ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.10.2015, 7:51
حسین همدانی از فرماندهان سپاه در سوریه کشته شد

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از  کشته‌شدن  سرتیپ حسین همدانی در سوریه خبر داد.

به گزارش سپاه نیوز؛ در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

«سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در طول سالهای گذشته که نقش تعیین کننده ای در حفظ و حراست حرم حضرت زینب (س) و کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ تروریستی سوریه داشت، عصر دیروز در حین انجام ماموریت‌های مستشاری در حومه شهر حلب به دست تروریستهای داعشی به شهادت رسید.»

سرتیپ حسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان است و از سال ۱۳۵۹ در جنگ ایران و عراق شرکت داشت.

وی از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی دراز» در جبهه غرب بوده و خاطرات خود را از این نبرد در کتابی تحت عنوان «تکلیف است برادر» تدوین کرده است. حسین همدانی بعدها مدتی فرمانده لشکر انصار الحسین همدان شد. سرتیپ همدانی علاوه بر همدان در شهرهای پاوه و مریوان نیز خدمت کرده است.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، حسین همدانی «از فرماندهان نخبه» سپاه پاسداران بوده که در جریان ناآرامی‌های کردستان در سال های اول پس از انقلاب اسلامی، همچنین جنگ هشت ساله ایران و عراق شرکت موثر داشت. از او به عنوان یکی از بنیانگذاران سپاه پاسداران در منطقه غرب ایران به ویژه استان‌های همدان و کردستان نام برده شده است.

این خبرگزاری از حسین همدانی با عنوان یکی از متخصصان جمهوری اسلامی در زمینه عملیات نیروهای منظم (ارتش) با عملیات چریکی گروه‌های شبه‌نظامی نام برده است. احتمالا اعزام او به سوریه نیز با هدف کمک به نیروهای دولتی سوریه در برخورد با گروه‌های شبه‌نظامی صورت گرفته است.

حسین همدانی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و جانشین قرارگاه امام حسین بود و در زمان اعتراضات نسبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله، مامور حفظ امنیت تهران را برعهده داشت. گفته می‌شود که او نقشی مهم در برخورد با معترضان در جریان تظاهرات روز عاشورا و پس از آن در تهران ایفا کرد.

سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ در پی تغییر ساختار در سپاه پاسداران و تشکیل سپاه‌های استانی در سال ۱۳۸۷ از ادغام لشکر محمد رسول الله و نیروی مقاومت بسیج تهران بزرگ تشکیل شده و در جریان اعتراض‌های خیایانی پس از انتخابات به مقابله با معترضان در تهران پرداخت و شبه‌نظامیان بسیجی که در کنار ماموران نیروی انتظامی در مقابله با معترضان در تظاهرات تهران شرکت داشتند تحت فرماندهی این یگان بودند.

سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ در پی تغییر ساختار در سپاه پاسداران و تشکیل سپاه های استانی در سال ۱۳۸۷ از ادغام لشکر محمد رسول الله و نیروی مقاومت بسیج تهران بزرگ تشکیل شده بود.

حسین همدانی همچنین از امضا کنندگان نامه‌ای است که چند تن از فرماندهان سپاه در جریان تظاهرات دانشجویی تیر ۱۳۷۸ خطاب به محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت نوشتند و گفتند که “کاسه صبر”شان به پایان رسیده است و هشدار داردند که در صورت عدم جلوگیری از ادامه تظاهرات، وارد عمل خواهند شد.

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله حسین همدانی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا حسین همدانی در زمان تصدی فرماندهی لشکر محمد رسول الله که حفظ امنیت تهران بزرگ را به عهده دارد، نقشی اساسی در سرکوب معترضان انتخاباتی به ویژه در حوادث عاشورای ۱۳۸۸ و بعد از آن داشته است.