ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.11.2015, 20:20
افزایش سختگیری بر پوشش زنان در خیابان‌ها

به موجب مقررات جدید سختگیرانه‌ای که پلیس ایران وضع کرده است از این پس زنانی که در خودرو خود از پوششی که از نظر آنها کافی نیست برخوردار نباشند، نه تنها با تذکر و جریمه نقدی مواجه می‌شوند بلکه خودروی آنها «ممنوع الخدمت» خواهد شد، به این معنا که آنها قادر به فروش خودروی خود نخواهند بود. به علاوه مقامات پلیس گفته‌اند که علاوه بر ماموران این نیرو، افرادی به عنوان «مامورنامحسوس» که مورد اعتماد پلیس هستند نیز می‌توانند پلاک خودروهایی که از نظر آنها، سرنشینان آن رعایت حجاب نکرده اند را یادداشت و به مقامات پلیس ارائه کنند.

پلیس ایران روز یک شنبه ۲۴ آبان ماه، هشدار داد خودروی زنانی که هنگام رانندگی «حجاب نداشته باشند»، برای یک هفته متوقف می‌شود و احتمالا این زنان جریمه هم خواهند شد. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از قول سعید منتظرالمهدی، سخن‌گوی نیروی انتظامی نوشت که این نظام جدید ثبت تخلفات رانندگی برای برخورد با آنچه «هنجارشکنی در حین رانندگی اعم از کشف حجاب، حرکات نمایشی و مخاطره‌آمیز و دور دور کردن‌ها» نامید آغاز شده است و به گفته سخن گوی پلیس ایران، «از این پس با این هنجارشکنان برخورد جدی صورت می‌گیرد.»

این مقام پلیس با اشاره به «برخورد جدی از این پس» گفت که در یک هفته اخیر هم حدود ۱۰ هزار خودرو در این باره تذکر گرفته‌اند و برای دو هزار خودرو هم پرونده تشکیل شده است. سخن‌گوی پلیس ایران همچنین گفت: خودروی این افراد، «ممنوع‌الخدمت» می‌شود. او در توضیح که این بدان معناست که این افراد نمی‌توانند خودروشان را بفروشند. درباره این شیوه جدید، سخن‌گوی پلیس ایران گفت که «ماموران نامحسوس» به اجرای این طرح کمک خواهند کرد.

به گفته او «تعدادی از مسئولان، مدیران کشوری و لشکری و ماموران نامحسوس نیروی انتظامی در سراسر کشور… که افراد معتمدی برای پلیس هستند… در صورت مشاهده رانندگانی که از هنجار‌ها تخطی کرده، کشف حجاب کنند یا حرکات مخاطره‌آمیز انجام دهند» شماره پلاک آن‌ها را برای پلیس می‌فرستند و پس از آن، پلیس امنیت آن رانندگان را احضار می‌کند و خودرو آنها را «ممنوع‌الخدمت» می‌کند تا وضعیتشان مشخص شود.

فرمانده پلیس به اینکه این ماموران نامحسوس دارای چه شرایطی هستند و از نظر قانونی چه جایگاهی دارند توضیحی نداده است. اما به موجب این مقررات جدید، سختگیری بر نحوه پوشش زنان در تهران وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

این مقام نیروی انتظامی گفت که پلیس راهنمایی و رانندگی در این باره «از دادستانی حکم دارد» و به محض مشاهده خودرو افراد «متخلف»، در مرحله اول آن را به مدت یک هفته به پارکینگ منتقل می کند، جرایم پیشین آنها بررسی می‌شود و برخی مصادیق جریمه آنها به طور نقدی تسویه می‌شود و برای برخی دیگر هم تحویل مراجع قضایی می‌شود.

این موضع‌گیری مقام‌های پلیس ایران در رسانه‌های غربی هم بازتاب داشته است. از جمله روزنامه گاردین در بریتانیا و‌ روزنامه نیویورک‌تایمز در آمریکا در این باره گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند.

سرتیپ حسین اشتری، رئیس پلیس ایران، هم هشدار داده است که مأموران این نهاد در سرتاسر ایران با «کشف حجاب در خودرو‌ها و آلودگی صوتی» برخورد خواهند کرد. آقای اشتری رئیس پلیس ایران، ۲۰ آبان ماه گفت: «گاهی برخی از رانندگان برای راننده زنی که در حال رانندگی در خیابان است و کودکی نیز در خودرو اوست، ایجاد مزاحمت می‌کنند. باید کاری کرد تا این افراد جرات مزاحمت نداشته باشند.»

او تاکید کرد که پلیس نمی‌تواند با راننده‌ای که آلودگی صوتی و یا سایر مزاحمت‌‌ها را برای مردم ایجاد کرده، برخورد نکند.

موضع‌گیری‌ها در این باره در هفته‌های اخیر به‌خصوص با «کشف حجاب»صدف طاهریان و چکامه چمن ماه، دو بازیگر زن ایرانی که در فضای مجازی خبرساز شد، بالا گرفته و واکنش محافظه‌کاران و مقام‌های حوزه فرهنگ ایران را هم به دنبال داشته است.

هفته پیش هم پاسخ حسن روحانی به یک خبرنگار تلویزیون فرانسه درباره حجاب اجباری، موردتوجه قرار گرفت. در آستانه سفر رئیس‌جمهوری ایران به اروپا که در آن قرار بود از فرانسه هم دیداری رسمی داشته باشد، خبرنگار این شبکه عکسی از یک کارزار فیس‌بوکی مبارزه با حجاب اجباری به حسن روحانی نشان داد و از او درباره حجاب اجباری در ایران پرسید.

آقای روحانی در پاسخ گفت که دولت او «مسائل مهم‌تری» پیش رو دارد و در عین حال گفت که شهروندان هر کشوری باید به قوانین آن کشور احترام بگذارند. اشاره او به اجبار حجاب در قانون ایران تلقی شد. حسن روحانی در دو سال که از ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد، در موضع‌گیری‌هایش با فشارها درباره پوشش زنان مخالفت کرده است؛ موضعی که در دولت محمود احمدی‌نژاد هم بارها از او دیده شد.