ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.08.2015, 7:57
چگونه نتانیاهو نتوانست به ایران حمله کند؟

ایهود باراک وزیر دفاع سابق اسراییل که از سیاست کناره گیری کرده است در مصاحبه‌ای اعلام کرد او و  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تصمیم داشتند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کنند اما این حمله با مخالفت‌های فرماندهان ارتش، روسای وقت دستگاه‌های اطلاعاتی اسراییل و تغییر موضع غیر قابل انتظار دو تن از اعضای کابینه در نشست کابینه امنیتی تصویب نشده است.

به گزارش عصرایران به نقل از “تایمز اسراییل” ایهود باراک در مصاحبه تلفنی که جمعه شب از کانال دو اسراییل پخش شد اعلام کرد نتانیاهو و او یک بار در سال ۲۰۱۰ تصمیم به حمله داشتند که با مخالفت‌های رییس وقت ستاد مشترک ارتش اسراییل (گابی اشکنازی) مواجه شدند و بار دیگر در سال ۲۰۱۱ هنگامی که قصد انجام چنین کاری را داشتند در نشست کابینه امنیتی با مخالفت‌های فرماندهان نظامی و اطلاعاتی و تغییر موضع دو عضو کابینه مواجه شدند.

گفتنی است این مصاحبه پیشتر انجام شده بود و کانال دو اسراییل علی رغم مخالفت باراک با پخش این مصاحبه تلفنی، تصمیم به پخش آن گرفته است. ایهود باراک در این زمینه با تایید انجام این مصاحبه تلفنی تاکید کرده است او با پخش این مصاحبه مخالف بوده است. کانال دو تلویزیون اسراییل اما می‌گوید پس از کسب مجوز از بخش ویژه سانسور ارتش اسراییل اقدام به پخش آن کرده است.

بر اساس گفته باراک در این مصاحبه تلفنی ، در سال ۲۰۱۰  گابی اشکنازی رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل به نتانیاهو اعلام کرد  نیروی هوایی اسراییل برای حمله به ایران آمادگی ندارد و در سال ۲۰۱۱ نیز دو تن از اعضای کابینه او یعنی “یوال اشتینیتز”(وزیر انرژی و منابع آب کنونی) و موشه یعالون (وزیر دفاع کنونی) به همراه جمعی دیگر از فرماندهان نظامی و اطلاعاتی با این اقدام مخالفت کردند.

موشه یعالون و اشتینیتز هم اینک از مشوقان جدی استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند.

ایهود باراک گفت تصمیم به حمله به ایران زمانی اتخاذ شد که او به همراه نتانیاهو متقاعد شدند که ایران به دلیل پیشرفت‌های هسته‌ای و حفاظت از تاسیسات هسته‌ای خود در حال رسیدن به نقطه مصونیت است.

باراک درباره مخالفت‌های رییس وقت ستاد ارتش اسراییل گفت: شما به هر جهت برای حمله نیاز به همراهی رییس ستاد ارتش داشتید. باید رییس ستاد ارتش به ما اطمینان می‌داد که قادر به حمله نظامی هستیم. ما در یک نشست خصوصی در اتاق جمع شدیم. حرف‌های اشکنازی درباره حمله مثبت نبود.

باراک در ادامه گفت وقتی رییس ستاد ارتش با این مساله مخالفت کرد راهی نبود تا حمله به ایران به عنوان یک دستور کار جدی در نشست کابینه امنیتی مطرح شود.

باراک گفت مخالفت‌های اشکنازی گزینه حمله به ایران را به یک گزینه غیر قابل دفاع تبدیل کرد. باراک گفت: شما نمی‌توانستید از این تصمیم در کابینه دفاع کنید وقتی که رییس ستاد مشترک ارتش قبل از جلسه به شما بگوید : متاسفم اما من به شما قبلا گفته بودم که امکان ندارد.

اشکنازی در فوریه ۲۰۱۱ از سمت خود برکنار شد و جای خود را به “بنی گانتس” داد. گانتس در نخستین روزهای ریاست خود بر ستاد ارتش اسراییل اعلام کرد که نیروهای اسراییلی توان و قابلیت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارند.

باراک گفت در سال ۲۰۱۱ و پس از تغییر رییس ستاد مشترک و تغییر ارزیابی عالی‌ترین مقام ارتش او و نتانیاهو دوباره تصمیم گرفتند موضوع حمله به ایران را به بحث گذاشته و تصویب کنند. آنها نخست این تصمیم را در جمع فرماندهان موساد مطرح کردند. سپس تصمیم گرفتند این موضوع را نخست در جمع کابینه امنیتی ۸ نفره مطرح و تصویب کنند.

به گفته باراک در این هنگام نیز سه وزیر اسراییلی (بنی بگین، دان مریدور و الی ییشای) با این تصمیم مخالفت کردند . همچنین به گفته باراک روسای وقت موساد و شین بت و رییس وقت سازمان اطلاعات ارتش اسراییل همگی با ایده باراک و نتانیاهو برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مخالفت کردند.

به گفته باراک در سال ۲۰۱۱ او به همراه نتانیاهو و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه وقت اسراییل با تصمیم به حمله به ایران موافق بودند و نتانیاهو از حمایت اشتینیتز و یعالون از حمله اطمینان داشت.

وزیر دفاع سابق اسراییل گفت؛ نتانیاهو به او و لیبرمن گفته بود که اشتینیتز و رییس ستاد از این حمله پشتیبانی می‌کنند. سپس برای تصویب این موضوع در کابینه ۸ نفره تشکیل جلسه داده شد اما روند جلسه آن طور که نتانیاهو فکر می‌کرد  و انتظار داشت نشد. در این جلسه رییس ستاد ارتش اسراییل از مشکلات، پیچیدگی‌ها، مخاطرات و ریسک‌های حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و پیامدهای شکست احتمالی در حمله سخن گفت.

یوال دیسکین رییس وقت شین بت نیز به گفته ایهود باراک در این جلسه یک سخنرانی جدی در مخالفت با گزینه اقدام نظامی علیه ایران مطرح کرد و در نهایت بر خلاف انتظار نتانیاهو، اشتینیتز و یعالون پس از بحث‌های مطرح شده در کابینه امنیتی با این ایده مخالفت کردند و تصمیم حمله به ایران در کابینه امنیتی تصویب نشد.

باراک در این مصاحبه تاکید کرد اگر یعالون و اشتینیتز تغییر موضع نمی‌دادند و در نشست کابینه امنیتی از طرح حمله به ایران حمایت می‌کردند این تصمیم با تصویب ۵ یا ۶ نفر  در کابینه امنیتی به عنوان دستور کار در نشست کابینه ۳۰ نفره مطرح شده و رای لازم را کسب می‌کرد.

موشه یعالون وزیر دفاع اسراییل در واکنش به پخش این مصاحبه در کانال دو تلویزیون اسراییل، اظهارات باراک را در این مصاحبه مغرضانه و تحریف شده دانست و یوال اشتینیتز اعلام کرد طرح این موضوعات “نبش قبر” مسایل گذشته است و درباره مطالب مطرح شده در این برنامه اظهار نظر نمی‌کند.