ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.10.2015, 7:51
درگیری و تشنج در مجلس هنگام تصویب برجام

سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴

با تصویب جزئیات طرح، «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»؛ بالاخره مجلس به برجام رای مثبت داد.

به گزارش خبرآنلاین، از ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه، این طرح که به دولت اجازه اجرای برجام با نظارت شورای عالی امنیت ملی را می دهد، ۱۶۱ رای موافق، ۵۹ مخالف و ۱۳ رای ممتنع ارائه شد.

گفتنی است با اندک تغییرات عبارتی، مواد طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در جلسه علنی امروز مجلس به تصویب رسید.

در ماده اول این طرح آمده است: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به کارگیری سلاح هسته‌ای را ندارد و دولت موظف است سیاست‌ خلع سلاح هسته‌ای جهانی بخصوص رژیم صهیونیستی را به طور فعال دنبال کند و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف منطقه‌ای خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، فعالانه مشارکت نماید.

بر اساس ماده دوم طرح مذکور، بر اساس پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای به خاطر اجرای برجام و یا غیر از آن با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدید نظر در این همکاری می‌شود و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

در ماده سه نیز مصوب شد: دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه‌ی هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به ۱۹۰ هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد.

بر اساس ماده ۴ این طرح، دولت موظف است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را با چشم انداز تجاری – صنعتی، از جمله در حوزه غنی سازی و تحقیق و توسعه منطبق با طرح دراز مدت سازمان انرژی اتمی کشور دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح دراز مدت ۱۵ ساله کشور در حوزه غنی سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نماید به نحوی که پاسخگوی نیاز کشور برای سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشد.

در ماده ۵ نیز آمده است: بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و هم چنین در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی شده، منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها باشد.

بر اساس ماده ۶ این طرح؛ نظارت های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات بین‌المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌کند انجام پذیرد و دولت باید مراقبت نماید که در مسیر اجرای برجام و پس از آن حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه بندی شده به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت گیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس است. همچنین هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نمی‌باشد مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزییات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.

در ماده ۷ این طرح نیز آمده است: دولت و قوای مسلح کشور موظفند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی، و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیش‌ران‌ها ، باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قدرت و جدیت برنامه ریزی و اقدام کنند.

در ماده ۸ طرح برجام، دولت و سایر دستگاههای حاکمیتی و عمومی موظف شدند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا در اثر اجرایی شدن برجام به هیچ وجه اجازه‌ی فرصت طلبی و سوء استفاده در داخل کشور به آمریکا و یا دیگر دولت‌های خارجی داده نشود و فرصتی برای نفوذ یا سوء استفاده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد.

ماده ۹ این طرح با یک اصلاح زمان بندی مصوب شد. برای دولت سقف زمانی چهار ماهه ای تعیین شد تا به انجام وظایفش در ماده ۹ بپردازد. بر اساس این ماده دولت موظف است منابع ملی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه گذاری های ضروری و با اولویت نیازهای بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی صرف کند.

تبصره های این ماده نیز از این قرار است:

تبصره ۱- وزیر امورخارجه موظف است روند اجرای توافق نامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف است هر شش ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

تبصره ۲- با اجرای این قانون، قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع و یا گزارش روند هسته‌ای به شورای امنیت مصوب ۱۳۸۴/۹/۱، قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌” مصوبه ۱۳۸۵/۱۰/۶ قانون صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران” مصوبه ۱۳۸۹/۴/۲۹ و ” قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران ” مصوبه ۱۳۹۴/۴/۲ لغو می‌شود.

درگیری و تشنج در مجلس

اعتراض و اصرار برخی از نمایندگان عضو جبهه پایداری برای بیان تذکر ، مجلس را برای دقایقی به تنش کشاند و موجب شد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صحن مجلس را ترک کند.

مهدی کوچک زاده نماینده تهران در شروع جلسه علنی روز سه شنبه با فریاد به سمت هیات رییسه رفت و سپس به سمت خبرنگاران آمد و گفت: رهبری موافق برجام نیست. این طرح آقای لاریجانی است.

به گزارش ایرنا، پس از ارایه پیشنهاداتی از سوی برخی نمایندگان مجلس، حمید رسایی به سمت صندلی علی لاریجانی رفت و با فریاد خواستار بیان تذکر بود که لاریجانی او را به کناری زد و گفت شما چرا این طوری رفتار می‌کنید، رسایی به فریادهای خود ادامه داد و در نهایت نمایندگان وی را به پایین جایگاه هیات رییسه هدایت کردند.

سپس مهدی کوچک زاده به سمت لاریجانی رفت و با فریاد خطاب به لاریجانی گفت: این تصمیم هیچ ربطی به رهبری ندارد، تصمیم لاریجانی است و ما مخالفیم.

در این زمان عده‌ای از نمایندگان در جایگاه هیات رییسه جمع شدند و به دلیل ازدحام و شلوغی که در مجلس ایجاد شد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جلسه را ترک کرد.

در ادامه بسیار از نمایندگان دور کوچک زاده جمع شدند و خواهان آرام کردن وی بودند ولی کوچک زاده سعی می‌کرد رو به دوربین‌های عکاسی و فیلم برداری به فریادهایش ادامه دهد.

در جایگاه هیات رییسه نیز درگیری هایی بین نمایندگان بود به طوری که حمید رسایی و قاضی پور با هم درگیری فیزیکی پیدا کردند و نمایندگان آنها را از هم جدا کردند.

شلوغی و ازدحام در جایگاه هیات رییسه به حدی رسیده بود که بیش از ۵۰ نماینده در جایگاه هیات رییسه بودند و با هم صحبت می کردند و در پایین جایگاه هیات رییسه، ازدحام نمایندگان ادامه داشت، علی اصغر زارعی به سمت عراقچی و تخت روانچی رفت با فریاد با آنها سخن می گفت و نمایندگان بدور آن ها جمع شده بودند. برای لحظاتی کوچک زاده به جمع آنان آمد و به اعتراض هایش ادامه داد.

کوچک زاده سپس به سمت محمد رضا باهنر رفت و با وی گفت و گو کرد.

کوچک زاده: لاریجانی گفت کشور تصمیم گرفته است

مهدی کوچک‌زاده پس از تصویب جزییات طرح اجرای برجام با حضور در جایگاه خبرنگاران گفت: صبح قبل از اینکه شما خبرنگاران به صحن بیایید آقای لاریجانی گفت: کشور تصمیم گرفته است پیشنهادهای نمایندگان درباره جزییات طرح مطرح نشود من پرسیدم چه کسی تصمیم گرفته است که جواب داد همانی که خودت می‌دانی.

به گزارش فارس وی ادامه داد: آقای باهنر آمد پیش من و گفت دیشب آقایان لاریجانی، شمخانی و حجازی این تصمیم را گرفتند.

کوچک‌زاده تصریح کرد: ما فقط می‌خواهیم بگوییم این تصمیم طبق فرمایش خود آقای باهنر تصمیم رهبری نیست که به مجلس ابلاغ شده است. این تصمیم لاریجانی، شمخانی و حجازی است.