ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.11.2015, 6:11
تندروها به صحنه باز می‌گردند

اعتماد / ناهید مولوی

تندورها دوباره بازگشته‌اند و به نظر می‌رسد برای فصل انتخابات برنامه دارند. آنها حتی اجازه برگزاری سخنرانی به مناسبت ۱۳ آبان را به اصلاح‌طلبان لاهیجان ندادند. با وجود برنامه‌ریزی و قرار قبلی قرار بود برنامه در دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شود اما یك روز پیش از برنامه مدیریت دانشگاه اعلام كرد توانایی برگزاری این برنامه را ندارد و برگزار‌كنندگان ناچار برنامه را به سالنی در اتاق اصناف این شهر منتقل كردند كه با حمله تندروها و خودسرها نیمه‌كاره ماند.

فیاض زاهد به دعوت شورای جوانان تدبیر و امید استان گیلان قرار بود در مراسم روز مبارزه با استكبار جهانی با موضوع «عزت، حكمت و مصلحت در سیاست خارجی» سخنرانی داشته باشد. مراسمی كه تمام مجوزهای لازم را از سوی فرمانداری كسب كرده بود و هیچ‌گونه مشكل قانونی نداشته اما ظاهرا حضور این استاد دانشگاه و برنامه‌ای كه به دعوت جوانان حامی دولت برنامه‌ریزی شده بود به مذاق برخی خوش نیامده و اجازه ندادند تا برنامه برگزار شود.

به گزارش سایت‌های محلی شهرستان لاهیجان، فیاض‌زاهد در این مورد گفته: پس از آغاز مراسم و قرائت قرآن و پخش سرود ملی ایران‏، هنگامی كه پشت تریبون رفتم فضا متشنج شد و حمله و شعار گروهی از نیروهای خودسر موجب برهم خوردن مراسم شد كه به همین خاطر سالن را ترك كردم.

زاهد با بیان اینكه پس از خروج از سالن‏، این افراد به او حمله كردند، تصریح كرد: با حمله این افراد، تعدادی از جوانان حاضر حلقه‌ای در محافظت از من تشكیل دادند ولی آنها توسط نیروهای خودسر كتك خوردند كه من نیز بی‌نصیب نماندم. حتی بعد از خروج از سالن مراسم، این افراد با ماشین، مرا تعقیب می‌كردند كه این مساله باعث شد یكی از ماشین‌های همراه بنده با دو ماشین دیگر تصادف كند. این افراد مسیر اصلی لاهیجان به رشت را بسته‌ بودند و می‌خواستند مانع خروج من از لاهیجان شوند كه از طریق راه‌های فرعی توانستیم به رشت برسیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینكه آیا امنیت مراسم تامین نشده بود؟ با بیان اینكه هیچ ارگانی برای تامین امنیت این برنامه دارای مجوز حضور نداشت، یادآور شد: شایسته است زمانی كه فرمانداری و استانداری مجوز برگزاری برنامه‌ای را می‌دهند، امنیت لازم را هم برای برگزاری آن فراهم كنند. بنده هیچ شكایتی نسبت به این مساله ندارم چراكه امیدی برای پیگیری این اتفاق ندارم اما امیدوارم روزی فرا‌برسد كه فضای گفت‌وگو و مفاهمه میان جریان‌های سیاسی فراهم شود.

بعد از حادثه شیراز و حمله به علی مطهری، مسوولان بر این موضوع پافشاری كردند كه این دست اتفاقات دیگر تكرار نخواهد شد. پس از آن اتفاق آرامش نسبی در شهرها برقرار شد اما درست در روزهایی كه مجموعه وزارت كشور خود را برای انتخابات اسفندماه آماده می‌كند تندورها بار دیگر به صحنه بازگشتند و شاهد اتفاقی مشابه اتفاق شیراز هستیم. این در حالی است كه وزارت كشور بارها در مورد سیاست‌های انتخاباتی دولت تاكید كرده است كه امنیت و آرامش یكی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در انتخابات آینده و حتی یكی از معیارهای مهم ارزیابی استانداران و فرمانداران است كه توسط وزارت كشور انجام می‌شود. ارزیابی كه باعث بركناری برخی نیروهای اجرایی وزارت كشور در شهرستان‌ها شده است.

در این میان اما شاید مهم‌ترین اقدام مربوط به وزارت كشور باشد. بیش از هر‌كسی این مرد شماره یك ساختمان فاطمی است كه می‌داند اگر قرار باشد در روزهای منتهی به انتخابات كه ترافیك برنامه‌های سیاسی در همه شهرها زیاد خواهد بود، در گوشه و كنار كشور گروه‌های تندرو دست به تحركات اینچنینی بزنند، در روزهای حساس انتخابات سنگ‌روی سنگ بند نخواهد شد و تامین امنیت انتخابات به مراتب سخت‌تر خواهد شد. از همین رو بود كه رحمانی فضلی بارها بر این مساله تاكید كرده است كه اگر لازم باشد حتی در شب انتخابات هم در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها تغییر اتفاق خواهد افتاد.

رحمانی فضلی تا اسفند ماه دغدغه‌های مهمی را در پیش‌رو دارد. یك‌سو ماجرای انتخابات الكترونیك كه همچنان در هاله‌ای از ابهام است و شورای نگهبان با آن كنار نیامده است و از سوی دیگر ماجرای تایید صلاحیت‌ها كه باز هم یك طرف ماجرا شورای نگهبان است و در میان همه این دغدغه‌ها بی‌تردید ماجرای گروه‌های فشار و تحركات تندروها علیه امنیت انتخابات می‌تواند فضای انتخاباتی كشور را تحت‌تاثیر قرار دهد و امنیت انتخابات را مختل كند، مساله‌ای كه یكی از مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های انتخاباتی دولت حسن روحانی است.


فرماندار لاهیجان در گفت‌وگو با «اعتماد»:
اجازه نخواهم داد چنین اتفاقاتی در لاهیجان تكرار شود
برای روشن شدن ماجرای لاهیجان با فرماندار این شهر تماس گرفتیم و ابعاد ماجرا را از او پرسیدیم. كاظم كسرایی در این گفت‌وگو، خبر از حضور نیروهای انتظامی در برنامه می‌دهد و می‌گوید به دلیل اینكه زد و خوردی رخ نداده نیروهای انتظامی دخالت نكرده‌اند. این درحالی است كه فیاض زاهد گفته است كه نه تنها زد و خورد رخ داده بلكه حضور حمله‌كنندگان در خیابان منجر به تصادف هم شده است. با این حال فرماندار منكر زد و خورد شده است اما تاكید می‌كند پیگیر این ماجراست و اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی بار دیگر در شهرش رخ دهد. كسرایی به «اعتماد» می‌گوید انتخابات حق‌الناس است و همه گروه‌ها آزادند تا حرف‌های‌شان را بزنند و برای اینكه اجازه چنین اقداماتی را به تندروها ندهد، طرح امنیت انتخابات را در فصل انتخابات در دستور كار قرار خواهد داد.

شما به عنوان فرماندار چه زمانی در جریان این اتفاق قرار گرفتید؟

این اتفاق بعد از ساعت ۱۷ رخ داد. سخنرانی تازه شروع شده بود كه عده‌ای با شعار مرگ بر امریكا و مرگ بر فتنه‌گر نظم جلسه را بر هم زدند و اجازه ندادند سخنران صحبت‌هایش را ادامه دهد و به دلیل متشنج شدن فضا جلسه را ترك كرد.

تا این لحظه شما چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟ آیا این موضوع را پیگیری كرده‌اید؟

بله، ما از دیروز پیگیر این ماجرا هستیم. با توجه به اینكه عكس و فیلم این افراد موجود است ما از طریق دادستانی و نیروهای انتظامی پیگیر قضایی این ماجرا هستیم و عكس و فیلم را برای شناسایی در اختیار نیروهای قضایی قرار داده‌ایم.

برگزار‌كنندگان برنامه گلایه داشتند كه این برنامه مجوز فرمانداری را داشته است اما كاری برای تامین امنیت برنامه انجام نشده است؟

نیروهای انتظامی در برنامه حضور داشتند. حتی فرمانده انتظامی منطقه هم حضور داشته است البته نه با لباس فرم، البته در چنین مراسمی مرسوم نیست كه نیروهایی را برای تامین امنیت اعزام كنند. اما با توجه به اینكه خود سخنران به خواست خود برنامه را ترك كرده است دیگر لزومی به دخالت نیروهای انتظامی نبوده است. البته در برنامه هم اتفاق خلاف اخلاق رخ نداده است. افراد تنها با شعار دادن مانع ادامه برنامه شده‌اند و زد و خوردی رخ نداده است.

اما افراد برگزار‌كننده و خود سخنران گفته‌اند زد و خورد رخ داده و حتی در بیرون از سالن منجر به یك تصادف هم شده است؟

نه، اصلا هیچ گونه زد و خوردی رخ نداده است و تصادف هم به این دلیل رخ داده است كه راننده عجله داشته تا سخنران را از محل دور كند كه منجر به یك تصادف شده است.

با توجه به اینكه به فصل انتخابات نزدیك می‌شویم و در روزهای نزدیك به انتخابات میتینگ‌ها و سخنرانی‌های سیاسی بیشتر خواهد شد، شما برای امنیت این‌گونه مراسم چه برنامه‌ای را دارید؟

بی شك امنیت انتخابات جزو وظایف ذاتی ما است و ما اجازه چنین اتفاقات و جریان‌سازی‌هایی را نخواهیم داد. به هر حال در انتخابات فضا باید برای همه گروه‌ها باز باشد. ما همگی باید تابع نظر قانون باشیم و خود را بالاتر از قانون ندانیم. هر كسی و هر مقامی بخواهد تخلف كند با آن برخورد خواهیم كرد. در لاهیجان و در فصل انتخابات هر كس بخواهد خود را بالاتر از قانون بداند و دست به اقدامات خودسرانه علیه امنیت انتخابات بزند، مانع او خواهیم شد و با او برخورد خواهیم كرد. زیرا هر گونه اتفاقی رخ دهد به ضرر جامعه و نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. ما در لاهیجان برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی طرح امنیت انتخابات داریم و بر اساس قانون امنیت را برای همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی تامین خواهیم كرد تا حرف‌های‌شان را بزنند. انتخابات باید آزاد باشد و همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند انتخابات حق‌الناس است و به هر حال ما باید این حق‌الناس را رعایت كنیم تا همه به حق خود برسند.

وزارت كشور پیگیر این ماجرا بوده است؟

بله، از دیروز صبح هم استانداری گیلان و هم وزارت كشور مرتب موضوع را از ما پیگیری كرده‌اند و همه گزارش‌ها را دریافت كرده‌اند و موضوع را رصد می‌كنند. ما هم هر آنچه را كه رخ داده است را به آنها گزارش كرده و پیگیری‌های قانونی و قضایی را در این مورد انجام می‌دهیم تا عوامل این اتفاق مشخص شود.

هنوز مشخص نیست افراد حمله‌كننده از كجا هدایت می‌شدند؟

نه، هنوز مشخص نیست این افراد از كدام گروه هستند و از كجا هدایت می‌شوند اما ما پیگیر این موضوع هستیم.