ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.09.2015, 11:10
مردم ایران موافق برنامه هسته‌ای حکومت نیستند

یکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

صادق زیباکلام گفت: مجلس ایران در سیاست داخلی و خارجی هیچگاه جایگاهی نداشته و ندارد و زمانی که مجلس در رأس امور بوده، گذشته است.

به گزارش فارس، صادق زیباکلام از نویسندگان روزنامه‌های اصلاح طلب امروز (یکشنبه) در نشست بررسی ابعاد سیاسی و امنیتی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در پژوهشکده مطالعات روابط بین‌الملل بسیج گفت: نفس توافق صورت گرفته از جزئیات برجام مهمتر است.

وی افزود: در سایه نتیجه توافق با فضایی که بین ایران و آمریکا به وجود آمده جزئیات مندرج در توافق حل و فصل خواهد شد زیرا قطار برجام که از ۲۴ تیر به راه افتاده بعید است با مشکل خاصی روبرو شود.

زیباکلام اظهار داشت: دو بازیگر اصلی این جریان یعنی ایران و آمریکا بنا به دلایلی به نقطه عطف تاریخی در روابط با یکدیگر رسیده‌اند که بعید است این موضوع تغییری پیدا کند.

زیباکلام تصریح کرد: توافق وین یعنی آغاز پایان شعار مرگ بر آمریکا در ایران که البته من این حرف را در گذشته هم بیان کرده‌ام و هم اکنون تبدیل به صحت سخنان گذشته من شده است.

*ایران امروز بر روی ریل دور شدن از مرگ بر آمریکا

وی گفت: بعد از وین مهمترین، اصلی‌ترین، بنیادی‌ترین و پررنگ‌ترین واکنش آمریکاستیزان این بوده که آنها توافق را پایان مرگ بر آمریکا نمی‌دانند و این شعار را همچنان اعلام می‌شود که باز هم این موضوع نشان‌دهنده صحت سخنان من مبنی بر اینکه توافق وین یعنی آغاز پایان شعار مرگ بر آمریکا در ایران است، می‌باشد.

زیباکلام افزود: جریان تندرو در ایران مرگ بر آمریکا را به صورت منظم اعلام و تصریح می‌کنند که توافق اخیر خوش‌خیالی پایان مرگ بر آمریکا در ایران است.

وی اظهار داشت: ایران هم اکنون بر روی مسیر و ریل دور شدن از مرگ بر آمریکا قرار گرفته است. لذا باید بگویم که ما از مراحل اصلی توافق عبور کرده‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: عزم و اراده‌ای جدی در آمریکا برای دور شدن از مرگ بر آمریکا ایجاد شده که در این زمینه بهتر است بگویم که طرف مقابل واقعیت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته است.

*پس از ۲۴ تیر جریان مرگ بر آمریکا تغییر کرده

وی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها گیج و مبهوت از این رخداد بودند و نمی‌توانستند بپذیرند که شاه پهلوی در ایران سقوط کرده ولی حالا این واقعیت اجتناب‌ناپذیر را پذیرفته‌اند.

زیباکلام با اشاره به دیدار برخی مقامات ایرانی و آمریکایی‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ابراهیم یزدی وزیر خارجه، مهدی چمران وزیر دفاع، مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت در برابر هیأتی از حاکمیت آمریکا که برژینسکی مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور نیز در آن جمع حضور داشت رو در رو با یکدیگر گفت‌وگو کردند و آمریکایی‌ها در این جلسه به هیأت ایرانی به صراحت اعلام کردند انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی را پذیرفته‌اند ولی شوروی را دشمن دو طرف می‌دانند.

وی افزود: وقتی هیأت ایرانی به تهران بازگشت جریان عظیم مرگ بر آمریکا در کشور به راه افتاد که این تفکر تا ۲۴ تیر امسال همچنان حاکم بوده اما پس از توافق تغییر پیدا کرده است.

زیباکلام گفت: در ایران باید بپذیریم که رسیدن به نقطه‌ای که پایان مرگ بر آمریکا به وجود آید مدت‌هاست که ایجاد شده ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم واقعیت جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند.

وی افزود: اگر توافق وین را ملاک و دستورالعمل قرار دهیم بهتر است بدانیم ابهامات زیادی را با خود به همراه دارد.

زیباکلام با انتقاد از ساخت مرکز غنی‌سازی فردو افزود: در دل یک کوه بین تهران و قم ساخت و ساز گسترده و تأسیسات خاص و هزینه‌های فراوانی صورت گرفته که هدف اصلی آن مقابله در برابر حملات هوایی دشمن و از بین نرفتن زیرساخت‌های هسته‌ای بوده در حالی که این سؤال را دارم که این همه هزینه و وقت در فردو از بین رفته تا چه چیزی را به دست بیاوریم در حالیکه هم اکنون فردو به مرکز تحقیقاتی دارنده مواد بدون شکاف‌ تبدیل شده است.

زیباکلام اظهار داشت: توافق را نباید تنها در چارچوب اهداف از پیش تعیین شده نگاه کرد که در آن صورت از صدر تا ذیل توافق زیر سوال خواهد رفت لذا معتقدم که اینگونه نگاه کردن خطاست.

وی تصریح کرد: صنعت هسته‌ای به عنوان ابزاری برای آمریکاستیزی در ایران به وجود آمده است.

زیباکلام خاطرنشان کرد: مسئله هسته‌ای ایران از سال ۱۳۸۲ که سازمان مجاهدین، اقدامات ایران را در این زمینه افشا کرد، ایجاد شد نه از زمان فعالیت‌های دولت هاشمی رفسنجانی.

*اقدامات مخفیانه هسته‌ای ایران لزومی نداشته

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: صنعت هسته‌ای ایران تنها برای غنی‌سازی به منظور تولید برق هسته‌ای و تولید رادیودارو ایجاد شده بود پس چه لزومی داشت که اقدامات مخفیانه در نطنز صورت گیرد.

وی گفت: پرونده هسته‌ای ایران از زمان افشای اقدامات ایران در نطنز توسط منافقین ایجاد شد و پس از آن موضوع هسته‌ای به مسئله‌ای برای بهره‌برداری آمریکاستیزی به عنوان بیرق و پرچم تبدیل شده است.

زیباکلام گفت: دولت خاتمی تمام تلاش خود را در دو سال پایان حکومتش را برای عدم ایجاد خاکریز بین ایران و آمریکا با برخی اقدامات داوطلبانه انجام داد که موفق نشد.

وی افزود: احمدی‌نژاد تمام تلاش خود را انجام داد که صنعت هسته‌ای را به مسئله‌ای برای آمریکاستیزی تبدیل کند و پس از آن بود که روز ملی هسته‌ای در کشورمان اعلام شد در حالی که از همان موقع صنعت هسته‌ای از حالت اولیه خود خارج و به جنگ عقیدتی و ایدئولوژیک تبدیل شد.

*مسئله هسته‌ای از منافع ملی خارج شده

زیباکلام  خاطرنشان کرد: در راهپیمایی‌های بین سال‌های ۸۴ تا ۸۷ مسئله هسته‌ای تبدیل به آوردگاهی برای آمریکاستیزی شده و از مسیر منافع ملی خارج و به اصطلاح بگرد تا بگردیم رسیده بود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: از صنعت هسته‌ای استفاده و بهره برداری خاصی برای پیش‌برد غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی صورت گرفته است و مشکل از زمانی ایجاد شد که تندروها به جای اینکه دلیل مخالفت آمریکا و غرب با صنعت هسته‌ای را بیان کنند، اعلام کردند آمریکا و غرب با پیشرفت ایران در صنعت هسته‌ای و طی کردن مدارج علمی مخالف هستند.

وی تصریح کرد: هیچ پیشرفت اقتصادی و علمی در داشتن هسته‌ای وجود ندارد که نمونه آن وضعیت پاکستان است ضمن اینکه تندروهای کشورمان اعلام می‌کردند غرب و آمریکا با اینکه ایران، هسته‌ای شود و مدارج علمی و اقتصادی و جایگاه ویژه و برتر داشته باشد مخالف هستند در حالی که این موضوع دروغی بزرگ به ملت ایران بود.

*اقدامات ایران در فردو، نطنز و اراک در اساس مخالفت با آمریکا

زیباکلام افزود: دلیل مخالفت غرب با ایران بر سر هسته‌ای شدن این است که جمهوری اسلامی بارها با افتخار اعلام کرده ما به دنبال نابودی رژیم صهیونیستی هستیم در حالی که برزیل و کشورهای دیگر که دارنده صنعت هسته‌ای هستند، هیچگاه اینگونه سخن نگفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کدام از اقدامات و فعالیت‌های ایران در فردو، نطنز و آب سنگین اراک در راستای منافع ملی ایران نبوده و فقط بر اساس مخالفت با آمریکا صورت گرفته که فعلاً متوقف شده است.

زیباکلام با بیان اینکه وقتی دولتی مجموعه‌ای از توافقات را می‌پذیرد دولت بعدی نمی‌تواند اصل، فرع و جزئیات توافق را رد کند، اظهار داشت:‌ دولت بعدی آمریکا و ایران نمی‌توانند توافق را رد کنند زیرا به جز این دو کشور آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه و چین هم توافق را امضاء کردند.

وی با تأکید بر اینکه افکار عمومی در ایران موافق برنامه هسته‌ای نیستند، گفت: اگر به تعطیلات نوروز سال ۹۴ نگاهی بیندازیم متوجه تأثیر اخبار مذاکرات بر زندگی مردم و انعکاس شادمانی آنان در طول تعطیلات نوروز و در تیرماه خواهیم بود.

*مردم ایران موافق برنامه هسته‌ای نیستند

وی با تأکید بر اینکه افکار عمومی نشان داده که موافق برنامه هسته‌ای حکومت جمهوری اسلامی نیست، گفت: مردم به دنبال عدم ادامه بحران هسته‌ای در کشورشان هستند و اگر کوچکترین نظرسنجی از لایه‌های مردم صورت گیرد نشان داده می‌شود که مردم به هیچ وجه موافق برنامه هسته‌ای نیستند.

زیباکلام افزود: گنبد عدم اعتقاد به برنامه هسته‌ای ایران ترک برداشته و این تخم لق گذاشته شده و دیگر کسی به راحتی نمی‌تواند انتقادات ایجاد شده به حکومت ایران در خصوص ادامه برنامه هسته‌ای و همچنین بحران ایجاد شده را از بین ببرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، افزود: سیاست خارجی ایران در منطقه ظرف یک دهه گذشته منتهی به گسترده‌تر و زیادتر شدن اختلافات بین تشیع و تسنن شده است.

وی افزود: اگر فضای سیاسی در کشورمان بازتر شود مطمئناً به جنبه‌های مختلف سیاست خارجی ایران سؤالات و انتقادات جدی‌تری مطرح وارد خواهد شد.

*نزدیکی ایران و آمریکا پس از ظهور داعش در منطقه

وی گفت: در منطقه خاورمیانه تغییر و تحولات زیادی با بروز داعش به وجود آمده است که این موضوع باعث نزدیکی ایران و آمریکا، ایران و عربستان و همچنین ایران و اعراب شده که البته دلیل اصلی آن فعالیت‌های رادیکالی اهل تسنن بوده است.

زیباکلام اظهار داشت: ایران و آمریکا در افغانستان اشتراک نظر و وحدت استراتژیک دارند ضمن اینکه ایران و آمریکا در عراق نظر مشترک در خصوص افزایش ثبات و قدرت حکومت حیدر العبادی و قاطعیت حکومت مرکزی این کشور دارند همچنین ایران، آمریکا و عربستان به دنبال عدم حضور القاعده در یمن هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های جناح تندرو در ایران این است که آنها متوجه شده‌اند ایران با آمریکا در عراق، افغانستان و یمن در حال همکاری البته به صورت غیرمستقیم و غیر اعلامی است البته در لبنان نیز چنین وضعیتی وجود دارد.

*زمان در راس بودن مجلس گذشته است

وی در خصوص بحث بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس ایران در سیاست داخلی و خارجی هیچگاه جایگاهی نداشته و ندارد و زمانی که مجلس در رأس امور بوده، گذشته است و هم اکنون امور در کشور ما در حال رفت و آمد پشت سر هم هستند اما نمایندگان مجلس در حال زندگی خود می‌باشند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: آمریکاستیزی ارتباطی با انقلاب اسلامی ایران نداشته زیرا مردم ما برای به دست آوردن اهداف دیگری انقلاب کرده‌اند، پس بهتر است بگوییم که انقلاب اسلامی، آمریکاستیزی را ربوده است. ضمن اینکه آمریکاستیزی کاربرد خاصی در سیاست داخلی کشورمان داشته اما مدتهاست که کشورمان با آمریکا ستیزی مشکل پیدا کرده زیرا قشر جوان ما تحصیلات بالایی پیدا کرده‌اند و افکار عمومی بازتر شده است و این موضوع به مخالفت با آمریکاستیزی کمک کرده و وضعیت را برای کسانی که پشت آمریکاستیزی سنگر گرفته‌اند، سخت کرده است.

زیباکلام خاطرنشان کرد: آمریکاستیزی تبدیل به هویت جریان اصولگرایی تندرو شده و اگر آمریکا ستیزی و مرگ بر آمریکا را از آنها بگیریم جریان اصولگرا چیزی برای سخن گفتن ندارد.

وی افزود: کسانی که اصرار بر آمریکاستیزی دارند جلوی پیشرفت و توسعه کشورمان را گرفته‌اند.