ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.11.2015, 19:12
بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد

یک روز پس از انتشار خبر بازداشت عیسی سحرخیز،‌ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان،  ‌دو روزنامه‌نگار دیگر توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. این دو روزنامه‌نگار «سامان صفرزایی»، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا و «آفرین چیت‌ساز»، خبرنگار سرویس خارجی روزنامه ایران هستند که هر دو روز سه‌شنبه ۱۲ آبان بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران ایران و خبرگزاری صدا و سیما ادعا کرده‌اند بازداشت‌شدگان «اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های آمریکا و انگلستان» بوده‌اند. این دو خبرگزاری هم‌‌چنین نوشته‌اند این روزنامه‌نگاران توسط مأموران سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند.

گفته‌می‌شود این بازداشت‌ها بخشی از پرونده‌سازی اطلاعات سپاه علیه خبرنگاران اصلاح‌طلب نزدیک به حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی است.

وبسایت «آمدنیوز» نوشته است، اطلاعات دریافتی خبرنگار این وبسایت  حاکی از آن است که بیست تن از روزنامه‌نگاران فردا، چهارشنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۴، مصادف با روزی که «روز جهانی استکبار ستیزی» نام‌گذاری شده، با اتهام «تشکیل باند نفوذ آمریکا در مطبوعات کشور» توسط اطلاعات سپاه پاسداران به خیابان صابونچی احضار شده‌اند و قرار است هر کدام به صورت جداگانه توسط بازجویان این نهاد نظامی امنیتی، مورد تفتیش قرار گیرند. پایگاه خبری «آمدنیوز» به دلایل امنیتی از درج نام روزنامه‌نگاران احضار شده خودداری کرده است.

«آمدنیوز» همچنین نوشت، موج هجوم سپاه پاسداران به دولت حسن روحانی و بازداشت افراد مرتبط با این دولت، پس از توافق هسته‌ای با غرب، با هدف «ناکارآمد» نشان دادن دولت آقای روحانی و تحت تاثیر قرار دادن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صورت گرفته است. سپاه پاسداران قصد دارد با ایجاد «رعب و وحشت»، پروژه «ناکارآمدسازی» دولت حسن روحانی را پیش از انتخابات اسفندماه ۱۳۹۴ تکمیل کند.

***

گزارش «سحام‌نیوز» درباره بازداشت «سامان صفرزایی»

در ادامه موج بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، «سامان صفرزایی» خبرنگار سابق روزنامه اعتماد و ماهنامه اندیشه پویا روز گذشته توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

سامان صفرزایی از جمله خبرنگاران ماهنامه اندیشه پویا بوده که گفت‌وگوهای مستمری با کارشناسان خارجی و سیاست‌مداران بین‌المللی داشته و مطالب خود را در این ماهنامه منتشر می‌کرده است.

از «نزار زاکا» تبعه لبنانی- آمریکایی که مدتی قبل توسط سپاه پاسداران بازداشت شد، به عنوان یکی دیگر از بازداشت شدگان این پرونده نام برده شده است. سپاه پاسداران با انتشار عکسی از «نزار زاکا» در لباس سربازان آمریکایی زیر پرچم آمریکا، وی را «گنج پنهان» نام نهاده است.

هم‌چنین «عیسی سحرخیز» روزنامه‌نگار منتقد جمهوری اسلامی، «آفرین چیت‌ساز» هنرمند، بازیگر و ستون نویس روزنامه ایران و «احسان مازندرانی» مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز جزو بازداشت شدگان پرونده‌ای هستند که توسط سپاه پاسداران «باند نفوذ روزنامه‌نگاران آمریکا در ایران» نام‌گذاری شده است.

پرونده سازی علیه خبرنگاران اصلاح‌طلب نزدیک به حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی در حالی صورت می‌گیرد که تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری کمتر از چهار ماه باقی‌‌مانده است. سپاه پاسداران قصد دارد با تحت فشار قرار دادن نزدیکان حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، باعث عقب نشینی آنان از مواضع انتخاباتی اصلاح‌گرایانه شود.

فردا مصادف با روز ۱۳ آبان نیز بیست خبرنگار و روزنامه‌نگار اصلاح طلب نزدیک به حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، به خیابان صابونچی تهران احضار شده‌اند تا تحت بازجویی بازجویان سپاه پاسداران قرار گیرند. این افراد قرار است جداگانه به این ساختمان مراجعه کنند.

گفته می‌شود ده خبرنگار اصلاح‌طلب نیز در لیست بازداشتی‌های آتی قرار دارند.

یک منبع مطلع در این‌باره به خبرنگار «سحام» گفت برنامه‌ریزی برای بازداشت ده خبرنگار و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب انجام شده و قرار است عده‌ای نیز در روز ۱۶ آذرماه آتی بازداشت شوند.

گفتنی است آقای صفرزایی مدتی را نیز در یکی از کشورهای خارجی زندگی کرده است. وجه مشترک غالب بازداشت شدگان، «سفر به خارج ایران» یا «زندگی در یکی از کشورهای خارجی» بوده است. تنها آقای سحرخیز است که از این قاعده مستثنی می‌باشد.

به نظر می‌رسد موج بازداشت‌های افراد نزدیک به دولت حسن روحانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با هدف به انفعال کشیدن آنان، قرار است تا انتخابات اسفندماه ادامه یابد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز به مناسبت فرار رسیدن ۱۳سالگرد آبان‌ماه، در بخشی از بیانیه خود از «فتنه‌ی جدید» سخن گفته است. این نهاد نظامی در بخشی از بیانیه خود آورده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به عنوان سپر بلای حوادث کشور، امنیت پایدار و فراگیر را مهم‌ترین مؤلفه در اولویت‌ها و نیازهای ملی دانسته و در فرصت «پسا برجام» برای صیانت و تقویت آن در کنار سایر نیروهای مسلح، روند ظرفیت افزایی دفاعی را شتاب بخشیده و متناسب با سطح، نوع و ماهیت تهدیدات دشمنان، آماده پاسخ‌های سخت و پشیمان کننده به آنان خواهد بود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «برخلاف فضای گفتمانی غربی‌ها – به ویژه امریکایی‌ها – که درصدد استفاده از فرصت «پسابرجام» برای عادی سازی مذاکرات و روابط فرا هسته‌ای و یافتن راه‌های نفوذ در کشور هستند، آحاد ایرانیان به ویژه مسئولین و کارگزاران نظام با تیزهوشی و درایت کم نظیر به مانند گذشته این مقطع تاریخی را مدیریت و با تبدیل تهدیدهای قابل تصور به فرصت‌هایی طلایی و نیز بهره‌گیری حداکثری از فضای حداقلی ناشی از توافقات هسته‌ای، راهبرد فتنه‌گون امریکایی‌ها را عقیم و این دوران را سکوی پرشی برای ارتقای اقتدار ملی و پیشرفت همه جانبه کشور قرار خواهند داد.»

***

خبر بازداشت «آفرین چیت‌ساز»

به گزارش «آمدنیوز»، در ادامه موج بازداشت روزنامه‌نگاران نزدیک به دولت حسن روحانی، «آفرین چیت‌ساز» هنرمند و ستون نویس روزنامه ایران روز گذشته بازداشت شد.

خانم چیت ساز همسر سابق «علی دهکردی» بازیگر صاحب نام سینمای ایران است که خود نیز بازیگر بوده و طراحی لباس فیلم‌های مختلف را عهده‌دار بوده است. خانم چیت‌ساز پس از روی کار آمدن دولت تدبیروامید، اقدام به ستون نویسی در روزنامه ایران کرد. به دلیل علاقه این هنرمند به حوزه سیاست خارجی، موضوع یادداشت‌های وی اغلب در این حوزه بود، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، ابتدا خط شایعه‌سازی را برای این هنرمند و روزنامه‌نگار در پیش گرفت و سپس سعی کرد برای پرونده سازی علیه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، به هر ترتیبی نسبتی میان وی و آقای ظریف برقرار کند که این پروژه همیشگی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، با ناکامی و شکست مواجه گردید.

خانم چیت ساز که به واسطه حرفه‌اش ارتباط نزدیکی با دولت «حسن روحانی»، «حسین فریدون» دستیار ارشد رئیس‌جمهور، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دارد، پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی، مدتی در پاریس بود و به کارهای هنری از جمله نقاشی، طراحی لباس و… اشتغال داشت.

***

مدیر مسوول روزنامه فرهیختگان به چه علت بازداشت شد؟

احسان مازندرانی، مدیر مسوول روزنامه فرهیختگان بعد از به چالش کشیدن روزنامه وطن امروز بازداشت شد

سام حسینی برادر همسر احسان مازندرانی، روزنامه نگار و مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که او روز دوشنبه ۱۱ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. به گفته او ماموران هنگام بازداشت برخی از وسایل شخصی این روزنامه نگار را با خود برده‌اند.

به گفته او «هنوز عوامل و ارگان خاصی برای بازداشت احسان مازندرانی مشخص نیست». خبرگزاری تسنیم نزدیک به نهادهای امنیتی و همچنین سپاه پاسداران با تایید خبر بازداشت مازندرانی نوشت: «وی امروز از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور بازداشت شده است. هنوز اطلاع دقیق و رسمی از دلایل بازداشت وی در دست نیست، با این حال برخی منابع غیررسمی می‌گویند مازندرانی این بار نیز به دلیل مسائل امنیتی بازداشت شده است.»

آقای حسینی همچنین با اشاره به اینکه از زمانی که احسان مازندرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان شده همواره تحت فشار بوده است، گفت: «از زمان آغاز کار احسان در فرهیختگان او مورد حمله برخی رسانه‌ها قرار گرفت،» فتنه گر سال ۸۸ در فرهیختگان»،» جاسوس» و همچنین اتهام به ارتباط با رسانه‌های بیگانه بخشی از این حملات است.»

یک منبع آگاه هم به کمپین گفت او ساعت ۶ صبح در منزل‌اش و توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده است. به گفته این منبع آگاه حکم بازداشت او از سوم شهریورماه از سوی دادسرای رسانه صادر شده بوده اما مشخص نیست چرا حالا اجرا شده و اتهام او چیست.

گرچه دلیل بازداشت آقای مازندرانی مشخص نیست، اما یکی از روزنامه نگاران شاغل در روزنامه فرهیختگان در گفت‌و‌گو با کمپین، از نوشته اخیر احسان مازندرانی در اینستاگرام به عنوان دلیل احتمالی بازداشت وی یاد کرد. مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویر صفحه‌ای از روزنامه وطن امروز با عنوان «رمزگشایی از هفت تیر کشی خیابان یاسر» که به درگیری خیابانی احسان لاجوردی فرزند اسدالله لاجوردی، رئیس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب، با افرادی از خانواده هاشمی رفسنجانی پرداخته است، شرحی از ماوقع را نوشته و با انتقاد از مقاله این روزنامه، روایت این روزنامه را از این واقعه به چالش کشیده است.

احسان مازندرانی روزنامه نگار و فارغ التحصیل دانشکده خبر است که دوسال پیش (۱۳۹۲) به سمت مدیرمسئولی روزنامه فرهیختگان رسید. او پیش از این نیز در اسفند ۹۱ در پی موج بازداشت روزنامه نگاران در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت و پس از حدود سه هفته با سپردن وثیقه از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

***

مهدی سحرخیز: آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به منتقدین خود کینه شخصی دارد

مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که صبح روز دوشنبه ۱۱ آبان‌ماه توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این روزنامه‌نگار طبق برگه حکمی که ماموران به خانواده در زمان بازداشت او نشان داده‌اند به اتهام «تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» بازداشت شده است. هم‌چنین فرزند این روزنامه‌نگار گفت آن‌ها از محل انتقال پدرش بی اطلاع هستند.

عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و روزنامه نگار پیش از این در سال ۱۳۸۸ بازداشت و پس از تحمل پنج سال زندان در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۲ آزاد شد. او بخشی از دوران زندان را در بیمارستان به دلیل بیمارهای متعددش از جمله بیماری قلب گذراند.

مهدی سحرخیز در خصوص نحوه بازداشت پدرش در صبح روز ۱۱ آبان‌ماه به کمپین گفت: «ساعت ۷ صبح شش مامور مرد و یک مامور زن سپاه با برگه حکم وارد خانه شده‌اند. تمام خانه را تفتیش کرده و پدر را با یک سری از وسایل شخصیش با خود برده‌اند. در میان این وسایل حتی عکس میرحسین موسوی هم بوده. ضمنا ماموران هیچ‌کدام نگفته‌اند که پدر را به کجا می برند.»

مهدی سحرخیز هم‌چنین به کمپین گفت: «پدرم به خانواده گفته که در اعتراض به بازداشتش از همان لحظه دست به اعتصاب غذای تر می زند و اگر زودتر از دو هفته آزاد نشود اعتصابش را به اعتصاب غذای خشک تبدیل می کند.»

فرزند این روزنامه‌نگار و زندانی عقیدتی سابق با اظهار این‌که پدرش فعالیت خارج از قانون نداشته است به کمپین گفت: «پس از آزادی تاکنون پدر فقط با رسانه‌ها مثل همیشه مصاحبه داشته و در فیسبوکش هم عقاید شخصیش را می‌نوشت به غیر از این‌ها هیچ فعالیت دیگری که مبنای این سه اتهام باشد نداشته است.»

مهدی سحرخیز گفت: «علی خامنه‌ای کینه شخصی نسبت به کسانی دارد که از او انتقاد می‌کنند. پدر من یکی از افرادی است که از او صادقانه انتقاد کرده است.»

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی پیش از این در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در تاریخ ۱۲ تیرماه همان سال بازداشت شد و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعریزی، پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و یک سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

او در تاریخ ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۰ نیز مجددا طی حکمی به دو سال حبس به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی قبل از سال ۱۳۸۸ محکوم شد. این روزنامه‌نگار روز پنج‌شنبه ۱۱ مهرماه سال ۱۳۹۲، تنها دو ماه مانده به اتمام دوران کامل محکومیتش از زندان آزاد شد. او به دلیل بیماری های متعدد و از جمله قلب ماهها در دوران حکمش در بیمارستان بستری بود.

***

نامه مجید آذرپی و علی شریعتی به رئیس‌ جمهور:
به انفعال خود در برابر «پرونده‌ سازی‌ها» پایان دهید

دو زندانی سبز در بند در زندان اوین که هر دو عضو ستاد انتخاباتی حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بودند، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از انفعال وزرای دادگستری و اطلاعات دولت تدبیر و امید در برابر پرونده سازان در سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات گلایه کرده و از وی خواستند «در برابر این پرونده سازی‌ها به انفعال خود پایان داده و اجازه ندهد که جریانات تندرو با احکام ناعادلانه، آب به آسیاب دشمنان این مرز و بوم بریزند.»

به گزارش «سحام»، «علی شریعتی» و «مجید آذرپی» دو زندانی سبز عضو ستاد انتخاباتی حسن روحانی هستند که با نگاشتن این نامه اعلام کرده‌اند با تاسی از حضرت‌سیدالشهداء (ع) اقدام به شکستن سکوت خود نموده و دست به «اعتصاب غذای نامحدود» تا برآورده شدن خواسته‌های قانونی و مشخص خود که همانا «اجرای عادلانه قانون» است، زده‌اند.

متن نامه این دو زندانی سیاسی که کلمه آن را منتشر کرده، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس محترم شورای عالی امنیت ملی
جناب آقای دکتر حسن روحانی

با سلام و عرض تحیات و تبریک به مناسبت آغاز اجرایی شدن برجام که نقطه‌ی پایانی بر پروژه اسراییلی، ایران هراسی بود و تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان که الهام بخش بسیاری ار آزادی‌خواهان در راه مبارزه با ظلم و ناعدالتی است.

ریاست محترم دولت تدبیر و امید
منتی نداریم که اعلام کنیم به عنوان دو جوان فعال در ستادهای انتخاباتی حضرتعالی هم‌چون بسیاری از اصلاح‌طلبان و مردم صبور ایران اسلامی، پس از ائتلاف و اجماع طلایی حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی و حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سهمی ناچیز اما غرور آفرین در موفقیت شما ملت قهرمان ایران در انتخابات سال«۹۲» داریم.

پس از انتخابات نیز با آگاهی از مسئولیت‌مان در برابر آرایی که به نام شما جمع کرده بودیم حمایت خود را از دولت، در مقابل دلواپسان و قانون گریزانی که به قصد بحران سازی برای دولت بر آمده از رأی مردم اقدام به حمله به سفارتخانه‌ها، تجمع غیرقانونی علیه مذاکره کنندگان هسته‌ای، لغو کنسرت‌ها و اکران فیلم‌های دارای مجوز و ناامن نمودن جامعه برای زنان میهن‌مان با حمایت تلویحی از اسیدپاشان و مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌کنند از راه اندازی و عضویت در کمپین‌های «نه به تحریم» و «نه به یارانه» برگزاری تجمع قانونی و با مجوز حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای (که به درخواست دولت لغو شد) و اقدامات حمایتی دیگر اعلام نمودیم. هرچند که دلواپسان و گروه‌های تندرو و قانون شکن برای برگزاری هرگونه تجمع و حتی اتراق در مقابل ارگان‌های مختلف آزادند و کسی اجازه اعتراض به آن‌ها را ندارد اما نه تنها با درخواست صدور مجوز تجمع حامیان دوات موافقت نمی‌شود بلکه برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در آن‌ها دستگیر و به حذف فیزیکی تهدید می‌شوند.

عالی جناب؛
متأسفانه اقدامات حمایتی ما از دولت تدبیر و امید به مذاق پرونده‌سازان امنیتی خوش نیامد و صرفاً برای برخورد و مأیوس نمودن یاران جوان‌تان، ما را دستگیر و پس از بازداشت در بندهای امنیتی ۲۰۹ و ۲ الف، با فهرست بلند بالایی از اتهامات امنیتی و سیاسی باور نکردنی و کذب و ساختن کوه از کاه، راهی دادگاه انقلاب کردند. حدیث مظلومیت جوانان این سرزمین در دادگاه‌های غیرعلنی انقلاب و احکام ناعادلانه مفصل است. با این حال انفعال برخی اعضای دولت حضرتعالی به خصوص در حوزه دادگستری و اطلاعات بیش از هر چیزی مایه تکدر خاطر است.

لذا با الهام از آموزه‌های دینی، ملی و مذهبی و برای رهایی خود و خانواده های‌مان از رنج تحمیلی دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی و به تأسی از سیدالشهدا به وظیفه شرعی خود در مقابل این ظلم و ناعدالتی آشکار سکوت خود را با اعتصاب غذای نامحدود تا برآورده شدن خواسته‌های قانونی و مشخص خود که همانا اجرای عادلانه قانون در قبال پرونده خودمان است، می‌شکنیم.

از شما به عنوان مجری قانون اساسی درخواست داریم که در برابر این پرونده سازی‌ها به انفعال خود پایان داده و اجازه ندهید که جریانات تندرو با این احکام ناعادلانه، آب به آسیاب دشمنان این مرز و بوم بریزند.

تدبیر جز این است که امید سوزی در بین فعالان دلسوز، صادق و قانونگرا، تداوم بخشیده شود.

با احترام و خضوع
علی شریعتی و مجید آذرپی