ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2015, 9:21
ترکیه یک جنگنده سوخوی روسیه را سرنگون کرد

یک هواپیمای جنگی روسیه از نوع سوخوی ۲۴ در منطقه بایربوجاق در شمال غرب سوریه هدف آتش جنگنده‌های اف‌۱۶ نیروی هوایی ترکیه قرار گرفت و سرنگون شد.

ترکیه می‌گوید سوخوی روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود و در مدت ۵ دقیقه ۱۰ بار به این جنگنده روسی هشدار داده شده بود.

وزارت دفاع روسیه تایید کرده که یک جنگنده این کشور در نزدیکی مرز سوریه هدف قرار گرفته و خلبان‌های آن موفق به بیرون پریدن از هواپیما شده‌اند. روسیه مدعی است که هواپیمای نظامی این کشور  حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده و سوخوی ۲۴ از زمین و به‌وسیله موشکی زمین به هوا هدف قرار گرفته است.

کاخ ریاست جمهوری روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سرنگونی جنگنده روسیه در مرز سوریه اقدامی بسیار خطرناک است و پیامدهای زیادی به دنبال دارد اما هنوز زود است درباره دلایل آن سخن بگوییم.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک جنگنده‌ اف‌۱۶ ترکیه یک هواپیمای سوخو ۲۴ روسیه را که وارد حریم هوایی ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه شده بود هدف قرار داده و سرنگون کرد.

ارتش ترکیه نیز اعلام کرد که دو هواپیمای جنگنده حریم هوایی ترکیه را شکسته‌اند و جنگنده‌های ترکیه‌ای یکی را سرنگون کردند.

ارتش ترکیه می‌گوید: پیش از شلیک به سوی هواپیمای مذکور در مدت ۵ دقیقه ۱۰ بار به آن اخطار داده شد تا حریم هوایی ترکیه را ترک کنند اما جنگنده متجاوز پاسخی به هشدار‌ها نداده است.

هواپیمای سرنگون‌شده روس‌ها در منطقه «باییربوجاق» سقوط کرده است. این منطقه ترکمن‌نشین است و در کنترل شبه‌نظامیان مخالف رژیم اسد قرار دارد.  ۲ خلبان سوخوی۲۴ با چتر نجات فرود آمده‌اند.

شبکه‌های تلوزیونی ترکیه تصاویری از بیرون پریدن دو خلبان هواپیما و نیز در آتش سوختن آن منتشر کردند.

منابع سوری نیز به الجزیره گفته‌اند که یکی از خلبان‌های این جنگنده به دست مخالفان افتاده و خلبان دیگر کشته شده است. رسانه‌های ترکیه نیز گزارش می‌دهند که یکی از خلبان‌های روس کشته شده است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، می‌گوید جت جنگنده روسیه در منطقه جبل ترکمان لاذقیه سقوط کرده است. به گفته این گروه، نیروهای دولتی سوریه و شورشیان این کشور بامداد روز سه‌شنبه در این منطقه مشغول نبرد زمینی و هوایی بوده‌اند.

واکنش تند پوتین

پوتین در واکنشی تند به سقوط یک فروند سوخوی روسیه گفت، ترکیه از پشت به روسیه خنجر زد. این اقدام آنها پیامد بسیار وخیمی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد گذاشت.

او که در سوچی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ملک عبدالله پادشاه اردن شرکت کرده بود افزود، خلبان‌های روسیه کسی را تهدید نکرده‌اند.

به گفته او، هنگامی که جت روسی هدف قرار گرفت، یک کیلومتر از مرز ترکیه فاصله داشت و سپس در فاصله چهار کیلومتری مرز ترکیه سقوط کرد.

پوتین گفت، هواپیماهای ترکیه با استفاده از موشک‌های هوا به هوا جنگنده‌ی روسیه را سرنگون کردند.

او افزود، ما همواره به ترکیه نه تنها به عنوان یک همسایه بلکه به عنوان یک دوست نگاه می‌کردیم و ارتباط بسیار خوبی با آنها داشتیم اما این تغییر خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه گفت: آنکارا به جای اینکه با ما تماس بگیرد بعد از این حادثه با شرکایش در ناتو تماس گرفت!

براساس گزارش رسانه‌های ترکیه سوخوی۲۴ روسیه ساعت ۹ و ۲۴ دقیقه به وقت ترکیه در آسمان منطقه مرزی «یای‌لای داغی» در جنوب استان هاتای ترکیه هدف قرار گرفته است. گفته می‌شود به علت اصابت قطعات متلاشی شده هواپیما دو نفر مجروح شدند.

پیشتر جنگنده‌های روسیه دوبار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بودند و آنکارا در اعتراض به این مساله سفیر روسیه در ترکیه را احضار کرده بود. ترکیه همچنین به آنچه که “هدف قرار گرفتن ترکمان‌های سوریه توسط روسیه” می‌خواند معترض است.

رسانه‌های غربی در گزارش‌های امروز خود گفتند که ترکیه با سرنگونی یک فروند جت جنگی روسیه، سیلی محکمی بر صورت پوتین زد.

ویدیوی زیر را خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از هدف قرار گرفتن جنگنده‌ی روس‌ها منتشر کرده است.


نقشه‌ای که ارتش ترکیه منتشر کرده و می‌گوید که مسیر حرکت هواپیمای سرنگون شده روسی (خط قرمز رنگ) را نشان می‌دهد که به حریم هوایی ترکیه وارد شده است.