ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.11.2015, 7:14
خواستار آزادی فوری روزنامه‌نگاران زندانی هستیم!

اتحاد جمهوریخواهان ایران:
ما خواستار پایان دادن به بازداشت‌های اخیر و آزادی فوری روزنامه‌نگاران زندانی هستیم!

صبح روز دوشنبه آقای عیسی سحرخیز روزنامه نگار سر‌شناس و فعال سیاسی و مدنی به اتهام «تبلیغ علیه نظام، تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری» بازداشت شده است. هم چنین خبر دستگیری احسان مازندرانی مدیر مسئول روزنامه فرهیخگان، سامان صفرزائی خبرنگار ماهنامه اندیشه و آفرین چیت ساز روزنامه نگار روزنامه ایران نیز منتشر شده است. رسانه‌های سپاه پاسداران ادعا کرده‌اند که بازداشت شدگان «اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های آمریکا و انگلستان» هستند.

هم چنین همین رسانه‌ها از احضار ۲۰ تن دیگر از روزنامه‌نگاران به اتهام «تشکیل باند نفوذ آمریکا در مطبوعات کشور» به مناسبت روز ۱۳ آبان، روز اشغال سفارت آمریکا خبر داده‌اند. هم زمان خبر بازداشت آقای نزار زکا، شهروند لبنانی که به دعوت دولت برای شرکت در همایشی درباره «نقش زنان در توسعه پایدار» به ایران مسافرت کرده بود، تائید شده است و در رسانه‌های وابسته به سپاه از وی به عنوان «گنج نهان» اطلاعات یاد شده است.

سه‌شنبه شب شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی از قول مقام امنیتی سپاه، روزنامه‌نگاران بازداشت شده را «قلم‌های اجاره‌ای» نامید و ادعا نمود که آن‌ها «قلم‌هایشان را به خدمت خارجی فروخته‌اند». وی علاوه بر این، بازداشت شدگان را متهم کرد که «با آلوده کردن مطبوعات داخلی»، «هجمه به برخی نهاد‌ها»، «ادراک‌سازی در افکار عمومی» و «بزک کردن چهره آمریکا» در حال «زمینه‌سازی برای حضور رسمی آمریکا در ایران» بوده‌اند.

ظاهرا تاکیدات مکرر آیت الله خامنه‌ای در مورد خطر «نفوذ آمریکا» بعداز امضای برجام، به تکرار این هشدار‌ها توسط فرماندهان سپاه محدود نشده است. اطلاعات سپاه پاسداران دست به کار شده و نقشه بازداشت روزنامه نگاران را به عنوان عوامل نفوذی دشمن به اجرا هم گذاشته است. همه شواهد حاکی از تکوین توطئه دیگری علیه تعدادی از روزنامه نگاران کشور و اجرای نمایشی دیگر از اعترافات اجباری برخی از بازداشت شدگان برای امنیتی‌تر کردن فضای کشور است. همه بازداشت شدگان اخیر بلااستثنا از اصلاح طلبان و افراد نزدیک به دولت روحانی هستند.

بعد از انتخاب آقای روحانی تمام وعده‌هائی که ایشان در مورد برچیدن فضای امنیتی، پایان دادن به حبس خانگی خانم رهنورد، آقایان موسوی و کروبی و هم چنین آزادی زندانیان سیاسی و مطبوعاتی داده بود، با سد نهادهای تحت کنترل ایت الله خامنه‌ای و خود ایشان مواجه گشتند، هیچ کدام عملی نشدند و در سکوت به فراموشی سپرده شدند. اکنون با امضای برجام و فرارسیدن موعد اجرای آن، امیدهائی که در جامعه برای رهائی از عواقب ویرانگر ادامه برنامه اتمی و تشدید تنش بر سر آن ایجاد شده بود، با جار و جنجال دلواپسان در مجلس و سخنرانی‌های توطئه نگر آیت الله خامنه‌ای تبدیل به یاس می‌شوند. این بار هم روزنامه نگاران هستند که باید تاوان نگاه دشمن محور آیت الهآ خامنه‌ای در مناسبات بین المللی را با اعترافات زیر شکنجه بپردازند و هر کدام نقشی را که در سناریوی بازجویان سپاه برای آنان پیش بینی شده است، زیر فشار و توهین ایفا کنند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار توقف فوری بازداشت روزنامه‌نگاران و آزادی بدون قید و شرط آنان است. اقدامات سپاه پاسداران در بازداشت و اذیت و آزار روزنامه نگاران، فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی و وارد آوردن اتهامات واهی علیه بازداشت شدگان، مغایر قوانین رسمی کشور بوده، اعترافات زیر شکنجه و تهدید، فاقد اعتبار حقوقی و مثل همۀ موارد تاکنونی، فقط بخشی از برنامه حکومت برای تعرض هرچه بیشتر به حقوق اولیه شهروندان هستند. متاسفانه تحت رهبری آیت الله خامنه‌ای نهادهای نظامی و امنیتی از اختیارات وسیع تری برخوردار شده‌اند که از چارچوب قوانین موجود به مراتب فرا‌تر می‌رود و دست این نهاد‌ها در تعرض به حقوق مردم باز‌تر شده است و هیچ گونه کنترلی بر اعمال آن‌ها وجود ندارد.

اتحاد جمهوریخوان ایران خواهان پایان دادن به تعرض سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی به حقوق اولیۀ شهروندان است. وقت آن رسیده است که بعد از ۳۷ سال، حکومت نیز حقوق شهروندی روزنامه‌نگاران و امنیت حرفه‌ای آنان را حداقل در‌‌ همان حدی که در قوانین خود جمهوری اسلامی به آن اذعان شده است، رعایت کند و دست نهادهای نظامی و امنیتی از تعرض به حقوق اولیه آنان کوتاه گردد.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۳ ابان ۱۳۹۴ - ۴ نوامبر ۲۰۱۵