی در اظهارات خود گفت، حالا فرض بر این که این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ مگر می‌تواند اینقدر بی‌نظمی بر منطقه به تدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند. این اقدامات بسیار خطرناک است.

در نشست شورای ناتو که روز سه‌شنبه به درخواست ترکیه در بروکسل تشکیل شد گفته شده جنگنده روسی مدت ۱۷ ثانیه در حریم هوایی ترکیه بود و پس از اینکه از سوی جنگنده‌های ترکیه هدف قرار گرفت، وارد آسمان سوریه شد و در این کشور سقوط کرد.

روحانی افزود: همه باید توجه داشته باشند این اقدامات تحریک کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مسأله است و همه کشورها باید مراقبت کنند. ما از کشور همسایه و دوست‌مان ترکیه می‌خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد چرا که شرایط بسیار حساس است.

او گفت: روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف باشد یا اخلالی در روابط‌شان ایجاد شود چرا که این به نفع ما و منطقه نیست. ما هم می‌خواهیم که این کشورها اقدامات احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر مانع از تکرار این گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.

روحانی افزود: این گونه حوادث به نفع تروریست‌هاست و روحیه آنها را تقویت می‌کند بویژه وقتی ببینند کشورهای منطقه بر سر این مسایل با هم درگیر شده‌اند و اختلاف و فاصله میان آنها ایجاد شده است.

روحانی بااشاره به اینکه «همه کشورهای منطقه باید از کشوری که با تروریست ها می‌جنگد حمایت کنند»، گفت: اگر بنا باشد مسایل حاشیه‌ای ما را از مسأله اصلی بازدارد، موفق نخواهیم شد و ما باید همه تلاش و اراده و توانمان برای مبارزه با تروریسم متمرکز شود. غفلت از تروریسم به عنوان خطر اصلی، منطقه را دچار ناامنی های دیگری می‌کند.

او افزود: امیدوارم که همه از گذشته و از اعمال تروریستی این گروه‌ها درس لازم را آموخته باشند و امروز همه کشورها خود را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه آماده کنند و از دولت‌های روسیه و ترکیه که هر دو همسایه و برادر ما هستند خواهش می‌کنیم که با تدبیر مسأله را دنبال کنند و از تکرار این گونه حوادث با تدبیر و بردباری جلوگیری نمایند.