ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.09.2015, 9:13
احتمال پیگرد قضایی فولکس‌واگن در آمریکا

دویچه وله: رسوایی تقلب خودروسازی فولکس‌واگن در آمریکا ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. این کنسرن علاوه بر تحمل جریمه، هزینه باز پس‌گیری خودروهای دستکاری شده و سقوط ارزش سهام، حال با تشکیل پرونده‌ای در وزارت دادگستری آمریکا روبروست.
رسوایی کنسرن خودروسازی فولکس‌واگن در آمریکا به پرداخت جریمه ختم نخواهد شد. رسانه‌های آمریکایی از پیگرد قضایی این کنسرن در این کشور خبر می‌دهند.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دو منبع که از محتوای پرونده فولکس‌‌واگن در وزارت دادگستری آمریکا آگاه بوده‌اند، خبر داده است که وزارت دادگستری مشغول تحقیق در مورد پیامدهای حقوقی احتمالی تقلب فولکس‌واگن در آمریکاست.

روند چنین پیگردی در آمریکا ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول کشد یا در نهایت ناموفق باشد و مختومه اعلام‌ شود یا اینکه جریمه‌ای چند میلیارد دلاری در پی داشته باشد. شرکت فولکس‌واگن هنوز در مورد گزارش بلومبرگ موضع‌گیری نکرده است.

سوءظن در مورد ب‌ام‌و و دایلمر

آژانس حفاظت از محیط‌ زیست آمریکا اعلام کرده است که خوروهای دیزلی سایر کنسر‌ن‌ها را نیز بررسی خواهد کرد. این آژانس تصمیم دارد با همکاری مرکز کنترل آلودگی هوا در کالیفرنیا احتمال دستکاری فنی سایر اتومبیل‌های دیزلی را نیز بررسی کند.

آژانس حفاظت از محیط ‌زیست آمریکا البته مشخص نکرده است که در مورد خودروهای چه کنسر‌ن‌هایی تحقیق خواهد کرد. در بازار آمریکا علاوه بر فولکس‌واگن کنسر‌ن‌های آلمانی ب‌ام‌و و دایملر بنز نیز با خودروهای دیزلی حضور دارند.

این شرکت‌ها در سال‌های گذشته با معرفی تکنولوژی “دیزل پاک” برای خودروهای خود با موتورهای کم‌مصرف و دوستدار محیط ‌زیست تبلیغ می‌کردند. فولکس‌واگن با این تبلیغات در مدت سه سال ۸۰۰ هزار خودرو در بازار آمریکا فروخته است.

اتهام فولکس‌واگن و شرکت زیرمجموعه آن آئودی جمعه گذشته (۱۸ سپتامبر / ۲۷ شهریور) علنی شد. آژانس حفاظت از محیط ‌زیست آمریکا فولکس‌واگن را متهم کرد که در آزمایش آلودگی مرتکب تقلب شده است.

به گفته کارشناسان این آژانس، کنسرن خودروسازی فولکس‌واگن در خودروهای دیزلی خود از نرم‌افزار ویژه‌ای استفاده کرده که در هنگام معاینه فنی میزان آلایندگی تولید شده را کمتر از اندازه واقعی نشان می‌دهد.

عذرخواهی مدیر فولکس‌واگن

خودروسازی فولکس‌واگن که ساختمان مرکزی آن در شهر وولفسبورگ آلمان است چند ساعت پس از انتشار این خبر اذعان کرد که اشتباه کرده است و وعده داد که با مقامات آمریکا برای روشن شدن جزئیات این ماجرا همکاری خواهد کرد.

به گزارش آژانس حفاظت از محیط ‌زیست آمریکا ۵۰۰ هزار خودرویی که فولکس‌واگن در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ میلادی در آمریکا فروخته است‌، دستکاری شده‌اند.

این آژانس هنوز خواستار بازپس‌گیری این خودروها نشده است اما این احتمال مطرح است که فولکس‌واگن با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای این خودروها را به تعمیرگاه‌های خود بازگرداند.

مدیر کنسرن فولکس‌واگن، مارتین وینترکورن، ضمن عذرخواهی بابت این اشتباه اعلام کرد که هیئتی مستقل را مسئول بررسی این ماجرا خواهد کرد.

مدیر فولکس‌واگن در آمریکا هم در مراسم معرفی مدل جدید پاسات در نیویورک تصریح کرد: «ما با آژانس حفاظت از محیط ‌زیست آمریکا صادق نبودیم، با مقامات مرکز کنترل آلودگی هوا در کالیفرنیا هم صادق نبودیم و بدتر از همه با مشتری‌های خود هم صادق نبودیم. به زبان ساده می‌توان گفت که گند زدیم.»

فولکس‌واگن در آلمان نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. وزیر راه‌ و ترابری آلمان خواستار بررسی تمامی مدل‌های اتومبیل دیزلی در آلمان توسط کارشناسان مستقل شده است.

مدیر فولکس‌واگن البته در گفتگو با وزیر راه‌ و ترابری اطمینان داده است که با این وزارت‌خانه همکاری کامل خواهد کرد.

مسئولیت بر عهده کیست؟

مدیر شورای نظارت بر فولکس‌واگن روز چهارشنبه (۲۳ سپتامبر / اول مهر) نشستی خواهد داشت تا در مورد این رسوایی گفت‌وگو کند.این نشست ممکن است برای وینترکورن سرنوشت‌ساز باشد.

تا کنون احتمال داده می‌شد که قرارداد مارتین وینترکورن برای دو سال دیگر تمدید شود تا این مدیر ۶۸ ساله تغییر ساختار بزرگترین کنسرن خودروسازی اروپا را همراهی کند. اما حال برخی خواستار کناره‌گیری او از مدیریت این کنسرن شده‌اند.

***

فولکس واگن اتهام تقلب را پذیرفت

شرکت خودروسازی فولکس واگن اتهام تقلب در معاینات فنی آمریکا را پذیرفت. سهام این شرکت در بازار بورس ۲۰ درصد سقوط کرد. فولکس واگن متهم شده با استفاده از یک نرم‌افزار میزان آلایندگی خودروهای دیزلی‌اش را دستکاری کرده است.
شرکت خودروسازی “فولکس‌واگن” فروش برخی خودروهای دیزلی خود در بازار آمریکا را متوقف کرد. به گفته یکی از مقامات این شرکت از فروشندگان خواسته شده تا برخی مدل‌های مشخصی را که در سال ۲۰۱۵ تولید شده‌اند، به کارخانه بازگردانند. مسئولان فولکس واگن نگفته‌اند که چه تعداد خودرو بازگشت خورده‌اند.

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا روز جمعه (۱۸ سپتامبر/ ۲۷ شهریور) شرکت فولکس واگن را متهم کرد که در آزمایش آلودگی مرتکب تقلب شده است. به گفته کارشناسان این آژانس، شرکت خودروسازی فولکس واگن در نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه از خودروهای دیزلی خود از نرم‌افزار ویژه‌ای استفاده کرده که در هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌ها را کمتر از اندازه واقعی نشان می‌دهد.

به این ترتیب خودروهای دیزلی فولکس‌واگن با موفقیت آزمایش‌های معاینه‌فنی مربوط به آلایندگی هوا را پشت سر می‌گذارند، اما در شرایط واقعی در خیابان‌ها بیشتر از حد مجاز آلاینده تولید می‌کنند.

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) خاطرنشان کرده بود که این دستکاری و تخطی از قوانین عامدانه صورت گرفته است.

مقام‌های فولکس واگن روز یکشنبه (۲۰ سپتامبر/ ۲۹ شهریور) اتهام وارده را پذیرفته و به تخطی از قانون اعتراف کردند. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرده که تحقیقات خود علیه این شرکت را از جمله به اتهام نقض قانون فدرال “Clean Air Act” که برای کنترل آلودگی هوا در سطح ملی تدوین شده، با جدیت ادامه خواهد داد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، در صورتی که اتهامات فولکس واگن اثبات شوند، این شرکت مجبور به پرداخت جریمه‌ای تا سقف ۱۸ میلیارد دلار خواهد بود. برخی گزارش‌ها میزان جریمه را حتی بیش از این مبلغ ذکر کرده‌اند.

درخواست برای استعفای رئیس کمپانی فولکس واگن

تبعات این رسوایی برای فولکس واگن البته به همین‌جا ختم نشد. پس از انتشار خبر اعتراف مسئولان این کمپانی، سهام فولکس واگن صبح روز دوشنبه در بازار بورس فرانکفورت بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد. در برخی از ساعات صبح این سقوط حتی تا ۲۲ درصد به ثبت رسید.

فولکس‌واگن یکی از شرکت‌های باارزش آلمانی در بازار بورس به حساب می‌آید. این حجم از سقوط سهام این شرکت از سال ۲۰۱۲ تا کنون بی‌سابقه بوده است. رسوایی فولکس واگن بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار بورس را شوکه کرده و جایگاه این شرکت در بازارهای فروش خودرو در آمریکا نیز به شدت خدشه‌دار شده است.

پروفسور فردیناند دودن‌هوفر، استاد دانشگاه دویسبورگ−‌اسن که در رسانه‌های آلمانی از وی به عنوان “کارشناس خودرو” یاد می‌شود، خواستار کناره‌گیری مارتین وینترکورن، رئیس کمپانی فولکس واگن از مقام خود شده است.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه “فرانکفورتر روند شاو” اظهار داشت، وینترکورن در مقام مسئول مستقیم مرکز تحقیقات و توسعه فولکس واگن یا از این دستکاری با خبر بوده است، یا از این موضوع اطلاعی نداشته که خود نشان‌دهنده عدم صلاحیت وی در این مقام است.
دودن‌هوفر نسبت به احتمال تقلب فولکس واگن در بازارهای اروپا نیز هشدار داده و گفته است: «وقتی یک کمپانی بزرگ در یک بازار مهم نظیر بازار آمریکای شمالی تقلب می‌کند، باید فورا بررسی شود که نکند با ما هم این کار را انجام داده باشد.»

از سوی دیگر رئیس کمیته محیط زیست در پارلمان آلمان نیز رئیس کمپانی فولکس واگن را به شدت زیر ضرب انتقاد قرار داده است. خانم بربل هون از حزب سبزها گفته، “چنین تقلب نرم‌افزار گسترده‌ای” قاعدتا با اطلاع مدیریت صورت گرفته است. او اضافه کرده: «هر چیز دیگری غیر از این به شدت باعث تعجبم خواهد شد.»

بحث بر سر احتمال تقلب در اروپا

اتحادیه بازرسی و نظارت فنی در آلمان که به اختصار “توف” (TÜV) خوانده می‌شود، در واکنش به نگرانی‌های مطرح شده نسبت به احتمال تقلب فولکس واگن در بازارهای اروپا گفته است که میزان آلایندگی خودروها در اروپا به هنگام روند ساخت خودرو به شدت تحت نظارت قرار دارد و در این زمینه “قوانین شفافی” وجود دارند.

یک سخنگوی شرکت بین‌المللی “توف زود” (TÜV Süd) گفت تیم‌های مستقلی از کارشناسان خودروهای روی خط تولید کارخانه‌ها را به طور تصادفی بیرون کشیده و آزمایش می‌کنند. این شرکت مستقر در شهر مونیخ با داشتن بیش از ۲۰ هزار کارمند و سود سالانه بیش از دو میلیارد یورو یکی از بزرگترین سازمان‌های نظارت فنی در جهان به شمار می‌رود.

شرکت فولکس واگن در این میان تیمی خارج از این کمپانی را مسئول انجام تحقیقات در مورد این رسوایی کرده است. مارتین وینترکورن، رئیس این کمپانی، روز یکشنبه به دلیل “خدشه‌دار کردن اعتماد مشتریان و افکار عمومی” ابراز تأسف کرده بود.

کمپانی خودروسازی “دایملر” در واکنش به رسوایی فولکس واگن اعلام کرده است که خودروهای تولیدی این کمپانی از تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در مورد اتهام دستکاری مصون مانده‌اند. دایملر روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «تا جایی که اطلاع داریم هیچ تحقیقی در مورد خودروهای مرسدس بنز جریان ندارد.»


***

گسترش رسوایی تقلب فولکس واگن به آسیا

ایسنا: پیامدهای اقرار فولکس واگن به تقلب در تست آلایندگی در آمریکا، با اعلام تحقیقات کره جنوبی از استانداردهای آلایندگی این خودروساز آلمانی، به آسیا گسترش یافت.

به گزارش ایسنا، پارک پان کیو، معاون مدیر وزارت محیط زیست کره جنوبی در مصاحبه ای به بلومبرگ گفت: این کشور آلایندگی مدل‌های دیزلی خودروهای جتا و گلف فولکس واگن و A3 آئودی را در اکتبر تست خواهد کرد. این تحقیقات شامل حدود چهار تا ۵۰۰۰ خودرو خواهد بود که از سال ۲۰۱۴ وارد کره جنوبی شده اند.

کره جنوبی پس از اینکه فولکس واگن اعتراف کرد به شکل سیستماتیک در تست‌های آلودگی هوای آمریکا تقلب کرده است، سرگرم بررسی آلایندگی مدل‌های این خودروساز است که در آمریکا تحت تحقیقات قرار دارند. آلمان هم اعلام کرده است درباره این موضوع تحقیق خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، ۴۰ درصد از حجم فروش سال گذشته خود را از آسیا داشت که خانه بزرگترین بازار خودروی جهان چین است.

تحلیلگر شرکت مک کواری در هنگ کنگ به این نکته اشاره می‌کند که نگرانی بزرگتر تاثیر این اتفاق بر شهرت اروپایی این گروه خودروسازی در چین است که بازار بسیاری مهمتری به شمار می‌رود.

اگر فولکس واگن نتواند با توسعه کسب و کار آمریکایی خود تا سال ۲۰۱۸، به خودروساز شماره یک بازار این کشور تبدیل شود در این صورت اتکای بیشتری به بازار چین پیدا خواهد کرد.

فروش فولکس واگن در چین طی مدت هشت ماه تا اوت ۸/ ۵ درصد کاهش یافت. طبق گزارش انجمن خودروی سواری چین، مجموع فروش در بازار خودروهای سواری این کشور در مدت مذکور ۳/ ۶ درصد رشد کرد.

طبق آمار انجمن توزیع کنندگان و واردکنندگان کره جنوبی، بیش از ۹۰ درصد از حدود ۲۵ هزار خودروی فولکس واگن که امسال تا ماه اوت در کره جنوبی فروخته شد، مدل‌های دیزلی بوده اند و شامل مدل‌هایی هستند که در آمریکا تحت تحقیق قرار دارند.

سهام هیوندای موتور و شرکت تابعه‌اش کیا موتورز پس از اینکه شرکت‌های کارگزاری اعلام کردند مشکلات فولکس واگن ممکن است به نفع خودروسازان داخلی شود، ۱/ ۳ درصد صعود کرد.

در همین حال رویترز گزارش داد که فولکس واگن حدود ۵/ ۶ میلیارد یورو در سه ماهه سوم به منظور پوشش هزینه‌های مربوط به رسوایی آلایندگی دیزل در آمریکا و بازارهای دیگر اختصاص داده است.

میزان پولی که این خودروساز نیاز دارد با توجه به ادامه تحقیقات، ممکن است افزایش پیدا کند با اینهمه پول اختصاص داده شده برای پوشش خدمات مربوط به این نرم افزار و تلاشهای دیگر برای احیای اعتماد مشتریان است.

فولکس واگن که پس از اقرار به تقلبش، با حداکثر ۱۸ میلیارد دلار جریمه در آمریکا روبروست، اعلام کرد تحقیقات داخلی این شرکت نشان داده اند که نرم افزار کنترل آلایندگی مربوطه در مدل‌های دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته اند.

این خودروساز وعده داد هیچگونه نقض قوانین را برنمی‌تابد و وعده داد مردم را درباره پیشرفت بیشتر تحقیقات مطلع خواهد کرد.

همچنین وزارت حمل و نقل آلمان در بیانیه ای اعلام کرد مارتین وینترکورن، مدیرعامل این شرکت قول داده است از تست خودروهای دیزلی این شرکت توسط مقامات آلمانی پشتیبانی کند.