ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.10.2015, 11:12
روح‌الله حسینیان صالحی را به مرگ تهدید کرد

یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴

کمالوندی با اشاره به اتفاقات امروز مجلس که گفته می‌شود در آن یکی از نمایندگان صالحی را به مرگ تهدید کرده است، با تعجب‌آمیز خواندن چنین گفته‌ای از سوی یک نماینده مجلس گفت: بیان چنین موضوعاتی اصلاً اخلاقی نیست و باید پیش از ‌آن‌که به تعداد سانتریفیوژها توجه کنیم به این مسائل توجه شود چرا که می‌توان سانتریفیوژها را افزایش داد اما اخلاق جایگزین ندارد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آنچه به نقل از برخی نمایندگان مجلس و معاون پارلمانی دولت مطرح شده مبنی بر اینکه روح‌الله حسینیان امروز در صحن علنی خطاب به صالحی گفته است اگر برجام رأی بیاورد شما را اعدام کرده و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم بدون ذکر نام نماینده‌ای که چنین جمله‌ای را مطرح کرده است، اظهار کرد: بله. چنین جمله‌ای به آقای صالحی گفته شده است اما اخلاقی نمی‌دانم که به نام آن نماینده اشاره کنم.

وی افزود: شنیدن چنین جمله‌ا ی برای ما خیلی تعجب‌آور بود و هنوز فکر می‌کنم در خواب هستم که یک نماینده مجلس شورای اسلامی بیاید و در حالی که یکی از مهمترین موضوعات ملی در حال بررسی است یک مقام مهم کشور را تهدید به کشتن کند و بعد هم بگوید که فلان جا می‌بریمتان و بتن رویتان می‌ریزیم. ما البته این را به حساب عصبانیت این نماینده می‌گذاریم. در عین حال اصلاً حرف خوبی نبوده است.

کمالوندی در پاسخ به اینکه آقای صالحی شکایتی از این فرد ندارد و یا نمی‌خواهد در این‌باره صحبت کند، گفت: به نظر من اگر این فرد پیش خود و خدایش توبه کند برای ما کفایت می‌کند. در عین حال آقای صالحی در یکی از مهمترین تریبون‌های کشور در این‌باره صحبت کردند و ابراز تأسف خود از شنیدن چنین جمله‌ای را بیان کردند و انتظار ما این نبود که در داخل مجلس و درباره چنین مسأله مهمی یک نماینده حرف‌هایی بزند که در شأن او و مجلس نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به بررسی برجام در مجلس گفت: جدای از حواشی بررسی این موضوع در جلسه روز یکشنبه مجلس برای ما مهم بررسی برجام و تعیین تکلیف آن است و خوشبختانه کلیات مصوبه اجرای برجام رأی آورد که این برای کشور و مردم مهم است و آثار ملی و بین‌المللی زیادی خواهد داشت.

کمالوندی در خصوص ادامه بررسی مصوبه مجلس گفت: بر اساس آیین‌نامه در جلسه بعدی که اعلام شده است روز سه‌شنبه می‌باشد وارد بررسی بندهای این مصوبه می‌شویم و البته پیشنهادهای زیاد و مختلفی در رابطه با بندهای این مصوبه وجود دارد و با روشی که مجلس در پی خواهد گرفت به جمع بندی نهایی می‌رسیم.

وی ادامه داد: هنوز کار تمام نشده است و تا زمانی که مصوبه در جزئیات تصویب نشود نمی‌توان گفت که کار تمام شده است اما در مجموع مسأله مهمی را پشت سر گذاشته‌ایم و می‌توان گفت ۸۰ درصد کار انجام شده است.

تصویب کلیات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی

کمالوندی که امروز به همراه رئیس سازمان انرژی اتمی برای شرکت در جلسه بررسی مصوبه طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام حضور داشت در پاسخ به خبرنگار ایسنا که از وی حال عمومی دکتر صالحی را جویا شد، با بیان اینکه حال ایشان خوب است، گفت: البته من بسیار نگران حال ایشان بودم و از این نگرانی فشار خودم افت کرده بود. ما آنچه که امروز از سوی یک نماینده در مجلس اتفاق افتاد را دور از انتظار دیدیم و از اینکه یک نماینده به فردی با مدارج علمی، سابقه فعالیت بیش از ۴۰ سال در حوزه‌های سیاسی و علمی با این ادبیات صحبت کرد تعجب کردیم و امیدواریم دیگر شاهد چنین برخوردهایی نباشیم.


***

تشنج در مجلس در خلال سخنان صالحی

به گزارش ایسنا، در جریان بررسی طرح کلیات طرح اجرای برجام علی اکبر صالحی به عنوان نماینده دولت پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا صحبت‌هایی را مطرح کند اما نمایندگان مخالف، مانع از رسیدن صدای او به سایر نمایندگان شدند.

در این هنگام صالحی چندین بار با فریاد از نمایندگان تقاضا کرد که به صحبت‌های او گوش بدهند و اجازه بدهند او صحبت کند اما این اتفاق نیفتاد و لحظاتی بعد در میان فریادهای نمایندگان تعدادی از نمایندگان مخالف از جمله ابراهیم کارخانه‌ای، دخیل عباس زارع‌زاده و فرج‌الله عارفی به سمت تریبون مجلس هجوم بردند که این اقدام با همراهی تعداد دیگر از نمایندگان همراه شد و برخی نمایندگان از جمله کاظم جلالی، عابد فتاحی و کمال‌الدین پیرموذن سعی کردند فضای مجلس را آرام کرده و اجازه ندهند آسیبی به صالحی وارد شود.

در ادامه فضای مجلس برای دقایقی دیگر ادامه پیدا کرد و در نهایت با دخالت رئیس مجلس که از نمایندگان خواست روی صندلی‌های خود قرار بگیرند تشنج پایان یافت. با این حال برخی نمایندگان هنوز به فریادهای خود ادامه دادند.

یک بار برای همیشه سکوت خود را می‌شکنم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برخی دوستان امروز برای من آرزوی مرگ کردند و خود را در جایگاه خدا قرار دادند و من یک بار برای همیشه سکوت خود را می‌شکنم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی اکبر صالحی که به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی طرح اجرای برجام در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت افزود: برخی از دوستان امروز برای من آرزوی مرگ کردند و خود را در جایگاه خدا قرار دادند و اخلاق را زیر پا گذاشتند لذا من مجبورم امروز یک بار و برای همیشه سکوت خود را بشکنم و برخی از صحبت‌ها را بگویم، تا این تواضع مانع انجام وظیفه‌ام نشود.

وی اظهار داشت: متاسفم که بگویم که برخی از رفتارهای دوستان خارج از انصاف، اخلاق واصول علمی است.

صالحی افزود:‌ ما اگر مذاکره کردیم مبتنی بر علم و مفاهیم ایدئولوژیک و بر اساس چارچوب‌هایی مذاکره کردیم که برای ما مشخص شده و به آن تا روز آخر پایبند بودیم لذا برخی صحبت‌ها را به هیچ وجه نمی‌پذیریم.

وی تاکید کرد:‌ من هیچگاه قصد توهین نداشته و ندارم و هیچ حرفی را نیز خلاف اصول و اعتقادم نمی‌گویم. اما امروز برخی دوستان با قسم جلاله به من گفتند که روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم و در تلویزیون نیز برای من آرزوی مرگ کردند و گفتند این آقا که 66 ساله است معلوم نیست تا پایان برجام زنده باشد چرا که عمر مفید برای ایرانی‌ها 72 سال است و آیا این اخلاق است؟

وی افزود: برخی صحبت‌ها مبتنی بر علم و آگاهی نیست و من نمی‌دانم از سر چه موضوعی مطرح می‌شود. آیا این صحبت‌ها درست است؟ این چگونه صحبت و رعایت اخلاق است که همدیگر را متهم و محکوم کنیم؟ من در مقابل همه این جوسازی‌ها و توهین‌ها سکوت کردم و من را متهم به سوء استفاده می‌کنند از افکار عمومی. فریاد می‌زنند پلوتونیوم مهم است که آن را از دست داده‌ایم که عمیقا غیر تخصصی است.

صالحی ادامه داد: من به عنوان کسی که ۴۰ سال عمر خود را سر مسائل هسته‌ای گذاشتم و جز برای خدا و مصلحت کشورم تلاش نکردم و هیچ گاه نگفتم که هستم و چه کردم و معتقدم که خداوند دیده و می‌داند می‌گویم که توجه کنید و به توضیحات من گوش کنید و فریادی نکشید. ما در تاسیسات اراک اگر به خوبی کار کند سالی ۸ کیلو پلوتونیوم تولید می‌کنیم. و در ۳۰ سال این ۸ کیلو می‌شود ۲۴۰ کیلوگرم. یعنی ما بعد از ۳۰ سال تازه ۲۴۰ کیلوگرم پلوتونیوم خواهیم داشت و از ۶۰ مجتمع سوخت تنها ۵ تا ۶ مجتمع مایحتاچ خود را از پلوتونیوم تولیدی ما دریافت می‌کنند. حال که قرار است روی من سیمان ریخته شود و من دفن شوم بگذارید برخی صحبت‌هایم را بگویم تا آیندگان بدانند و قضات کنند که ما چگونه در اوج عزت مذاکره کردیم.

صالحی تصریح کرد: شخصیت من به گونه‌ای است که هیچگاه توهین نمی‌کنم و تاکنون سکوت کرده‌ام. خواهش می‌کنم آقای رئیس مجلس را طوری مدیریت کنید که من صحبت‌هایم را یک بار برای همیشه بگویم. سپس دوستان فریاد بزنند. من می‌خواهم تنها یک موضوع تخصصی را اعلام کنم. باید همه بدانند مسائل علمی وارونه مطرح می‌شود اما باید مردم بدانند که واقعیت‌ها چیست. این پلوتونیومی که دوستان فریاد می‌زنند و می‌گویند مهم است و در اراک از بین می‌رود، ما بعد از ۳۰ سال ۲۴۰ کیلو از آن حاصل از تاسیسات اراک خواهیم داشت. و دوستان نیز می‌گویند از این پلوتونیوم‌ها می‌شود در نیروگاههای قدرت استفاده کرد. حال آنکه این ۲۴۰ کیلو بعد از ۳۰ سال برای ما حاصل می‌شود. و در عین حال سوخت هر نیروگاه  ۵۰۰ کیلو است. و ۷ درصد آن می‌شود ۳۵ کیلو. و ما بعد از ۳۰ سال ۵- ۶ مجتمع را می‌توانیم تغذیه کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر می‌گوید آب سنگین را صادر نکنید. آخر عزیزان از آن که این را می‌گوید بپرسید چقدر دوتریم برای گداخت نیاز است؟ هر ۱۰۰۰ مگاوات ۱۰۰ کیلو دوتریم می‌خواهد و ما امروز ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کنیم که یک چهارم آن دوتریم است یعنی حدود ۴ تن دوتریم در سال یعنی ۴۰۰۰ کیلوگرم همین الان تولید می‌کنیم و ما از حالا تا ۴۰ سال آینده ۱۶۰ هزار کیلو نیازمندیم. و همه اینها یک حساب و کتاب تخصصی است و نمی‌دانم برخی دوستان چرا این گونه صحبت می‌کنند.

علی اکبر صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر عزت و اقتدار ایران اسلامی گفت: من شهادت می‌دهم و آیندگان نیز قضاوت خواهد کرد و تاریخ ثابت خواهد کرد که بنده ۴۰ سال عمر خود را بر سر مسئولیت و مسائل علمی گذاشتم در حالی که هیچ گاه نخواستم فریاد بزنم که چه کردم چرا که آن را خدا باید بداند.

وی گفت: اگر کاری صورت گرفته و اقدامی شده که به والله شده و تلاش کردیم باید بگویم در بحث هسته‌ای نه با کندی روبرو خواهیم شد و نه با توقف. آب سنگینمان خواهد ماند. تحقیقاتمان سر جایش باقی خواهد ماند. غنی سازی‌مان ادامه می‌یابد و شما که اهل مطالعه هستید ببینید آمریکایی ها چه می‌خواستند و امروز ما به چه دستاوردهایی رسیدیم. آنها می‌خواستند فردو و غنی سازی نباشد، می‌خواستند ما آب سنگین نداشته باشیم، اما همه اینها به لطف و مرحمت الهی باقی ماند و در مسیر توسعه حرکت خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد:‌ به دلیل آنکه بر اساس آیین نامه تنها یک نفر از دولت می‌تواند صحبت کند من وقت آقای ظریف را نیز گرفته‌ام و امروز می‌گویم که آن چیزی که آنها می‌خواستند محقق نشد. آنها می‌خواستند ما یک کشوری در نقشه فناوری هسته‌ای نباشیم اما به لطف الهی هستیم و خواسته‌مان را بر آنها تحمیل کردیم و مقام معظم رهبری هم تمام تکلیف ما را روشن کرده بودند و ما باید به گونه‌ای مذاکره می‌کردیم که هم عزت ملت ما و هم اقتدار ملت و هم صنعتی هسته‌ای پا برجا بماند که همین گونه شد و این مذاکرات ما با اقتدار و عزت پیش رفت.

وی تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای در نهایت عزت و اقتدار آن هم در مقابل ۵ قدرت جهانی انجام شد و گواه می‌دهم و شهادت می‌دهم که تاریخ بعدا اثبات می‌کند که چه کردیم و در این مذاکرات چگونه دست بالاتر را داشتیم. ما در این مذاکرات تنها محدودیتی را که پذیرفتیم محدودیت‌هایی بود که در مسیر ساخت بمب هسته‌ای داشتیم و هیچ گاه بنا به فرمان مقام معظم رهبری به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای نبودیم و می‌گذاریم آنها هر محدودیتی که میخواهند بر سر این راه بگذارند بگذارند و دل خود را خوش کنند اما ما غنی سازیمان را انجام خواهیم داد و تحقیق وتوسعه ادامه خواهیم داد و آب سنگین را تولید می‌کنیم و فروشنده اورانیوم غنی شده و آب سنگین خواهیم بود و به لطف ، کرم و خواست الهی و با حمایت رهبری و ایستادگی مردم که واقعا نقش آفرین بود به این قله افتخار رسیده ایم.

صالحی افزود: به شما نمایندگان اطمینان می‌دهم بدانید که با این برجام سند افتخار این کشور محقق خواهد شد و یقین بدانید با این برجام شما منافع ملی و حاکمیت ملی را حفظ خواهید کرد.


ظریف و صالحی را تهدید به اعدام و دفن در رآکتور اراک کردند

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به تهدید صالحی توسط یکی از نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس گفت به این تهدیدها عادت داریم.

به گزارش ایسنا، مجید انصاری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران عنوان کرد:‌متاسفانه تهدیدی صورت گرفت که یکی از نمایندگان آمد و دکتر صالحی و ظریف را به اعدام تهدید کرد، گفت شما را اعدام می‌کنیم و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و روی تان سیمان می‌ریزیم.

او ادامه داد: اما فکر می کنم آقای دکتر صالحی و ظریف از این صحبت ها بسیار شنیده‌اند و به آن عادت دارند و ما هم این حرفها را چندان جدی نمی گیریم.

انصاری در بخش دیگری از صحبت خود از نمایندگان مجلس که به کلیات طرح اجرای برجام رای مثبت دادند تشکر کرد و افزود:‌امروز برای مجلس روز خاصی بود و همه شاهد بودیم موافقین و مخالفین با تمام ظرفیت آماده بودند. بحث مفصلی شد و رای نمایندگان نشان داد نمایندگان مایلند بحث برجام به فرجام برسد و این مورد تاکید رهبری نیز هست که این پرونده دستاویز اختلاف نشود بلکه عاملی برای وفاق ملی شود.

او ابراز امیدواری کرد که این رای موجب همدلی همه جریانات برای خدمت به مردم باشد و گفت: امیدوارم در بررسی جزئیات نیز هم همین دقت نظر و توجه ویژه لحاظ شود و جزئیات بگونه ای تصویب شود که هیچ مشکلی در روند اجرای برجام به وجود نیاید.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خوشبختانه طرحی که در کمیسیون امنیت ملی تصویب شده با دقت و کارشناسانه تنظیم شده، گرچه دولت در برخی از بخش ها نظرهایی داشت اگر از مجلس عبور کند زمینه اجرای برجام هموار شده و دولت مسئولیت سنگین تری را برای اجرایی کردن و رفع تحریم ها و مشکلات مردم خواهد یافت.

انصاری همچنین تصریح کرد: در جزئیات، ما تابع نظر مجلس هستیم و هر چه تصویب کند برای دولت محترم است ولی اطمینان دارم با توضیحات کمیسیون طرح جامع و مانعی از مجلس عبور خواهد کرد.

او ابراز امیدواری کرد که بررسی جزئیات برجام طولانی نشده و در جلسه بعد تصویب شود و شورای نگهبان به آن نیز رسیدگی کند. دولت نیز تلاش می‌کند در مهلت مقرر آن را قانونی کند و اگر چند روزی نیز بگذرد مشکل ساز نخواهد بود.

انصاری از مجلس و شورای نگهبان تقاضا کرد که در ظرف زمانی، طرح اجرای برجام تصویب و تائید شود و گفت که دولت نیز به قانون عمل می‌کند و منتظر تصویب قانون می‌ماند.

او تاکید کرد:‌ همه می‌دانند که دولت قانون گرا است و از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که قانون گرایی و احترام به مجلس را از آغاز سرلوحه کار خود قرار داده است.