ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.09.2015, 7:13
گزارش بان کی مون از نقض حقوق بشر در ایران

رادیو فردا: بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در گزارش سالانه این سازمان مواردی ازنقض حقوق بشر در ایران را منتشر کرد.

این گزارش روز جمعه  سوم مهرماه در پیوند با قطعنامه شماره ۶۹/۱۹۰ مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد.

در این گزارش از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اجرای متعدد حکم اعدام و آنچه اعدام نوجوانان و محکومیت افراد قبل از سن مسئولیت کیفری عنوان شده انتقاد شده است.

بنا بر قوانین بین‌المللی که ایران هم به اجرای آن متعهد است، صدور حکم اعدام برای نوجوانانی که جرمی را پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند، ممنوع است.

همچنین از اعدام در ملاء عام و پش چشم ناظران به ویژه کودکان نیز به عنوان عملی مغایر با ارزش‌های حقوق بشر یاد شده است.

بان کی مون در گزارش سالانه خود  نگرانی خود را درباره اعدام‌ها در ایران و افزایش آن ابراز کرده است.

هر چند در بخش نخست این گزارش ۱۹ صفحه‌ای عنوان شده که جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم را با نهادهای مختلف سازمان ملل برای ارایه برخی گزارش‌های دوره‌ای و موردی داشته است.

سازمان ملل در این گزارش جمهوری اسلامی را به نقض آشکار حقوق زنان متهم کرده و از ایران خواسته به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان بپیوندد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در تازه‌ترین گزارش سال ۲۰۱۵ خود به وجود سانسور گسترده و محدودیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی اشاره کرده است.

در گزارش سالانه  دبیرکل سازمان ملل به صراحت درباره فیلترینگ اینترنت در ایران پرداخته شده و آورده شده که دولت ایران به رقم وعده‌های بسیار برای آزادسازی جریان اطلاع رسانی در این باره ناکام بوده است.

در این گزارش برخی موارد بازداشت فعالان و کنشگران حقوق بشر، همچون بازداشت و محکومیت نرگس محمدی از فعالان حقوق بشر ایران آورده شده است و آمده که این کنشگران از سوی قوه قضائیه ایران گاه تا چند سال به حبس محکوم می‌شوند.

در این گزارش دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به توافق اخیر هسته‌ای بین جمهموری اسلامی و قدرت‌های جهانی ابراز خشنودی کرده که رفع تحریم‌های اقتصادی و اقدامات قهری یکجانبه به کاهش اثرات منفی تحریم‌ها برروی مردمایران منجر شود.

همچنین دبیرکل سازمان ملل از حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و دولت او خواسته که منابع کافی و جدیت لازم را برای ارتقاء حقوق بشر در ایران به کار گیرند.

هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود و رهبران و مقام‌های سیاسی کشورهای مختلف جهان، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری برای شرکت در آن به آمریکا سفر کرده‌اند.