ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 05.09.2015, 15:41
نجفی: مشکل دولت مسئله کسری بودجه است

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی نجفی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جلسه مشترک اعضای شورای مرکزی این حزب‌ با دبیران استانی اظهار داشت: امسال با دو مشکل روبرو هستیم مشکل اول در دامان دولت و مشکل دوم مربوط به اقتصاد کشور است.

وی افزود: مشکل دولت در مسئله کسری بودجه است، امسال شاید یکی از بدترین سال‌‌های ۳۷ سال گذشته باشد چرا که با افت قیمت نفت روبرو هستیم و قیمت آن مرتباً پائین می‌آید.

نجفی با تأکید بر اینکه متوسط قیمت نفت در سال جاری نصف قیمت مورد انتظار است، گفت: میزان صادرات نفت حتی از زمان تحریم‌ها نیز نصف شده است. امسال رقم کل بودجه عمومی دولت ۲۳۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است اما الآن چیزی حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت به عبارتی ۵۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.

به گفته عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران مسئله کسری بودجه در سال جاری مهمترین مسئله دولت است و حتی ممکن است باعث بروز نارضایتی‌هایی در جاهای مختلف کشور هم بشود.

مشاور رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی رکود بسیار عمیق در بخش‌های مختلف اقتصادی را چالش بزرگ اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: رکود از سال ۹۱ ایجاد شده و با تحریم‌های نفتی و با کم شدن درآمدهای نفتی گسترش یافته است.

وی افزود: این رکود در حال حاضر گریبان خودروسازان را گرفته است و بحران اکنون به قطعه‌سازان کشیده شده حتی سخن از اخراج ۴ هزار نفر نیز شنیده می‌شود.

به اعتقاد نجفی ممکن است این نقطه (رکود) وارد بخش‌های دیگری مانند فولاد شود گرچه فولاد الآن به علت رکود در بخش ساختمان دچار مشکل شده است با این حال رکود خودروسازان به فولاد نیز خواهد رسید.

بنابر این گزارش و آنطور که «نشریه صدا» نقل کرده است، مشاور رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی، تأکید کرد: رکود یک مسئله جدی است و دولت هنوز نتوانسته است خود را از آن نجات دهد. کارهایی کرده‌ایم و برنامه‌هایی در نظر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون دو نظر برای عبور از تورم در دولت وجود دارد، گفت: گروهی بر این باورند که عمق رکود آنچنان زیاد است که اگر درصدی از تورم را بپذیریم و انبساطی به وجود بیاوریم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید اما گروه دوم مخالف این انبساط هستند.

نجفی ادامه داد: گروه دوم سیاست‌های انقباضی را همچنان پیشنهاد می‌دهند و می‌گویند مهمترین دستاورد دولت توقف تورم بوده و نباید اکنون با سیاست‌های انبساطی راه را برای تورم باز کرد، باید جلوی هرگونه تورم را گرفت، آقای روحانی نیز خود بر این عقیده است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مورد تحریم‌ها نیز گفت: تحریم‌ها خسارت زیادی را وارد کشور کرد. هزینه‌های مبادلاتی، تجاری و ... بالا رفت و ما امیدواریم که با طی شدن پروسه برجام و تصویب آن تحریم‌ها برداشته شود.

وی با بیان اینکه اگر این اقدام صورت بگیرد (رفع تحریم‌ها) آثار مثبتی برای اقتصاد ایران به وجود می‌آید، تصریح کرد: اتفاقی که می‌افتد این است که ریسک اقتصادی برای ما کم می‌شود. هزینه‌های بین‌المللی نیز کاهش می‌یابد و منابع ارزی کشور افزایش و هزینه‌های تجاری سیر نزولی خواهد داشت.

نجفی با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها دور زدن تحریم‌ها نیز پایان می‌یابد، گفت: در این وضعیت ما هزینه‌های مالی زیادی برای فروختن کالاهای خود می‌پرداختیم و بعد از رفع تحریم‌ها این هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد و در بخش خارجی گشایشی حاصل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ملزومات دارد، گفت: وقتی هنوز این مسئله را نمی‌توان را روشن کرد و زمانی که نمی‌توان در مورد امنیت سرمایه‌گذار صحبت کرد، سخن از سرمایه‌گذاری خارجی فقط یک حرف است با این حال اگر از من بپرسید که چقدر خوشبین هستم می‌گویم ۵۰ درصد.

مشاور رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی، ادامه داد: زیرا باید نظری میانه داد با این حال هیچ جور نمی‌توان تضمین کرد که با مشکلات موجود بتوانیم به یک نتیجه قطعی برسیم.