ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.11.2015, 21:18
سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار به سه سال زندان محکوم شد

سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار در دادگاهی که روز ۲۸ مهرماه به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد، به سه سال زندان تعزیری محکوم شد. یک منبع آگاه به پرونده این روزنامه‌نگار به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «حکم، روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه به ایکدر ابلاغ شده و اتهامات او توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام است.»

خرداد ماه امسال (۱۳۹۴) در حالی که این روزنامه‌نگار قصد خروج از کشور را داشت در فرودگاه به او ابلاغ شد که ممنوع الخروج است. منبع آگاه به پرونده این روزنامه‌نگار در این رابطه گفت: «او برای ادامه تحصیل قصد خروج از کشور را داشته است اما وقتی پس از ممنوع الخروجی به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کرده است، آقای قطبی سرپرست این دادسرا و معاون دادستان تهران به او گفت تو قصد خروج از کشور و پیوستن به تلویزیون صدای آمریکا را داشته‌ای برای همین به تو اجازه خروج داده نمی‌شود. اما هیچ سندی برای این ادعا ارائه نکرده است.»

به گفته این منبع مطلع برخی پست‌های فیس بوکی وی مصادیق توهین به رهبری تشخیص داده شده‌اند.

این منبع آگاه همچنین گفت: «پیش‌تر، این روزنامه‌نگار بعد از تفهیم اتهام در شعبه چهار دادسرای رسانه به دلیل فراهم نشدن مبلغ قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی، یک شب را در زندان قرچک سپری کرده است.»

سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار ۳۳ ساله‌ای است که سابقه فعالیت در روزنامه‌های شرق، بهار، فرهیختگان، مردم امروز را دارد. او پیش‌تر و در سال ۸۷هم با اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم و به همین دلیل از دانشگاه اخراج شد.