ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.09.2015, 18:59
نامه خانواده هاشمی رفسنجانی به محسنی اژه‌ای

دویچه وله: خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی، در نامه‌ای سرگشاده به محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، چند مورد از “تخلفات آشکار قضایی” و “نقض مکرر قانون” در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی را شرح داده‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی، خانواده هاشمی در نامه‌ی خود به محسنی اژه‌ای درباره پرونده مهدی هاشمی نوشته‌ است: «در این پرونده، از همان ابتدا موارد فراوانی از آنچه گذشت، بی‌عدالتی آشکار بود و نقض مکرر قانون. ما به احترام کسی که اوامرش برایمان محترم است، در آن ابتدا بر تخلف آشکار تغییر قاضی و تغییر شعبه سکوت کردیم.»

خانواده هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «اما حال که وظیفه تمکین در برابر قانون به سرمنزل رسانیده شد، لازم است که اندکی از ناگفته‌ها بیان شود.»

مهدی هاشمی روز یکشنبه (۱۸ مرداد/ ۹ اوت) به منظور اجرای حکم قضایی و سپری کردن دوران محکومیت حبس ۱۰ ساله خود داوطلبانه خود را به زندان اوین معرفی کرد. او پیشتر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام‌هایی چون “اختلاس” و “ارتشاء” محاکمه و در نهایت به ۱۰ سال حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده بود.

اتهام‌های “اختلاس”، “ارتشاء” که به مهدی هاشمی وارد شده مربوط به سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ (۱۳۸۲ و ۱۳۸۳) است. گفته می‌شود که در این سال‌ها شرکت نروژی “استات‌اویل”، برای تضمین بستن قراردادهای نفتی با ایران به مهدی هاشمی رشوه پرداخت کرده است.

خانواده هاشمی رفسنجانی در نامه خود به اژه‌ای نوشته‌‌ است: «در پرونده، هیچ سند و دلیلی برای اینکه مهدی وجهی گرفته وجود نداشت و دادستان و قاضی، هیچ کدام ادعای این را که مهدی هاشمی وجهی را گرفته باشد، نداشتند.»

أنها نقل کرده‌اند که در جلسه دادگاه، قاضی از نماینده دادستان پرسیده “آیا شما در این ۳۰ هزار صفحه در مورد پورسانت (پول گرفتن مهدی) به سرنخی رسیده‌اید؟” و نماینده دادستان جواب می‌دهد: “ما مدعی دریافت پول توسط مهدی نبوده‌ایم”.

”دستکاری و جعل” در پرونده

نویسندگان نامه مورد دیگر تخلف قوه قضاییه را “دستکاری و جعل” در پرونده فرزندش نامیده و نوشت‌اند: «در زمان اتفاقات هم در کیفرخواست و هم در دادنامه بدوی دست برده شده و در خصوص تاریخ رخدادها، جعل صورت گرفته است، تا بتوان بلکه به هر طریق ممکنه، تأثیر و نقشی را در یک اتهام برای مهدی تراشید!»

به گفته خانواده هاشمی رفسنجانی «اقاریر افراد جعل و مورد تحریف قرار گرفته است. در دادنامه از قول افراد که اصل اظهاراتشان در پرونده موجود است، دست برده شده و جعل صورت گرفته است. اسامی اشخاص در اظهارات عوض شده و به مهدی هاشمی تغییر پیدا کرده است! در حالی که اصل اظهارات در پرونده موجود است! اظهارات مهدی نیز جعل و مورد تحریف قرار گرفته است. جالب این است که در اینجا نیز اصل اظهارات در پرونده موجود است!»

مورد دیگری که خانواده مهدی هاشمی به آن اشاره کرده، این است که “مدارک به نفع مهدی که در سازمان‌ها و نهادهای مختلف بود، با وجود درخواست فراوان و با وجودی که اسناد رسمی دال بر برائت بودند، خواسته نشد”.

این نامه هم‌چنین می‌گوید در جریان رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، حتی یک شاهد به دادگاه خواسته نشد. او افزوده “وکلای مهدی، شهود متعددی را به دادگاه فراخواندند، اما قاضی مقیسه حاضر به احضار رسمی آنها به جلسه دادگاه نشد و حق سوال و جرح آنها از ما گرفته شد”.

به گفته خانواده هاشمی رفسنجانی در دادگاه “به اظهارات کسانی استناد شد که به جلسه دادگاه خوانده نشدند و حتی خود، متهم در این پرونده بودند. اسناد رسمی کشور به کنار گذاشته شد و به اسناد کپی، بدون امضا و بدون هویت استناد شد”.

مهدی هاشمی خود نیز پیش از ورود به زندان با حضور در جمع خبرنگاران جریان دادگاه خود را “عادلانه و قانونی” ندانست و گفت “اغراض سیاسی” عامل اصلی محاکمه و محکومیت وی بوده است. او خواستار “پخش کامل و بدون حاشیه کلیه جلسات محاکمه” خود از صدا و سیما شد.

ماه گذشته اکبر هاشمی رفسنجانی فاش ساخت که از مهدی خواسته‌اند تا “نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بنویسد و از او عذرخواهی کند تا پرونده مختومه شود.” اما مهدی هاشمی گفته از آنجا که مطمئن است “اتهامات وارده صحیح نیست، جای نوشتن نامه وجود ندارد”.

مهدی هاشمی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ نقش موثری در ستاد میرحسین موسوی داشت و یکی از اعضای شورای راهبردی تبلیغات ستاد موسوی بود. گفته می‌شود یک علت حساسیت نهادهای امنیتی و قضایی به مهدی هاشمی حضور و فعالیت او در ستاد تبلیغات انتخاباتی میرحسین موسوی بود. ناظران دلیل دیگر پیگرد و محاکمه مهدی هاشمی را تضعیف موقعیت پدرش، اکبر هاشمی رفسنجانی می‌دانند.