ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 18.08.2015, 15:35
روزگار خاکستری قربانیان مین

سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

روزگار پنج دانش‌آموزی که حین بازی کودکانه با مین به‌شدت مصدوم شدند، این روزها پرسیدنی نیست. در عین تحمل درد برای درمان عاجز و بی‌پناه مانده‌اند و در آرزوی بازی مجدد کودکانه، معصومانه در انتظار بهبودی هستند.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی ایلام، حوالی ساعت ۱۷ عصر دهم اسفندماه پارسال دانش‌آموزان «میش‌خاصی» در سفر قشلاقی در حوالی مدرسه‌ی عشایری خود در ‌منطقه «کنجانچم» شهرستان مرزی مهران با مین برخورد کردند. «امیرمحمد» و «امیرحسین پیکانی» و «محمدباباخانی» و «مهدی باباخانی» و «محمدهادی ملکیان» روز بعد خود را در بیمارستانی در اهواز می‌بینند، مدیرکل آموزش و پرورش استان به عیادت آنها می‌رود. خانه معلم اهواز میزبان والدین این دانش‌آموزان می‌شود. در آستانه‌ی نوروز «محمدهادی» به‌علت شدت جراحت‌ها پرمی‌کشد و دیدار او با هم‌بازی‌هایش به قیامت می‌افتد.

امروز نزدیک به شش ماه از آن روز که صدای مین آمد و دانش‌آموزان دیگر ندانستند چه شد، می‌گذرد.

«یدالله پیکانی» پدر امیرحسین و امیرمحمد پیکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با وجود این‌که فرزندانم در وقت آموزش دچار حادثه شده‌اند اما آموزش‌وپرورش هیچ کمکی به ما نمی‌کند.

وی با بیان اینکه طبق نظر پزشکان دست امیرمحمد فلج شده و دیگر قابل‌ درمان نیست و یک‌طرف صورت امیرحسین هم کاملاً سوخته است، افزود: بدون کمک مسئولان قادر به اتمام دوره‌ی درمان فرزندانم نیستم.

«علی‌مردان باباخانی» پدر محمد و مهدی هم گفت: هم‌اکنون یک ترکش در چشم مهدی وجود دارد و به‌علت ناتوانی مالی نمی‌توانم آن را درمان کنم و فرزند دلبندم درد می‌کشد و من می‌سوزم.

وی با بیان این‌که پسرم در وقت مدرسه و براثر بی‌احتیاطی آموزش‌وپرورش دچار این حادثه شده است، افزود: آموزش و پرورش در این باره خود را مسئول نمی‌داند.

باباخانی گفت: تاکنون شش میلیون تومان برای درمان فرزندانم هزینه کرده‌ام و فاکتورهای درمان را به آموزش و پرورش بردم اما نتیجه‌ای نگرفتم. آیا مسئولی نیست صدای من را بشنود؟

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون پسرم تحت‌نظر یک پزشک در اهواز است، تصریح‌کرد: پس از مرخص‌شدن از بیمارستان تا آخر خردادماه هفته دو بار و پس از آن 15 روز یک‌بار و الآن ماهی یک‌بار باید نزد پزشک برود و دیگر هیچ توان مالی ندارم.

«علی بیرانوند» مدیرکل آموزش‌وپرورش نیز در این زمینه اظهار کرد: پرداخت هزینه این دانش‌آموزان آسیب‌دیده حادثه‌ی مین هیچ ارتباطی با آموزش‌وپرورش ندارد.

وی با بیان این‌که این حادثه خارج از ساعت آموزش به وقوع پیوسته است، افزود: با وجود این‌که این موضوع هیچ ارتباطی با این دستگاه ندارد اما بر اساس وظیفه انسان‌دوستانه، به مدت یک ماه در تهران و اهواز مکان اسکان به‌صورت رایگان در اختیار خانواده آنان قرار داده است.

بیرانوند ادامه‌داد: آموزش‌وپرورش با دیگر دستگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم‌پزشکی و استانداری جهت کمک با این افراد رایزنی شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش با بیان این‌که دستگاه‌های مرتبط با مین‌زدایی و مناطق‌آلوده باید پاسخگو باشند، تصریح‌کرد: آموزش‌وپرورش هر چه در توان داشته کمک کرده است.