ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.11.2015, 23:45
حملات مرگبار تروریستی در پاریس

ایران امروز: پایتخت فرانسه مقارن ساعت ۲۳ ‌شب جمعه ۱۳ نوامبر شاهد ‌تیراندازی و انفجارهای تروریستی در چندین نقطه شهر بود که گفته می‌شود بیش از ۱۲۰ نفر قربانی به جای گذاشته است. دادستانی فرانسه تعداد کشته شدگان را ۱۲۸ نفر اعلام کرده و می‌گوید حال ۹۹ نفر از مجروحان وخیم است.

در سالن کنسرت «باتاکان» تروریست‌ها نزدیک به ۱۰۰ نفر را به گروگان گرفته بودند. ساعتی بعد با حمله پلیس این گروگان‌گیری پایان یافت اما برخی خبرها از وقوع حمام خون در این سالن حکایت دارد. مهاجمان از آنکه از سوی پلیس، خلع سلاح شوند ده‌ها گروگان را کشتند. گفته می‌شود در این سالن کنسرت ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند. در برخی خبرها شمار کشته‌ها ۱۱۸ نفر ذکر شده است.

دستکم در پنج نقطه شهر تیراندازی و یا انفجار رخ داده است. یکی از این انفجارها در نزدیکی استادیوم پاریس که در آن بازی دوستانه تیم‌های ملی فوتبال فرانسه و آلمان در جریان بود انفجار و تیراندازی رخ داده است.

رسانه‌های آلمان می‌گویند در دقیقه ۶۰ بازی فرانسه و آلمان نخست صدای انفجار و سپس تیراندازی در نزدیکی استادیوم بازی دو تیم را بر هم زد. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه برای تماشای این بازی در استادیوم حضور داشت.

گفته می‌شود در تیراندازی و انفجار نزدیکی استادیوم «سان دونی» ۶۰ نفر کشته شده‌اند.

براساس اعلام دفتر دادستانی کل فرانسه در حملات شب گذشته ۸ مهاجم مسلح نیز کشته شدند. به گفته دادستانی پاریس هفت تن از مهاجمان تروریست‌های انتحاری بودند و با انفجار کمربندهای خود کشته‌شده‌اند.

سخنگوی دادستانی فرانسه گفته ممکن است هنوز شماری از مهاجمان زنده باشند

تمام مرزهای فرانسه بسته شده و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده است. فعالیت خطوط متروی پاریس و نیز نیروگاه‌های هسته‌ای به دلیل ترس از احتمال حملات تروریستی متوقف شده‌اند.

پلیس و شهرداری پاریس از ساکنان شهر خواسته‌اند که بنا به دلایل امنیتی در خانه‌های خود بمانند و از خانه خارج نشوند.

گفته می‌شود حملات تروریستی شامگاه جمعه در پاریس، هماهنگ‌شده‌ترین حمله تروریستی در تاریخ فرانسه بوده است.

گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات و انفجارهای شب گذشته  پاریس را بر عهده گرفته است. این گروه در وبسایتی به نام «دابق» اعلام کرد که  انفجارهای پاریس در انتقام حملات هوایی فرانسه در سوریه ضورت گرفته است.

داعش حملات شب گذشته پاریس را « ۱۱سپتامبر فرانسه» نامیده و گفته بعد از پاریس نوبت رم، لندن و واشنگتن است.

گروه داعش هم‌چنین با انتشار یک نوار ویدئویی فرانسه را تهدید کرد که اگر این کشور به بمباران مواضع این گروه ادامه دهد همچنان هدف قرار خواهد گرفت.

یک شبه‌نظامی در این ویدئو گفت: تا زمانی که نیروهای ائتلاف به بمباران مواضع داعش ادامه دهند در صلح زندگی نخواهند کرد. وی افزود: مردم در نهایت به جایی می‌رسند که از خرید رفتن هم بترسند.

داعش هم‌چنین از حامیان فرانسوی‌اش خواسته اگر نمی‌توانند به سوریه بیایند، در همان فرانسه دست به کار شوند.

اوباما: آمریکا در کنار فرانسه ایستاده است

رئیس جمهوری ایالات متحده، ضمن ابراز تاسف از وقوع این حوادث گفت فرانسه همپیمان دیرینه آمریکا است و ما در کنار مردم و دولت فرانسه ایستاده‌ایم.

باراک اوباما که در حضور خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت و بطور زنده از تلویزیون پخش شد، با بیان این که پاریس جایگاه ویژه ای در سیر تکامل بشری داشته است، گفت تعهد مردم فرانسه به زندگی، به آزادی، و به شادی، نه تنها ارزش جامعه فرانسه است، بلکه ارزشی برای همه جوامع بشری است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت واشنگتن در تماس نزدیک با مقام‌های فرانسوی در ارتباط با حوادث مرگبار جمعه شب است؛ با این حال او تاکید کرد که دراین لحظه قضد ندارد در باره اشخاص یا گروهی که احتمال می‌رود مسئول این حوادث باشند گمانه‌زنی کند و به محض دریافت اطلاعات موثق، آن را با رسانه‌ها در میان خواهد گذاشت.