ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.10.2015, 21:53
نگرانی خانواده امین انواری دانشجوی زندانی

مادر امین انواری، دانشجوی ۲۱ ساله‌ای که از روز ۱۲ مهرماه ۱۳۹۴ به اتهام نامشخصی بازداشت شده و تاکنون در بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین به سر می‌برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت نگران است فرزندش برای اعترافات اجباری با آزار و اذیت روحی مواجه باشد. او همچنین گفت فرزند کوچکش دو بار توسط مامورانی که در سر راه مدرسه او را به زور سوار ماشین کرده‌اند تهدید شده که اگر مادر با رسانه‌ها صحبت کند اتفاق بدی برایش خواهد افتاد. این دانشجوی زندانی تا کنون فقط سه بار تماس تلفنی کوتاهی با خانواده داشته و هنوز اتهام و دلیل بازداشت او مشخص نیست.

امین انواری، ۲۱ ساله، فعال مدنی و دانشجوی ترم هفت مهندسی نرم افزار دانشگاه امیر کبیر برای روز ۱۲ مهرماه به دادسرای زندان اوین احضار شده بود. با این حال در‌‌ همان روز ماموران با ورود به خانه، او را دستگیر و به زندان اوین منتقل کردند. به گفته مادر این دانشجوی زندانی او از زمان بازداشت تاکنون حق ملاقات نداشته و در این مدت فقط سه بار تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش داشته است.

امین انواری پیش از این در ۹ دی ماه ۱۳۹۳ بازداشت و‌‌ همان روز با قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد. بعد‌تر او در تیرماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی احمد‌زاده به اتهام «تبلیغ علیه نظام،» «توهین به رهبری» و «توهین به محمد تقی مصباح یزدی» (عضو مجلس خبرگان رهبری) به دو سال و شش ماه حبس که به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمد، محکوم شد. مبنای هر سه اتهامات او نوشته‌هایش در فیسبوک بوده است.

فرح بخشی به کمپین گفت: «روز چهارشنبه ماموران سپاه پسر دومم، آرمین را که ۱۷ سالش است و پیش دانشگاهی می‌رود، جلوی مدرسه به زور سوار ماشین کرده‌اند، به او کارت شناساییشان را نشان داده‌اند و گفته‌اند اگر مادرت را خاموش نکنی برایت گران تمام می‌شود و همه‌تان را اذیت می‌کنیم. گفته‌اند مادرت را ساکت کن وگرنه ما محل کار پدرت را می‌دانیم، مدرسه تو را و خانه‌تان را، هر کاری بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم. این دومین بار است که ماموران سپاه، آرمین، پسر کوچکم را تهدید می‌کنند. اولین بار چند ساعت پس از این بود که امین را دستگیر کردند. به او گفته بودند که امین باید بداند ما نشانی‌های شما را داریم و می‌توانیم هر لحظه هر کاری بخواهیم بکنیم.»

مادر امین انواری با اظهار نگرانی از این وضعیت به کمپین گفت: «ما تامین جانی نداریم. هر اتفاقی برای دو فرزندم، خودم و همسرم بیفتد مسولش سپاه است. این‌ها ما را تهدید می‌کنند که من اعتراض نکنم، مصاحبه نکنم، خب تو رو خدا بچه‌ام را آزاد کنید تا ساکت شوم. چاره‌ای ندارم جز مصاحبه و اعتراض. من حتی نمی‌دانم اتهام بچه‌ام چیست. مطمئن هستم با تهدید و اذیت ما، امین را در داخل زندان تحت فشار قرار می‌دهند که راضی به اعتراف اجباری شود. من مطمئنم دارند از طریق فشار بر ما از او اعتراف دروغین می‌گیرند.»

خانم بخشی در ادامه گفت: ‌ «من دیروز مثل هر روز دیگر به دادسرای اوین برای پیگری وضعیت امین رفتم. بازپرس آنجا به من گفت که بهت اجازه ملاقات می‌دهم اما باید تعهد بدهید که دیگر مصاحبه و تجمع نمی‌کنید. گفتم شما هم تعهد می‌دهید که بچه‌ام را آزاد کنید. گفت خیر. گفتم پس من هم ادامه می‌دهم. بعد بازپرس با فریاد من را از اتاقش بیرون کرد. یکبار پیش از این بازپرس گفته بود اگر مصاحبه نکنم وقت ملاقات می‌دهد من هم سکوت کردم اما در طی ده روز نه تنها ملاقاتی داده نشد بلکه پسرم حتی تماسی هم نگرفت. من نگران بودم، باید کاری می‌کردم، چه کاری جز اعتراض و مصاحبه مانده است برایم؟»

خانم بخشی در ادامه گفت: «بعد از ده روز سکوت، در تجمع اعتراضی خانواده‌های زندانیان در روز ۲۷ مهرماه شرکت کردم،‌‌ همان روز وقتی من در تجمع بودم، امین به خانه زنگ زده و با پدرش صحبت کرده و گفته حالش خوب است و مشکلی ندارد. بعد هم سراغ من را گرفته و گفته به مادرم بگویید که با رسانه‌ها مصاحبه نکنند چون پرونده من با مشکل مواجه می‌شود. دارند بچه من را تهدید و اذیت می‌کنند و ما را وادار به سکوت.»

خانم فرح بخشی در مورد نحوه دستگیری فرزندش به کمپین گفت: «ابتدا شخصی روز ۸ مهرماه با گوشی همراه همسرم تماس گرفت و گفت باید پسرم روز ۱۲ مهرماه به دادسرای اوین برای آزاد شدن قرار کفالت ۳۰ میلیونی برود اما‌‌ همان روز ده نفر مامور به خانه ما ریختند. به ما گفتند حکم تفتیش خانه را فقط به امین نشان می‌دهیم، یک کاغذ جلوی صورت بهت زده‌ام بچه‌ام گرفتند اما او حتی فرصت نکرد آن را بخواند چون سریع مامور کاغذ را در جیبش گذاشت. به ما هم نه کارت شناسایی نشان دادند، نه حکم تفتیش خانه و نه حتی حکم بازداشت امین را. همه خانه را تفتیش کردند و بعد او را به همراه وسایل شخصیش مثل کامپیو‌تر و لپ تاپش بردند.»

مادر امین انواری با اظهار نگرانی شدید از وضعیت سلامت فرزندش به کمپین گفت: «امین طی این مدت فقط سه بار به منزل تماس گرفته است. دو بار در حد چند ثانیه بود و فقط گفت که حالش خوب است. وقتی از او پرسیدم که کجایی؟ بند دو الف سپاه هستی؟ گفت به من گفتند نگویم و بعد تلفن قطع شد. بار سوم روز دوشنبه ۲۷ مهرماه پسرم تماس گرفته و با پدرش گفته حالش خوب است و هیچ مشکلی ندارد. گفته به مادرم بگوید مصاحبه نکند چون به من گفته‌اند پرونده‌ام با مشکل مواجه می‌شود.»

مادر این دانشجوی زندانی در مورد فعالیت‌های او به کمپین گفت: ‌ «هیچ کار خلافی نکرده جز اینکه هر سال در تابستان ما به یک سفر خارجی می‌رویم. امسال آخر شهریور ماه به ترکیه رفتیم در آنجا شنیدیم چند نفر از دوستانش دستگیر شده‌اند. من به او گفتم امین اگر مشکلی داری برنگرد. گفت من آخر هیچ کاری نکردم. می‌خوام برگردم درس بخوانم. من خواهشم از مسولان قضایی این است که با هر اعتراضی جوان‌ها را دستگیر نکنند، اتهام‌های بزرگ و حبس‌های زیاد ندهند. او باید الان سر کلاس و مشغول درس خواندن بود.»