ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.10.2015, 21:24
مگر ورزشکار سکته می‌کند؟

شهروند
درست شبیه آنچه سپ بلاتر، رئیس فیفا در روز خاکسپاری مارک ویوین فو، ستاره کامرونی گفت، مرگ، آیینه‌ای است که انسان را با هیچ حقیقتی رو‌به‌رو نمی‌کند. تمام این جملات قشنگ و زیبا که از سر وکول سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و وبلاگ‌های ما و درون شبکه‌های اجتماعی بالا می‌رود، بازگوکننده حقیقت تلخ مرگ است؛ آن هم به استعاری شکل ممکن اما در این هجمه و مدل ایرانی احساس‌زدگی، احتمالا تا به جا نیامدن حال زعمای قوم، کسی از دلایل مرگ ‌هادی نوروزی، کاپیتان ۳۰ ساله پرسپولیس و پدر دو فرزند نمی‌پرسد. او در این روزهای نکبت‌بار قرمزهای پایتخت، چه فشاری را تحمل می‌کرد که درنهایت باعث ایست قلبی‌اش  شد؟

مرد  درون‌گرا
بازیکنان و خبرنگاران نزدیک به او از درون‌گرا بودن نوروزی می‌گویند و دقیقا همین عامل در روزهای اوج بحران سرخ‌ها، برای او که برخلاف اکثر بازیکنان حال حاضر این تیم حرف‌زدن و افشاگری‌های گاه بی‌مورد در روزنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی را جایز نمی‌دانست، خطرساز شد. هرچه بود نوروزی، مدل ایرانی مارک ویوین‌فو یا شاید دنی خارکه اسپانیولی نام گرفت.

سلفی با تیر و عصبانیت از پول پارکینگ
ایست قبلی در بامداد پنجشنبه، قرار جمعه صبح را رقم زد؛ تشییع پیکر از ورزشگاه آزادی به مقصد زادگاهش، بابل. در مراسم باشکوه ورزشگاه آزادی تا دلتان بخواهد، آدم مشهور سیاه‌پوش حضور داشت؛ از علی کریمی که در انتهای مراسم حضور داشت تا افشارزاده و دیگر مسئولان استقلال، تقریبا تمام بازیکنان پرسپولیس و حتی عادل فردوسی‌پور. جای پروین پرسپولیسی‌ها که به بیمارستان رفته، خالی بود. دایی در حادثه منا، بی‌دایی شده بود و حضور نداشت.

در این بین، برخی مردم سلفی‌زده هم در اقدامی عجیب به فکر سلفی با کریمی و البته تیر دروازه بودند تا لابد روزی در رزومه‌شان، حضور در ورزشگاه آزادی را هم به برگ برنده رو کنند! البته این مردم ناراحت، عصبانی هم شدند چون برای ورود هر خودرو آنها به پارکینگ، ۵‌هزار تومان اخذ شد که این موضوع خشم عمومی را در پی داشت.

مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ پس از اعتراض مردم، این اقدام را غیرقانونی دانست اما دیگر کار از کار گذشته بود. تاج در حرف‌هایش از بی‌حرفی نوروزی گفت: «به‌طورکلی نوروزی پسر کم‌حرفی بود. به یاد دارم ایشان دوبار به دفتر من آمد و درباره باشگاه پرسپولیس به صورت ویژه با من صحبت کرد.»

ضجه‌های همسر داغدیده
پس از کات خوردن دوربین از صورت‌های غمبار بازیکنان پرسپولیس، ضجه‌های همسر نوروزی و تشییع پیکر کاپیتان ۳۰ساله، مراسم نماز و تشییع پیکر‌هادی نوروزی در حضور سیل عظیم مردم حاضر انجام گرفت.

در این بین همسر نوروزی از شدت سنگینی داغ به مرز جنون رسیده است. او در آزادی به سبک همسرش با دویدن و درست کردن قلب با دستانش، شادی گل می‌کرد و در خانه‌اش خطاب به بازیکنان پرسپولیس نبود کاپیتانشان را یادآور می‌شد. دختر او هنوز در سن درک ماجرا نیست اما اشک‌های پسرش، خاطر همه را آزرد. به هرحال این حجم اندوه، پروین را هم از خود بی‌خود کرد. پس از این‌که نوه پروین خبر فوت نوروزی را به پدربزرگش داد، او به‌شدت گریست و پس از بدتر شدن اوضاعش به بیمارستان رفت و نهایتا بستری شد. به هرحال در لحظه لحظه مراسم، ابراز احساسات به اوج می‌رسید.

درخواست بایگانی شماره ۲۴
در روز فوت نوروزی، همسر وی از طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس درخواست کرد تا در صورت امکان شماره ۲۴ پرسپولیس که متعلق به مرحوم نوروزی بود، برای همیشه در تالار افتخارات این باشگاه بایگانی شود تا دیگر بازیکنی این شماره را به تن نکند. طاهری هم به همسر مرحوم نوروزی اعلام کرد که به‌طور قطع تا پایان لیگ برتر پانزدهم کسی این شماره را به تن نخواهد کرد و برای بایگانی کردن شماره ۲۴ پرسپولیس هم قرار است در آینده تصمیم‌گیری شود.

همچنین قرار است سرخپوشان تا پایان فصل پیراهن‌های مشکی‌رنگ برتن کنند.

واکنش استقلالی‌ها
در این بین درست مانند تمام فجایع، رنگ‌ها رنگ باخت و بازیکنان استقلال هم به این اتفاق واکنش نشان دادند. حرف‌های پرویز برومند هر چند نوعی طعنه در خود مستتر داشت اما جالب بود: «وقتی این خبر را شنیدم شدیدا ناراحت شدم و تصمیم گرفتم که امروز این‌جا بیایم. از درگذشت نوروزی ابراز تاسف می‌کنم و از خداوند می‌خواهم به خانواده‌اش صبر و تحمل بدهد فکر می‌کنم پرسپولیس بعد از سال‌ها یک کاپیتان خوب پیدا کرده بود که متاسفانه آن را هم از دست داد‍!»

پرویز مظلومی، سرمربی استقلال از دل و دماغ نداشتن بازیکنان استقلال حرف زد:«واقعا از این اتفاق متاسفیم. بازیکنان من به‌شدت ناراحت هستند. کل تیم دل و دماغ تمرین کردن ندارند.»

وداع در درفشی‌فر
به هرحال در یکی از شلوغ‌ترین روزهای تاریخ ورودی‌های ورزشگاه آزادی، مراسم تشییع پیکر کاپیتان پرسپولیس صورت گرفت و در ادامه‌ هادی نوروزی بی‌جان برای وداع آخر به ورزشگاه درفشی‌فر رفت. نوروزی با دور افتخاری که این بار به جای خودش توسط دیگران برایش زده شد، برای آخرین‌بار در ورزشگاه پرسپولیس حضور یافت.

سینه‌زنی لیدرها، پایان کار
در مراسم خداحافظی کاپیتان در ورزشگاه درفشی‌فر، لیدرهای پرسپولیس به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداختند. جسد نوروزی پس از گردانده شدن در درفشی فر و سینه‌زنی مردم به سمت جنوب خیابان حرکت داده شد و هواداران پشت‌سر آن شعار «خداحافظ، خداحافظ» را می‌خواندند.

پس از پایان غمبار مراسم درفشی‌فر در جلسه اضطراری باشگاه در حضور طاهری، سرپرست و اعضای هیأت‌مدیره پرسپولیس، جلسه‌ای اضطراری انجام شد و در آن درباره چگونگی برگزاری مراسم در بابل، زادگاه نوروزی تصمیم‌گیری شد. قرار است با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت خواهد گرفت بازیکنان پرسپولیس امروز صبح راهی شهرستان بابل شوند تا در مراسم خاکسپاری کاپیتان فقیدشان شرکت کنند.

***

گمانه‌های پزشکی در باره مرگ ناگهانی هادی نوروزی

شاید اگر برای هر فوتبالیست دیگری جز ‌هادی نوروزی این اتفاق تلخ رخ می‌داد، شبهه‌های زیادی درباره تأثیر زندگی خصوصی‌اش در علت فوت او پیش می‌آمد اما کاپیتان پرسپولیس آن‌قدر بی‌حاشیه بود که کمتر کسی بتواند درگذشت ناگهانی او را به نکته خاصی خارج از مسائل جسمی ربط دهد.

وصله‌ها به این پدر نمی‌چسبد
هرچند برای یافتن دلیل واقعی اتفاق منجر به مرگ ناگهانی نوروزی، کمتر تلاشی صورت گرفت اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی مرگ او، فشارهای وارد شده به پدر ۲ فرزند به‌خصوص در روزهای پرفشار اخیر بوده است.

نوروزی به‌طورکلی انسانی درونگرا بود و فشارهای موجود را در درون خود حل می‌کرد اما از جایی به بعد قلب او، جواب نداد. در این میان شایعاتی هم طبق معمول توسط برخی افراد سودجو مطرح شد. از مصرف دارو تا درگیری با سرپرست باشگاه پرسپولیس در تمرین روز چهارشنبه سرخپوشان که با واکنش شدید خوردبین روبه‌رو شد: «هادی یکی از پاک‌ترین‌های فوتبال ایران بود و این شایعات به وجود آمده درباره او خیلی زشت است. هیچ‌کس نمی‌تواند پشت سر او حرف بزند.»

قلب کاپیتان سالم بود
دکتر اکبر مرادی، یکی از پزشکان شاغل در فوتبال که هم اکنون در باشگاه فولاد فعالیت می‌کند درباره علل مرگ ناگهانی ‌هادی نوروزی به «شهروند» می‌گوید: «این موضوع باید به صورت دقیق بررسی شود. من در ابتدای فصل زمانی که پرسپولیسی‌ها برای تست پزشکی فدراسیون به مرکز پزشکی رفته بودند، حضور داشتم. یکی از تست‌هایی که در این مرکز گرفته می‌شد،‌ تست قلبی و عروقی بود اما نوروزی هیچ مشکلی از این بابت نداشت. تنها چیزی که امکانش وجود دارد، یکسری عوارض مادرزادی است که شاید در این سن نمود پیدا کرده باشد. ما از شرایط خانوادگی نوروزی بی‌خبریم که بگوییم سابقه مشکلات قلبی و مرگ زودرس در آنها وجود داشته است یا خیر. دلیل دیگر هم داشتن استرس است که ممکن است قلب او را دچار مشکل کرده باشد.»

منتظر اعلام پزشکی قانونی باشید
دکتر هدایت داریوش، متخصص قلب و عروق با اشاره به درگذشت ناگهانی ‌هادی نوروزی درباره علت سکته‌های قلبی در جوانان عنوان می‌کند: «بیشترین علت ایست قلبی، ضخامت دیواره عضله قلب در ورزشکاران است. البته علت‌های دیگری مثل بیماری‌های نهفته عروق قلب می‌توانند باعث ایست قلبی شوند. در مورد‌هادی نوروزی هنوز علت اصلی مشخص نشده است اما ضخیم شدن دیواره قلب اصلی‌ترین علت است که می‌تواند یا مادرزادی باشد، یا براثر ورزش و تمرینات این دیواره ضخیم شده باشد. با این حال برای بررسی دقیق باید منتظر اعلام گزارش پزشکی قانونی باشیم که ۲، ۳ هفته دیگر اعلام می‌شود.»