ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.10.2015, 9:22
هیات گفت‌وگوی ملی تونس برنده جایزه صلح نوبل شد

کمیته صلح نوبل مستقر در اسلو، پایتخت نروژ «هیات چهارگانه گفت‌وگوی ملی تونس» را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۵ اعلام کرد.

تونس تنها کشوری است که بهار عربی در آن به بار نشست. زمانی که مصری‌ها از کرده خود پشیمان و در حال بازگشت به گذشته بودند، بشار اسد مردم خود را سلاخی می‌کرد و بمب‌های بشکه‌ای بر سر آنها می‌ریخت، ‌مردم لیبی و یمن به جان هم افتاده بودند، تونسی‌ها به جای کشیدن اسلحه به روی یکدیگر با تشکیل هیاتی چهارگانه با همدیگر به گفت‌وگو نشستند و بهار خود را به تابستان پربار برای خود و نسل‌های آینده کشور کردند.

اعطای جایزه صلح نوبل به هیات چهارگانه گفت‌وگوی ملی تونس ادای احترام به بلوغ فرهنگی و سیاسی مردم تونس است.

کمیته صلح نوبل در توضیح دلیل اعطای این جایزه اعلام کرد این هیات چهارگانه در زمانی که تونس در آستانه جنگ داخلی قرار داشت با ارائه یک راه حل مسالمت‌آمیز سیاسی توانست آرامش را به این کشور باز گرداند و هم‌زمان حقوق اساسی مردم تونس را نیز تضمین کند.

این نهاد چهارگانه از نمایندگان «سندیکای عمومی کارگران»، «اتحادیه صنفی صنایع و صنایع دستی تونس»، «اتحادیه حقوق بشر تونس» و «کانون وکلای تونس» تشکیل شده است.

در پی ترور «شکری بلعید» و «محمد البراهمی» دو تن از رهبران مخالفان تونس تنش‌های سیاسی در این کشور به وجود آمد که تا حد درگیری‌های مسلحانه داخلی پیش رفت اما مذاکرات این کمیته مانع از وقوع آشوب شد.

کمیته صلح نوبل پیشتر اعلام کرده بود که امسال ۲۷۳ نام شامل ۲۰۵ فرد و ۶۸ سازمان را برای نامزدی صلح نوبل از نقاط مختلف جهان دریافت کرده است.

پاپ فرانسیس، رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی از جمله مطرح‌ترین نامزدهای امسال بودند.

نام محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا هم به دلیل مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای ایران در تابستان امسال در میان نامزدها بود.

سال گذشته میلادی، ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی که برای حق تحصیل دختران فعالیت می‌کند این جایزه را به طور مشترک با کایلاش ساتیارتی، فعال هندی حقوق کودکان دریافت کرد.

از سال ۱۹۰۱ که اهدای جایزه صلح نوبل آغاز شده و از میان ۱۲۸ برنده صلح نوبل تا کنون ۱۶ زن برنده این جایزه شده‌اند.