ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.11.2015, 21:58
اعتراض‌ها در آذربایجان به برنامه توهین‌آمیز صداوسیما

گزارش‌ها حاکی است که صدها نفر در شهرهای مختلف آذربایجان به یک برنامه ظنز پخش‌شده از صداوسیمای جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

وبسایت‌های خبری محلی از برگزاری تظاهرات اعتراضی در شهرهای ارومیه، تبریز، زنجان، اردبیل و مشکین‌شهر  خبر داده‌اند. این منابع می‌‌گویند شماری از معترضان در شهرهای ارومیه، تبریز و اردبیل بازداشت شده‌اند.

تجمع اعتراضی در دانشگاه اورمیه

صدها نفر از دانشجویان دانشگاه سراسری اورمیه در اعتراض به توهین های مطرح شده در شبکه دو صدا و سیما دست به اعتراض زدند. به گزارش وبسایت خبری «اویان نیوز»، دوشنبه ۱۸ آبان۹۴ قریب به هزار نفر از دانشجویان دانشگاه سراسری اورمیه در اعتراض به توهین‌های مطرح شده در شبکه دو سیما دست به اعتراض زدند.

دانشجویان معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی مانند «we are turks»، « türk dilində mədrəsə»، «اصل ۱۵؟؟..» «تبعیض مساوی نیست با برادری» تجمع اعتراضی خود را شروع کردند. معترضان شعارهای همچون «آذربایجان میللتی چکنمز بو ذیللتی»، «تورک دیلینده مدرسه» و «هارای هارای من تورکم» را سر دادند.

در این تجمع یکی از دانشجویان با اشاره به سابقه این توهین‌ها با محکوم کردن «رفتارهای نژادپرستانه شبکه ۲ خواهان رسیدگی و برخورد با عاملین این رفتار ناشایست» شد.

جواد جهانگیر زاده نماینده مردم اورمیه در مجلس با حضور در بین دانشجویان، پس از محکوم کردن توهین‌های مطرح شده در این برنامه، این توهین‌ها را «سهوی» عنوان کرد که پس از اعتراض دانشجویان گفت: درست می گویید عمدی بوده است.
رحیم حب نقی رئیس دانشگاه سراسری اورمیه که در آغاز سخنان خود از کلمه «آذری» استفاده کرده بود با اعتراض دانشجویان مواجه شد و در بقیه سخنان خود از کلمه «تُرک» استفاده کرد.

وی به دانشجویان «صدور مجوز کانون آذربایجان شناسی و واحدهایی در خصوص تدریس ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی» را وعده داد. این تجمع پس از قرائت بیانیه از سوی دانشجویان به پایان رسید.

در بخشی از این بیانیه آمده: «ملت تُرک همواره راه‌هایی را برای پایان دادن پدیده شوم نژادپرستی در ایران ارائه کرده ولی هیچ‌گاه پاسخ مناسبی از مرکز دریافت نکرده است. ما دانشجویان دانشگاه اورمیه تنها راه پایان دادن به نژادپرستی علیه ملت تُرک را احقاق تمامی حقوق آنها می دانیم که متاسفانه حتی اندک وعده های داده شده در دولت روحانی نیز هیچ‌گاه عملی نگردیده است.»

ضرب و شتم معترضان

براساس گزارش سایت خبری «اویان نیوز»، در تبریز ماموران امنیتی و یگان ویژه با پرتاب گاز اشک‌آور درصدد متفرق کردن معترضان برآمدند. به گفته شاهدان عینی بسیاری از شهروندان معترض مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

یک شاهد عینی به اویان نیوز گفته که در سه راه امین تبریز ماموران امنیتی به زنان حاضر در تجمع حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. ماموران برای متفرق کردن معترضان گار اشک آور و تیر هوایی شلیک کردند.

در شهر اورمیه نیز ماموران امنیتی بازار شهر اورمیه و خیابان‌های اصلی را بسته بوداند. ماموران با پرتاب گاز اشک آور و گلوله‌های رنگی سعی در متفرق‌کردن معترضان داشتند. در خیابان‌های فرعی منتهی به خیابان امام و سرداران، معترضان و ماموران یگان ویژه درگیر شدند.

در خیابان امام شهر مشکین شهر نیز معترضان با سر دادن شعارهایی همچون «هارای هارای من تورکم»«اولوم اولسون راسیزمه» و «آذربایجان وار اولسون» اعتراض خود را نشان دادند. براساس گزارش ها، در این شهر ماموران امنیتی با دخالت در این تجمع با شهروندان درگیر شده اند.

بنابر گزارش‌ها در شهرهای اردبیل، زنجان، مشکین‌شهر و خوی نیز اعتراض‌هایی صورت گرفته و تجمع‌های معرضان در برخی نقاط با دخالت ماموران امنیتی به خشونت کشیده شده است.

بازداشت چندین نفر از معترضان

چندین نفر از شهروندان و فعالان مدنی آذربایجانی امروز در شهرهای مختلف آذربایجان بازداشت شدند. بنا بر گزارش اویان نیوز، دوشنبه ۱۸ آبان۹۴ «آیدین ذاکری»، «شاهین نوبخت» و «ابراهیم سیفی» در شهر مشکین‌شهر در جریان اعتراضات  بازداشت شده اند.

در شهر اردبیل بیش از ۱۰ نفر از شرکت کنندگان در تجمع روز دوشنبه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند. «رحیم غلامی»، «علی خیرجو»، «میثم جولانی»، «مرتضی پروین»، «سعید صادقی‌فر»، «امیر امینی» و «فرشید پیچگانلو» از جمله بازداشت شدگان شهر اردبیل هستند.

به گفته شاهدان عینی در شهر تبریز ماموران امنیتی تعدادی از حاضران را بازداشت کرده‌اند.

در شهر اورمیه نیز شاهدان از بازداشت دستکم ۱۴ نفر از معترضان در چهار راه عطایی خبر می‌دهند. گفته می‌شود در  شهر خوی ۳ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

صداوسیما عذرخواهی کرد

رئیس صداوسیما با ابراز تأسف عمیق از خطا و سهل انگاری غیرقابل گذشت در بخشی از برنامه «فیتیله‌ها» در روز جمعه ۱۵ آبان گفت: با مدیران و عناصر دخیل در این مسئله تأسف بار برخورد جدی و رسیدگی کامل می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس رسانه ملی با ابراز تأسف عمیق از خطا و سهل انگاری غیرقابل گذشت در بخشی از برنامه «فیتیله ها» در روز جمعه ۱۵ آبان گفت: با مدیران و عناصر دخیل در این مسئله تأسف بار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری زبان شده است؛ برخورد جدی و رسیدگی کامل می شود.

سرافراز با اشاره به برکناری و توبیخ دو نفر از مدیران شبکه دو سیما و چند نفر از عناصر و عوامل تولید و نظارت این برنامه افزود: رسانه از خطای به وجود آمده پوزش می‌طلبد و در ایفای وظایف خود در تحکیم وحدت اقوام و انسجام ملی با همتی مضاعف تلاش خواهد کرد.


فرماندار تبریز: تجمع اعتراضی در آرامش پایان یافت

فرماندار تبریز با بیان اینکه نارضایتی آذری زبانان از پخش برنامه موهن فیتیله در جمعه گذشته یک حقیقت مسلم است، گفت: تجمع بعد از ظهر امروز تبریز در اعتراض به این موضوع با آرامش پایان یافت.

رحیم شهرتی فر دوشنبه شب در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه تمام آذری زبانان از پخش جمعه گذشته ‘فیتیله’ ناراحت هستند، افزود: اعتراض به موقع مردم و مسئولان استان به پخش این برنامه و اقدام به موقع سازمان صدا و سیما در برخورد با خاطیان، عذرخواهی مقام های ارشد این سازمان از مردم و وعده عدم تکرار این گونه اتفاقات در آینده و رسیدگی قاطع و ریشه یابی کامل موضوع، موجب شد مردم فهیم و آگاه تبریز، رسیدگی به این مساله را به مقام های مسئول بسپارند.

وی اظهار داشت: با این وجود عده ای از جوانان که با پخش برنامه تلویزیونی موهن ‘فیتیله’، احساسات شان جریحه دار شده بود، به عنوان اعتراض در ساعت ۱۶ بعد از ظهر امروز در تبریز تجمع کردند و پلیس و برادران نیروی انتظامی با توجه به وظیفه ذاتی خود مبنی بر ممانعت از برگزاری تجمع های غیرقانونی و فاقد مجوز و برای حفظ امنیت و آرامش شهر و جان و مال مردم، درخواست متفرق شدن تجمع کنندگان را کردند.

فرماندار تبریز اضافه کرد: چون تعداد تجمع کنندگان محدود و کم بود و از طرفی مردم با فرهنگ تبریز با هوشیاری و آگاهی از همراهی معترضان خودداری کردند، تجمع که به صورت محدود منجر به بروز تنش جزئی شده بود، به سرعت به پایان رسید.

شهرتی فرد ادامه داد: در این تجمع دو نفر از رهگذران بر اثر اصابت سنگ از ناحیه سر زخمی شدند. وی از خویشتنداری نیروهای انتظامی و موفقیت آنان در مدیریت تجمع تبریز و همکاری مردم فهیم این کلان شهر با پلیس و عدم همراهی با اقدامات غیرقانونی تقدیر و تشکر کرد.

در بخشی از اجرای جمعه گذشته برنامه تلویزیونی ‘فیتیله’ صحنه ناشایستی به نمایش درآمد که موجب شد در شبکه های اجتماعی بازتاب وسیعی داشته باشد و از آن به عنوان مصداق توهین به قومیت های کشور یاد شود.

روابط عمومی سازمان صدا و سیما نیز پس از این موضوع اعلام کرد پخش برنامه ‘فیتیله’ از شبکه دو سیما به دلیل توهین به آذری زبان ها فعلا متوقف است و با عوامل خاطی آن برخورد می شود.