ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.09.2015, 9:20
اعتراض خانواده سعید رضوی فقیه به حکم جدید زندان او

برادر سعید رضوی فقیه، زندانی عقیدتی که به تازگی به سه سال و نیم حبس دیگر محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «این حکم ظالمانه است و ما به شدت به آن معترضیم.  من هنوز نمی دانم که این حکم به سعید در زندان ابلاغ شده یا نه، متاسفانه او ماههاست که ممنوع الملاقات است و ما حتی قادر به دیدن او نیستیم اما مطمئنم شنیدن این حکمی که معیار منطقی ندارد ناراحتش خواهد کرد.»

سعید رضوی فقیه، عضو سابق شورای دفتر تحکیم وحدت و روزنامه نگارکه علیرغم پایان یافتن حکم یکسال حبسش از اسفند ماه ۱۳۹۳ به شکل غیرقانونی در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد، به تازگی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به سه سال و نیم حبس دیگر به اتهام توهین به رهبری، توهین به مجلس خبرگان و تبلیغ علیه نظام محکوم شده است.

این روزنامه نگار روز ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۲ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق سخنرانی در تجمعات دانشجویی در سال ۸۸ به یکسال حبس محکوم شد. اما علیرغم پایان یافتن دوران حبسش در اسفند ماه ۱۳۹۳ از زندان آزاد نشد.

او در همان اسفند ۱۳۹۲ پیش از بازداشتش یک سخنرانی در دومین همایش فصلی اصلاح طلبانه همدان داشت که در آن ساختارهای نظام و رهبر جمهوری اسلامی را مورد نقد قرار داد. پس از آن خبرگزاری فارس و تسنیم او را به دلیل این سخنرانی مورد نقد قرار داده و خبرگزاری فارس  سخنرانی وی را «ساختارشکنانه» عنوان کرده بود. یکی از دلایل حکم جدید او همین سخنرانی است.

مسعود رضوی فقیه با اظهار تاسف از حکم جدید به کمپین گفت: «سعید به دلیل چند سخنرانی و نوشتن چند مقاله متهم به توهین به رهبری، توهین به مجلس خبرگان و تبلیغ علیه نظام شده است اما واقعیت این است که او فقط از حقوق شهروندی و قانونی خود استفاده کرده و اعتقادات و نظراتش را در مورد مجلس خبرگان عنوان کرده، نمایندگان مجلس خبرگان مصونیتی ندارند. خیلی های دیگر هم وظیفه نمایندگان مجلس خبرگان را نقد کرده اند، آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی هایش و آیت الله دستغیب در نامه هایش انتقاد کرده اند. اگر انتقاد از نمایندگان خبرگان جرم است پس باید بقیه آقایان هم دستگیر شوند.»

برادر این زندانی در ادامه گفت: «سعید هیچ وقت به رهبر جسارت نکرده، فقط در یکی از سخنرانی هایش گفته بود اگر اتفاقی برای رهبر بیفتد پس از آن جنگی بین دو قدرت در کشور اتفاق خواهد افتاد. او به عنوان فعال سیاسی فقط پیش بینی کرده و نظرش را گفته، این کار خیلی طبیعی است. چرا نباید از آینده کشور حرف زده شود!»

سعید رضوی فقیه بهمن ماه ۱۳۹۳ برای عمل جراحی قلب از زندان به بیمارستان امام خمینی منتقل شد اما چند روز پس از عمل جراحی علیرغم توصیه پزشکان با دستور دادستانی تهران مجددا به زندان بازگشت. او از هفته گذشته در اعتراض به عدم توجه مسولان زندان به درمان بیماری قلبی او دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

مسعود رضوی فقیه درباره وضعیت جسمی برادرش گفت: «قلب سعید بیمار است و از هفته پیش هم دست به اعتصاب غذا زده است. طبق نظر پزشکان بیمارستان امام خمینی که سعید در آنجا عمل جراحی قلب داشته، محیط زندان برایش استرس زا است و هر لحظه ممکن است منجر به استرس و ایست قلبی شود. اگر اتفاقی برای سعید بیفتد ما قاضی صلواتی و بقیه مقامات مسول قضایی را مسئول قتل او می دانیم.»

مسعود رضوی فقیه با اظهار اینکه مدت هاست برادرش ممنوع الملاقات است به کمپین گفت: «ماههاست که سعید ممنوع الملاقات است. هر هفته برای ملاقات می رویم اما مسولان زندان به ما می گویند قاضی او را ممنوع الملاقات کرده. وقتی علتش را از آنها می پرسیم، می گویند ما نمی دانیم. به ما مربوط نیست. دفتر دادستانی هم جواب مشخصی نمی دهد. از همه بدتر اینکه هیچ مرجعی برای تظلم خواهی وجود ندارد. ما هیچ کاری در قبال این رفتارهای ظالمانه نمی توانیم بکنیم. نمی دانیم چرا زندانی که دارد حکمش را می گذراند و طبق قانون حق ملاقات هفتگی دارد نباید این حق شاملش شود.»

برادر سعید رضوی فقیه با اظهار نگرانی از اعتصاب غذای برادرش به کمپین گفت: «از آنجا که ما از ملاقات محروم هستیم هیچ اطلاعی از وضعیت جسمی او نداریم و همین طور نمی دانیم که چه روزی دقیقا دست به اعتصاب زده و آیا هنوز در اعتصاب است یا نه. ما از افرادی از داخل زندان شنیدیم که او در اعتصاب است. امیدواریم او را بتوانیم چهارشنبه این هفته ملاقات کنیم و از نزدیک از حالش باخبر شویم.»

سعید رضوی فقیه برای اولین بار در مرداد ماه سال ۱۳۸۲ وقتی عضو شورای سردبیری روزنامه اصلاح طلب «یاس نو» بود بازداشت شد. دلیل بازداشت او نوشتن مقالات اعتراضی به حکم اعدام هاشم آغاجری در این روزنامه بود. او دو ماه در سلول انفرادی زندان اوین بود و پس از آن آزاد شد.

این روزنامه نگار در دولت محمود احمدی نژاد برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت اما در سال ۱۳۸۷ پس از بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی پاسپورتش توقیف و ممنوع الخروج شد.