ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.09.2015, 19:55
مادر امید کوکبی: فرزندم را آزاد کنید

نامه مادر امید کوکبی به آیت‌الله خامنه‌ای:
مادر امید کوکبی: فرزندم را در آغاز سال تحصیلی جدید آزاد کنید

مادر امید کوکبی، دانشجوی نخبه دکترای فیزیک که از سال ۱۳۸۹ در زندان اوین به سر می‌برد طی نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قرار گرفته است، از رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی فرزندش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید شده است. امید کوکبی طی پنج سال حبس حتی یک روز مرخصی هم نداشته با بیماری‌های مختلفی طی این مدت مواجه بوده است.

صفر بی‌بی حق نظری، مادر امید کوکبی در نامه تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۴ به علی خامنه‌ای، رهبر ایران نوشته است: «برای پنجمین سال متوالی است که وقتی در شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌ها باز می‌شود مثل امروز با خود می‌گوییم جای امید در کشوری که رهبرش اینهمه بر پیشرفت علمی تاکید ی کند در کلاس و درس و داشنگاه است یا در گوشه زندان؟ نگدارید امسال هم دوباره این سوال را تکرار کنیم.»

صفر بی‌بی حق نظری نوشته است: ‌ «درخواست می‌کنم که دستور دهید پسرم امید جان را که فرزند همین خاک و بوم هست و به خاطر کسب مقام المپیادی و کسب رتبه ۱ منطقه ۳ به عنوان نخبه فیزیک توسط شما در دیدارتان با نخبگان در سال ۱۳۸۲ مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته‌اند، آزاد کرده و به جایی که متعلق به آن است یعنی به آغوش درس و دانشگاه به مناسبت بازگشایی مدارس و دانشگاه برگردانید.»

خانم حق نظری با اشاره به روند غیرقانونی حکم فرزندش در بخش دیگری از این نامه نوشته است: ‌ «من نمی‌خواهم وارد محتوای پرونده شوم و می‌دانم اگر شما بخواهید می‌توانید از طریق منابع بیطرف که مورد اعتماد خودتان هم هستند (نه کسانی که پرونده سازی کرده‌اند) کسب اطلاع کنید که پسر من واقعا گناهی نکرده است. و چه سندی بالا‌تر از اینکه دیوان عالی کشور که بالا‌ترین مقام قضایی در کشور است، مرداد ماه سال گذشته رای بر بیگناهی پسرم داد و محکومیت او را فاقد دلیل و ناصحیح تشخیص و دستور رسیدگی مجدد را صادر نمود و در حالی که ما امیدوار به برگشت فرزندم به فضای خانه و دانشگاه بودیم، دادگاه همعرض بدون حتی یک سطراستدلال منطقی و قانونی باکمال تعجب و با رد استدلالات دیوانعالی کشور (بالا‌ترین دادگاه در نظام قضایی کشور) محکومیت اشد قبلی را دوباره ابقا کرد و متاسفانه همچنان پسرم بیگناه در اوین به سر می‌برد.»

مادر امید کوکبی در ادامه با اشاره به اینکه حتی قانون ۱۳۴ مجازات جدید اسلامی در مورد فرزندش اعمال نشده، خطاب به رهبر نوشته است: «او حتی اگر مجرم هم بود پنج سال از ده سال محکومیت خود را گذرانده است و طبق قانون با تحمل یک سوم حبس باید آزادی مشروط دریافت می‌کرد یا مشمول یکی از عفو‌ها در مناسبت‌ها و اعیاد مبارک می‌شد اما این حق قانونی را هم از او دریغ می‌کنند.»

مادر امید کوکبی در این نامه اشاره کرده که او به او در زندان اجازه خواندن کتاب‌های فیزیک و درسی داده نمی‌شود. همچنین خانم حق نظری در این نامه اشاره کرده که طی پنج سال حبس، فرزندش حتی یکساعت مرخصی (چه درمانی و چه برای دیدار با خانواده) نداشته است و حتی یکبار نیز امکان ملاقات با وکیلش برای مشورت در دادرسی پرونده‌اش را نداشته است.

مادر این دانشجوی نخبه که پنج سال از زندگیش را در زندان می‌گذراند به بیمارهای فرزندش و عدم امکان مداوای او اشاره کرده و نوشته است: «متاسفانه فرزندم بعد از گذراندن ۵ سال، دچار مشکلات و بیماریهای متعدد شده‌اند که خانواده را بسیار نگران کرده است. او با درد فراوان و بدون هیچ درمانی تابحال در طول این دوره ۴ بار سنگ کلیه دفع کرده، مشکلات شدید معده داشته و تاکنون ۴ عدد از دندان‌هایش را از دست داده وخصوصاً اینکه به خاطر فشارهای زیاد زندان دچار تپش قلب و مشکلات قلبی شده است و علیرغم تجویز و تاکید پزشک زندان مبنی بر ضرورت درمان درخارج زندان، همچنان از درمان محروم مانده است، از شما خواستارم با آزادی پسرم، بخشی از این درد بزرگ را التیام بخشید.»

امید کوکبی، نخبۀ ایرانی ۳۰ ساله، فارغ التحصیل دانشگاه شریف ودانشجوی مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۱ در فرودگاه امام خمینی هنگام ترک کشور بازداشت شد. وی پس از بازداشت مدت‌ها در انفرادی بود و خانواده و وکیلش امکان تماس با او را نداشتند. او پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی در روز یکشنبه ۱۴ مه ۲۰۱۲ به اتهام ارتباط با دول متخاصم (آمریکا) به ده سال حبس محکوم شد.

در یک نامۀ سرگشاده که امید کوکبی در سال ۲۰۱۳ از زندان اوین نوشت، اعلام کرد که دستگیری وی پس از این صورت گرفت که پیشنهاد همکاری با ماموران امنیتی روی یک پروژه تحقیقاتی نظامی را رد کرده بود. علیرغم اینکه دیوان عالی کشور حکم وی را رد کرد، یک دادگاه تجدیدنظر حکم ده سال زندان وی را تایید کرد. امید کوکبی از طپش قلب، آسم، و بیماری کلیه رنج می‌برد، اما به رغم تقاضاهای مکرر وی، به وی اجازۀ درمان در خارج از زندان داده نشده است.

وکیل امید کوکبی در سال ۱۳۹۳ تقاضای بررسی مجدد را به شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور داده بود. سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی با اشاره به اینکه امید بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی به اتهام ارتباط با دول متخاصم به ۱۰ سال محکوم شده، گفته بود از آنجا که «این اتهام بر اساس اعلام مراجع رسمی کشور مصداق خارجی نداشته و ایران در حال حاضر با هیچ کشوری در حال تخاصم نیست» بنابراین آن‌ها دوباره تقاضای بررسی مجدد را دادند.

این تقاضا از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران فرستاده شد اما در آنجا دوباره حکم ده سال عینا تایید شد.


متن کامل نامه مادر امید کوکبی، دانشجوی زندانی به رهبر جمهوری اسلامی ایران برای آزادی فرزندش

به نام خدای عادل و حکیم، ان تبدوا خیرا او تخفوه او تعفوا عن سوء فان اللّه کان عفوا قدیرا (نساء/ ۱۴۹)، در باره خلق به آشکار یا پنهان نیکى کنید یا از بدى دیگران بگذرید که خدا همیشه از بدی‌ها در مى گذرد با آنکه در انتقام بدان توانا است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با سلام و دعا

من مادری درد کشیده هستم و دوری از فرزندم که اکنون بیش از هزار و هفتصد روز است، هم برای من و هم برای پدرش درد سنگینی داشته و دارد و هر روزش را با اعتقاد و باور بر آزادی پسرمان از زندان، به شب رسانده و با دعا و توکل به خدا با آرزوی آزادی‌اش شب را به صبح می‌رسانیم، چراکه ایمان داریم فرزندانی درستکار پروراندیم. ما همه راه‌های قانونی را برای آزادی فرزندمان رفته‌ایم اما کسانی هستند که حتی راه‌های قانونی را می‌بندند و امروز به عنوان آخرین ملجاء به شما تظلم کرده و تقاضای یاری داریم.

حضرت آیت الله، چون بار‌ها در خبر‌ها شنیده و خوانده‌ایم که شما بر رشد پیشرفت علمی تاکید دارید و راه نجات کشور را از دشمنان خارجی مجهز شدن به دانش‌های پیشرفته می‌دانید و برای دانشجو و دانشگاه اهمیت ویژه قایل هستید امید داریم که این آخرین تقاضای ما بی‌پاسخ نماند.

برای پنجمین سال متوالی است که وقتی در شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌ها باز می‌شود مثل امروز با خود می‌گوییم جای امید در کشوری که رهبرش اینهمه بر پیشرفت علمی تاکید می‌کند در کلاس و درس و دانشگاه است یا در گوشه زندان؟ نگذارید امسال هم دوباره این سوال را تکرار کنیم. از مقام معظم رهبری که می‌دانم علاقه زیادی به کتاب و دوستداران کتاب دارند و همیشه تمام دانشگاهیان عزیز کشورمان را به خواندن بیشتر کتاب تشویق می‌کنند، درخواست می‌کنم که دستور دهید پسرم امید جان را که فرزند همین خاک و بوم هست و به خاطر کسب مقام المپیادی و کسب رتبه ۱ منطقه ۳ به عنوان نخبه فیزیک توسط شما در دیدارتان با نخبگان در سال ۱۳۸۲ مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته‌اند، آزاد کرده و به جایی که متعلق به آن است یعنی به آغوش درس و دانشگاه به مناسبت بازگشایی مدارس و دانشگاه برگردانید.

آرزوی پسرم امید هم، همچون تمام فرزندان کشور عزیزمان ایران، سربلندی ایران عزیز است و همانطور که از سنین کودکی، برای کشور عزیزمان افتخار آفرینی کرده، همچنان علاقه‌مند به پژوهش و تدریس در دانشگاههای کشور عزیزمان ایران است.

پسرم امید، یکی از ۹ فرزندی هست که در خاک این مرز و بوم بالیده وخداوند متعال، استعداد و نبوغ خاصی را در دل تک تک فرزندانم نهاده که با زحمات و تربیت پدرش که معلم بوده، هم اکنون، همگی در مقاطع تحصیلی بالا و با رتبه‌های تک رقمی کنکور در نظام مقدس جمهوری اسلامی بالیده و هم اکنون درحال تحصیل و یا خدمت علمی به کشور عزیزمان ایران هستند.

من نمی‌خواهم وارد محتوای پرونده شوم و می‌دانم اگر شما بخواهید می‌توانید از طریق منابع بیطرف که مورد اعتماد خودتان هم هستند (نه کسانی که پرونده سازی کرده‌اند) کسب اطلاع کنید که پسر من واقعا گناهی نکرده است و چه سندی بالا‌تر از اینکه دیوان عالی کشور که بالا‌ترین مقام قضایی در کشور است، مرداد ماه سال گذشته رای بر بیگناهی پسرم داد و محکومیت او را فاقد دلیل و ناصحیح تشخیص و دستور رسیدگی مجدد را صادر نمود و در حالی که ما امیدوار به برگشت فرزندم به فضای خانه و دانشگاه بودیم، دادگاه همعرض بدون حتی یک سطراستدلال منطقی و قانونی باکمال تعجب و با رد استدلالات دیوانعالی کشور (بالا‌ترین دادگاه در نظام قضایی کشور) محکومیت اشد قبلی را دوباره ابقا کرد و متاسفانه همچنان پسرم بیگناه در اوین به سر می‌برد. او حتی اگر مجرم هم بود ۵ سال از ده سال محکومیت خود را گذرانده است و طبق قانون با تحمل یک سوم حبس باید آزادی مشروط دریافت می‌کرد یا مشمول یکی از عفو‌ها در مناسبت‌ها و اعیاد مبارک می‌شد اما این حق قانونی را هم از او دریغ می‌کنند تا نگذارند امثال او به کشوری که عاشق آن هستند دلبسته بمانند.

و هم اکنون نه تنها بعد از قریب پنج سال، پسرم سر درس و مشقش برنگشته، بلکه در زندان او را از خواندن کتاب‌های فیزیک و درسی‌اش باز می‌دارند و می‌گویند که کتاب نخوان. کتاب خواندن بزرگ‌ترین لذت او است. پسرم از زمانی که ۵ سالش بود و حتی مدرسه نرفته بود عاشق کتاب بود و می‌دانست که کتاب، راه به روشنی دارد و آن را مقدس می‌شمرد.

در تمام طول مدت که هم اکنون قریب به پنج سال هست، برخلاف رویه زندان و حتی زندانیان سیاسی، پسرم حتی یکساعت مرخصی (چه درمانی و چه برای دیدار با خانواده) نداشته است و علیرغم درخواستهای مکرر و پیگیری‌ها هیچگاه به فرزندم اجازه ملاقات با وکیلش هم برای مشورت در طول دادرسی‌اش، حتی داده نشده است.

متاسفانه فرزندم بعد از گذراندن ۵ سال، دچار مشکلات و بیماریهای متعدد شده‌اند که خانواده را بسیار نگران کرده است. او با درد فراوان و بدون هیچ درمانی تابحال در طول این دوره ۴ بار سنگ کلیه دفع کرده، مشکلات شدید معده داشته و تاکنون ۴ عدد از دندان‌هایش را از دست داده وخصوصاً اینکه به خاطر فشارهای زیاد زندان دچار تپش قلب و مشکلات قلبی شده است و علیرغم تجویز و تاکید پزشک زندان مبنی بر ضرورت درمان درخارج زندان، همچنان از درمان محروم مانده است، از شما خواستارم با آزادی پسرم، بخشی از این درد بزرگ را التیام بخشید.

صفر بی‌بی حق نظری
۱ مهر سال ۱۳۹۴