ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2015, 0:59
پناهجویان ایرانی لب‌هایشان را دوختند

بی بی سی: مهاجرانی که مسیر حرکت آنها در مرز یونان و مقدونیه سد شده است، لب های خود را به نشانه اعتراض دوخته‌اند.

حدود شش مرد که می گویند اهل ایران هستند اعتراض‌شان را در نزدیکی روستای آیدومنی با کندن پیراهن و دوختن لب ها به نمایش گذاشتند.

در پی اقدام مقدونیه در محدود کردن عبور پناهجویان از مرزهایش، صدها مهاجر به آن اعتراض کرده‌اند.

از زمان حملات روز ۱۳ نوامبر پاریس که منجر به مرگ ۱۳۰ نفر شد، کنترل های مرزی اروپا بار دیگر زیر ذره بین قرار گرفته است.

کشورهای بالکان هفته پیش گفتند که مرزهایشان را فقط به روی کسانی باز می گذارند که از کشورهای جنگ زده مثل سوریه، عراق و افغانستان آمده باشند.

این محدودیت ها پس از آن است که یک گذرنامه جعلی سوری در کنار جسد یکی از بمبگذاران پاریس که ظاهرا به گروه دولت اسلامی (داعش) وابسته بود پیدا شد.

اقدام تازه پناهجویانی که لب هایشان را در مرز یونان و مقدونیه دوخته اند در پی چند روز اعتراضات در این نقطه مرزی صورت می گیرد.

به نظر می رسد بعضی از آنها کردهای ایران باشند. آنها درحالی که روی پیشانی و سینه هایشان نوشته اند “فقط آزادی”، در برابر پلیس ضدشورش روی ریل قطار نشستند. براساس یک گزارش وزارت خارجه آمریکا اقلیت کرد ایران در معرض بازداشت های خودسرانه، طولانی و بدرفتاری است.

مردانی از بنگلادش و مراکش هم که “مهاجر اقتصادی” شناسایی شدند و جلوی ورود آنها گرفته شد، به این تظاهرکنندگان پیوستند.

صدها هزار مهاجر که بسیاری از آنها از جنگ سوریه می گریزند پس از سفر آبی از ترکیه به یونان، سفر پرمخاطره از طریق بالکان به سوی غرب اروپا را شروع می کنند.

پلیس فدرال آلمان دوشنبه گفت که انتظار می رود شمار پناهجویانی که در ماه نوامبر وارد این کشور می شوند از رکورد قبلی در ماه اکتبر هم پیشی گیرد.

به گفته پلیس آلمان حدود ۱۸۰ هزار پناهجو تا این مقطع در ماه نوامبر وارد آلمان شده اند که در مقایسه با ۱۸۱ هزار نفری است که در ماه اکتبر از راه رسیدند.

همزمان به گزارش آسوشیتدپرس شمار پناهجویان گذرنده از یونان به مقدونیه در روز دوشنبه کاهش یافت که به دلیل محدودیت های تازه بود.