ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.09.2015, 14:34
در آغاز بازگشایی مدارس، معلمان زندانی را آزاد کنید

ایران: در آغاز بازگشایی مدارس، معلمان زندانی را آزاد کنید
این معلمان ظاهراً به دلیل فعالیت‏های ‏‏صلحجویانه صنفی شان به زندان افتاده‏اند‏‏

(بیروت – ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵) – سازمان دیده‌‏بان‏‏ حقوق بشر امروز اعلام داشت مقامات ایران باید فوراً هفت تن معلمانی را که ظاهراً به دلیل فعالیت‏‌های ‏‏صلح‌جویانه صنفی در بازداشت به سر می‏‏‌برند، آزاد نمایند. به نظر می‌‏‏رسد مقامات ایران در چند هفتۀ پیش از آغاز سال تحصیلی در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵، با دستگیر و مجازات نمودن معلمانی که آشکارا و با شهامت سخن گفته‏اند‏‏، می‏‏خواهند این پیام را به دیگر فرهنگیان و معلمان ارسال نماید که نباید علناً و صراحتاً نگرانی‏های ‏‏خود را ابراز نمایند.

نیروهای امنیتی ایران از آوریل ۲۰۱۵ پنج تن از اعضاء برجسته کانون معلمان ایران و نیز دبیر کل سازمان معلمان ایران را بازداشت نموده‏اند‏‏. مقامات ایران همچنین علیه یکی دیگر از فرهنگیانی که اخیراً دورۀ محکومیت ۶ ساله خود را در ارتباط با فعالیت‏های ‏‏صنفی به اتمام رسانده بود، اتهامات جدیدی را مطرح نموده‏اند‏‏. در تمام موارد فوق مقامات دولتی برای توجیه بازداشت‏های ‏‏خود، «دلایل امنیتی» را عنوان می‏‏کنند.

اریک گلدستین، معاون رئیس بخش خاورمیانه در سازمان دیده‏بان‏‏ حقوق بشر گفت «ایران دارای یک روند مشخص در دستگیری و ایجاد مزاحمت برای معلمانی است که در باره مشکلاتی که فراروی آنها و دانش‌‏آموزان‏شان می‏‏‌باشد با صراحت و شهامت سخن می‏‏‌گویند. دولت باید افرادی که سعی در بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور دارند را تشویق نماید نه آنکه ایشان را به جرم اتهامات ساختگی امنیتی دستگیر نماید.»

منابع آگاه در باره این دستگیری‏ها به سازمان دیده‌‏بان‏‏ حقوق بشر اظهار داشتند که فرهنگیان مزبور به دلیل فعالیت‌‏هایی که در ارتباط با حقوق معلم و دانش آموز انجام می‏‏داده‏اند‏‏، دستگیر گردیده‏اند‏‏. دو تن از منابع فوق که در زمینۀ گروه‏های ‏‏فرهنگی فعالیت داشته‏اند‏‏ تجارب شخصی شان از احضار شدن توسط مقامات و پاسخ دادن به آنها در باره فعالیت‏های ‏‏صنفی خود، در اختیار سازمان دیده‏بان‏‏ حقوق بشر قرار دادند.

خبرگزاری نیمه رسمی کار ایران (ایلنا) گزارش داد که نیروهای امنیتی علیرضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران را در روز ۱۹ آوریل در خانه خود دستگیر نموده و به زندان اوین منتقل کردند. هاشمی در سال ۲۰۱۱ به جرم «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به تحمل ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

در ماه مه ۲۰۱۵ مقامات علی اکبر باغانی را احضار نمودند تا دوره حبس تعلیقی ۶ ساله خود که حکم آن در سال ۲۰۰۶ صادر شده بود را آغاز کند. یکی از اعضاء کانون صنفی معلمان ایران به سازمان دیده‏بان حقوق بشر گفت مقامات ایران در باره اینکه چرا دورۀ مجازات وی باید اکنون آغاز گردد، هیچگونه توضیحی نداده‏اند‏‏. باغانی اکنون در زندان گوهر دشت در خارج از تهران محبوس می‏‏باشد.

در روز ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵ مسئولان شعبه ۲ دادگاه اوین اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان در حالیکه به دادگاه مراجعه کرده بود تا بپرسد چرا مسئولان در هفته قبل، از سفر او به ارمنستان ممانعت ورزیده‌‏اند‏‏، را بازداشت نمودند. یک منبع نزدیک به این پرونده به سازمان دیده‌‏بان‏‏ حقوق بشر گفت مقامات دادگاه به او گفته‌‏اند‏‏ وی را به این علت بازداشت می‏‏‌کنند که به پرسش‏های ‏‏آنها در باره فعالیت‌‏های ‏‏صنفی خود پاسخ دهد. وی بر طبق ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و بر طبق ماده ۶۱۰ به تبانی «برای اخلال در امنیت کشور» متهم گردیده است.

مقامات کشور قبلاً در سال ۲۰۱۱ عبدی را به اتهامات مشابهی بازداشت کرده بودند. این منبع به سازمان دیده‏بان ‏‏حقوق بشر اظهار داشت مقامات ایران در سال ۲۰۱۱ عبدی را به مدت ۴۴ روز در زندان اوین نگاه داشتند که از این مدت وی ۳۳ روز آن را در حبس انفرادی گذراند و باقیمانده را در بند ۲۰۹ سپری کرد که سازمان دیده‏بان ‏‏حقوق بشر قبلاً موارد آزار و شکنجه در این بخش را مستند نموده است. در روز ۲۹ ژوئن ۲۰۱۱، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب عبدی را بر طبق ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اخلال در امنیت ملی» متهم کرده و وی را به تحمل ده سال حبس تعلیقی محکوم نمود.

گزارش‌هایی که بر روی سایت کانون معلمان ایران منتشر شده می‌‏‏گوید در ۳۱ اوت ۲۰۱۵ مسئولان که احکامی از شعبه ۲ دادگاه اوین به همراه داشتند، محمدرضا نیک‌نژاد یکی از اعضاء فعال کانون صنفی و مهدی بهلولی، عضو سابق هیئت مدیره این کانون را دستگیر نمودند. یک عضو دیگر به سازمان دیده‌‏بان‏‏ حقوق بشر گفت نیروهای امنیتی کامپیوتر و تلفن همراه نیک نژاد را توقیف نموده و او را به تماس با سازمان‏ها و مطبوعات خارجی متهم نمودند. این منبع به سازمان دیده‏بان ‏‏حقوق بشر اظهار داشت بهلولی و نیک نژاد در بندهای ۷ و ۸ زندان اوین نگاهداری می‏‏‌شوند که محل نگاهداری مجرمین تخلفات مالی جزئی می‏‏باشد. به گفته منبع مزبور و نیز سایت کانون معلمان، نیک نژاد وبهلولی کمی پیش از دستگیری شان، با علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در باره مشکلات معلمان صحبت کرده بودند.

در روز ۶ سپتامبر نیروهای امنیتی با به همراه داشتن حکم جلب از شعبه ۲ دادگاه اوین که تاریخ آن ۲۷ ژوئیه بود، خانه محمد بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان را تفتیش کرده و وی را دستگیر و بازداشت نمودند. بهشتی در روز پیش از دستگیری اش در جلسه ملاقاتی که میان کانون معلمان و محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور برگزار شده بود شرکت کرده و در طی آن در باره مشکلاتی که فراروی معلمان قرار دارد، سخن گفته بود.

پیمان عطار، وکیل مدافع رسول بداقی، در مصاحبه‌‏ای که در سایت کانون معلمان ایران منتشر گردیده است اظهار داشت موکل وی باید پس از سپری کردن دوره محکومیت خود در روز ۴ اوت آزاد می‏‏شد. اما مقامات در عوض، بداقی را از زندان رجایی شهر به بند الف زندان اوین که تحت نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می‏‏شود، منتقل نمودند. دو تن از اعضاء کانون صنفی معلمان به سازمان دیده‏بان ‏‏حقوق بشر گفتند شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، بداقی را به تحمل سه سال حبس دیگر محکوم نموده است.

برای کسب اطلاعات بیشتردر باره گزارش‏های سازمان دیده‏بان‏‏حقوق بشر، در ارتباط با ایران، لطفاً از وب سایت زیر دیدن فرمائید:
http://www.hrw.org/en/middle-eastn-africa/iran