ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.11.2015, 20:28
وضعیت وخیم جسمی علی شریعتی پس از اعتصاب غذا

وضعیت وخیم جسمی علی شریعتی پس از اعتصاب غذای تر در زندان اوین

یک منبع نزدیک به علی شریعتی، زندانی عقیدتی که از روز ۱۳ آبان ماه در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذای تر زده است با اشاره به وضعیت جسمی وخیم او به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «روز شنبه ۱۶ آبان ماه علی یک طرف بدنش بی حس شده، فشارش پایین افتاده و نیمه بیهوش شده که هم اتاقی هایش او را به بهداری زندان برده اند، آنجا به او سرم زده شده و حالش کمی بهتر است، اما گفته تا زمانیکه به خواسته هایش رسیدگی نشود دست از اعتصاب برنمی دارد. وضعیت او با توجه به اینکه اصرار به حفظ اعتصابش دارد بسیار نگران کننده است.»

این منبع آگاه به پرونده علی شریعتی که به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس در دادگاه بدوی محکوم شده به کمپین گفت: «ااولین درخواست علی ازمقامات قضایی کشور  این است که تا مشخص شدن وضعیت نهاییش و اعلام حکم دادگاه تجدید نظر با قرار وثیقه آزاد شود. دومین درخواست او کارشناسی مجدد بر روی پرونده اش است، چون معتقد است اتهامات و حکمی که گرفته ناعادلانه و غیرمنطقی است و می خواهد زودتر دادگاه تجدید نظر تکلیفش را روشن کند.»

این منبع ادامه داد:‌ «علی اولین زندانی عقیدتی دولت روحانی است اما خودش حامی دولت است و در ستاد انتخاباتی آقای روحانی بسیار فعال بود. روز ۱۳ آبان ماه هم یک نامه خطاب به روحانی نوشته و از او خواسته است تا پرونده او را پیگیری کند چون معتقد است برای او پرونده سازی شده است. علی از سال ۱۳۹۳ در زندان است و تازه شهریور ماه امسال حکم بدویش اعلام شده و هنوز حتی شعبه دادگاه تجدید نظر او مشخص نشده است. او می تواند  تا زمانیکه وضعیت حکم او به طور مشخص روشن شود با قرار وثیقه آزاد شود.»

این منبع با اشاره به حکم سنگین ۱۲ سال و ۹ ماه حبس علی شریعتی به کمپین گفت: «مستندات اتهامات او چیزهای مانند ایمیل ها و عکس هایش در لپ تاپ یا نوشته هایش در صفحه تلگرامش بوده است. مثلا عکس هایی را از تجمعات در لپ تاپش داشته اما خودش این عکس را نگرفته بوده و اصلا در آن تجمعات نبوده است، اما به او در بازجویی گفتند خودش این عکس ها را گرفته، علی گفته که تاریخ ذخیره کردن عکس ها را با تاریخ تجمعات مقایسه کنند تا متوجه شوند ربطی ندارد.»

علی شریعتی، ۲۹ ساله، فارغ التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی در روز ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۳ در منزلش توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شد. آقای شریعتی به مدت ۵ ماه در سلول انفرادی  زندان اوین به سر برد و پس از آن به بند هشت (عمومی) زندان اوین منتقل شد.

علی شریعتی طی دو جلسه دادگاه در تاریخ های ۳۰ خرداد و نهم شهریور ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به ریاست جمهوری و داشتن ماهواره در منزل دادگاهی شد. در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ طی حکمی که به او ابلاغ شد به دلیل این اتهامات به اشد مجازات یعنی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

آقای شریعتی برای اولین بار در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ دستگیر شد و به مدت یکماه در سلول انفرادی زندان اوین بود پس از آن با قرار وثیقه آزاد شد. او بعدتر در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر این حکم به یکسال حبس کاهش یافت. علی شریعتی یکسال حبس خود را طی کرد اما حکم شلاق وی نهایتا بخشیده شد.

علی شریعتی مجددا و برای دومین بار در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۳ بازداشت شد او به مدت یک هفته در بازداشت به سر برد و بعد آزاد شد. از آن تاریخ مرتبا برای بازجویی به وزارت اطلاعات احضار شد تا نهایتا در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۳ دستگیر شد.

علی شریعتی به همراه مجید آذرپی، زندانی عقیدتی دیگری که به همراه او در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده نامه ای مشترک در تاریخ ۱۳ آبان ماه به دفتر ریاست جمهوری فرستادند. در بخشی از این نامه که متن آن را سایت کلمه منتشر کرده، این دو زندانی خطاب به حسن روحانی نوشتند: «از شما به عنوان مجری قانون اساسی درخواست داریم که در برابر این پرونده سازیها به انفعال خود پایان داده و اجازه ندهید که جریانات تندرو با این احکام ناعادلانه، آب به آسیاب دشمنان این مرز و بوم بریزند.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است:‌ «متأسفانه اقدامات حمایتی ما از دولت تدبیر و امید به مذاق پرونده سازان امنیتی خوش نیامد و صرفاً برای برخورد و مأیوس نمودن یاران جوانتان، ما را دستگیر و پس از بازداشت در بندهای امنیتی ۲۰۹ و ۲ الف، با فهرست بلند بالایی از اتهامات امنیتی و سیاسی باور نکردنی و کذب و ساختن کوه از کاه، راهی دادگاه انقلاب کردند. حدیث مظلومیت جوانان این سرزمین در دادگاه های غیرعلنی انقلاب و احکام ناعادلانه مفصل است. با این حال انفعال برخی اعضای دولت حضرتعالی به خصوص در حوزه دادگستری و اطلاعات بیش از هر چیزی مایه تکدر خاطر است.»