ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 23.10.2015, 7:55
نیروهای طرفدار اسد تا امروز موفقیت زیادی نداشته‌اند

صدای آمریکا: مقامات آمریکایی می گویند نیروهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، علیرغم پشتیبانی بی وقفه روسیه و ایران، با مقاومت شدید شورشیان در شمال غربی کشور روبرو هستند. با این حال آنها یادآور می شوند که به نظر می‌رسد تهران و روسیه آماده هستند بمانند و کوشش‌های خود را گسترش دهند.

یک مقام سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به صدای آمریکا گفت  علیرغم افزایش حملات هوایی روسیه در روزهای اخیر، نیروهای طرفدار رژیم تا امروز موفقیت زیادی نداشته‌اند.

یک مقام دیگر، گفت دستاوردهای هجوم نیروها در شمال غربی سوریه که روسیه و ایران از آن حمایت می کنند، «اندک» بوده است و افزود «اوپوزیسیون در نبرد سهمگینی در منطقه شرکت دارد.»

سه هفته پس از پیکار هوایی روسیه بر فراز سوریه، پیروزی‌های نیروهای زمینی طرفدار رژیم اسد اکثرا به شبیخون‌هایی به حومه‌های شهرهایی مانند حمص، حما، و حلب محدود بوده است. همچنین افزودن سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به ائتلافی که بقایای ارتش سوریه و جنگجویانی از عراق، پاکستان و افغانستان را شامل می‌شود، ظاهرا تفاوت زیادی بوجود نیاورده است.

برعکس، تحلیلگران می گویند ایران تلفات فزاینده‌ای را متحمل شده است، و کشته شدگان سپاه از ۲۰ تا ۲۰۰ تن، شامل چند فرمانده ارشد، تخمین زده می‌شود.

مایکل هوروویتز، تحلیلگر ارشد یک گروه مشاوره در خاورمیانه گفت «تغییری در ماهیت جنگ صورت گرفته است و به نظر می رسد بر درگیری و تمایل ایران به استفاده از سربازان خودش افزوده شده است.»

روز دوشنبه، رسانه‌های ایران مرگ مسلم خیزاب، فرمانده سپاه، و نیز سه افسر ارشد دیگر در هفته قبل را گزارش دادند.

یک فرماتده دیگر ، ژنرال حسین همدانی، در اوائل اکتبر در حومه حلب کشته شد، یک مقام اطلاعاتی آمریکا این واقعه را ضربه ای روانی برای نیروهای طرفدار اسد توصیف کرد.

مت مک اینیس، تحلیلگر ارشد در اندیشکده اینترپرایز آمریکا گفت «ایرانی ها مسلما شمار زیادی از نظامیان ارشد را از دست می‌دهند. آنها سخت بودن جنگ را دستکم گرفته‌اند.»

او تجربه ایران در سوریه را با «ماموریت خزنده» آمریکا در عراق و افغانستان در ۱۵ سال گذشته مقایسه کرد و گفت «کوشش‌های ضد شورش ایران کار نمی‌کند و ناچار است نفرات بیشتری را وارد کند. در آینده شاهد افزایش عمده نیروهای زمینی خواهیم بود.»

یک مقام ضد تروریسم آمریکا به صدای آمریکا گفت «تمایل ایران به قبول خطر مرگ افسران ارشد در سوریه و عراق علامت دیگری است بر اهمیتی که تهران برای این مناقشه‌ها قائل است.»

او گفت جایگزین ساختن فرماندهان ساده نیست با این حال مقامات اطلاعاتی و دفاعی آمریکا می گویند تمام گزارش ها از ایران به عمیق تر شدن درگیری و ادامه حمایت نظامی از رژیم اسد اشاره دارد.