ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 18.08.2015, 7:24
ناگفته‌های زمین‌خواری حیران

روزنامه شرق

ماجرای گردنه «حیران» و بگومگوی دو نماینده مجلس نهم، همه‌جا پیچیده است. صفر نعیمی‌رز، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، در برنامه زنده تلویزیونی از دست داشتن برخی اعضای خانواده «کمال پیرمؤذن» در زمین‌خواری حیران گفت و حالا پیرمؤذن نیز در گفت‌وگو با «شرق» از ردپای برادر و فرزند نعیمی‌رز در برخی تخلف‌های استان خبر می‌دهد.

پیرمؤذن درباره مواجهه لفظی با نعیمی‌رز در جلسه علنی روز یکشنبه نیز می‌گوید: «وقتی به او گفتم تو خودت دزدی و چرا بهتان می‌زنی، تصاویری را نشان داد و گفت از تخلف برادرت مستند دارم؛ تصاویر مربوط به ویلای برادرم، مهدی پیرمؤذن، است که ویلا را قانونی خریده و فروخته است، جناب نعیمی‌رز  هر سندی دارند، همین‌جا رو کنند تا ببینیم چه کسی حرف درست می‌زند و چه کسی فرار روبه‌جلو دارد».

ردیف‌کردن بیش از ١٠ مورد تخلف آقای نماینده

او با حوصله به بیش از ١٠ مورد تخلف زمین‌خواری و جنگل‌خواری در آستارا اشاره می‌کند و مدعی است ردپای نماینده کنونی این شهر در زمین‌خواری‌ها محرز است. چند ماه پیش امام‌جمعه اردبیل مستندات این زمین‌خواری و نفوذ این نماینده را برای دفتر رهبری و ریاست‌جمهوری فرستاد و جزئیات بیشتر آن نیز در سفر اسحاق جهانگیری به دست ایشان رسید. حالا آن‌طور که نماینده اردبیل ادعا می‌کند، نعیمی‌رز دست پیش گرفته است که پس نیفتد و گزارش پرونده‌های تخلف و مسائل معتنابه با زمین‌خواری او درحال‌حاضر در کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شده است.

ندانم‌کاری‌ها و بربادرفتن جنگل‌ها

گویا پیش از آنکه پیرمؤذن بخواهد گزارشی به این هیأت بفرستد، انواع گزارش‌ها از تخلف‌های صورت‌گرفته درباره نقش نماینده آستارا به این هیأت رسیده است. افشاگری دیگر پیرمؤذن به همراهی و جذب یک مفسد اقتصادی پرونده‌دار در زمین‌خواری حیران بازمی‌گردد و جزئیاتی که او در همین زمینه با «شرق» در میان می‌گذارد.

نماینده اردبیل تأکید دارد خطه ارزشمند و گران‌بهایی از منابع طبیعی و جنگل‌های حدفاصل عباس‌آباد، «هودول» تا منطقه پارس‌آباد و اسالم و خلخال، به دلیل برخی ندانم‌کاری‌ها و نبود نظارت بر باد رفته و حالا گریبان‌گیر زمین‌خواری‌های گسترده‌ای شده است. او در بخش‌های مختلفی از سخنانش به تأثیر نماینده فعلی آستارا در برخی تخلف‌های صورت‌گرفته اشاره دارد، نکته‌ای که روزنامه «شرق» صرفا به دنبال روایت آن است و آن را تأیید نمی‌کند.

گزارش‌های مردمی از زمین‌خواری روی میز امام‌جمعه

پیرمؤذن در بخش دیگری از سخنانش به جلسه‌های متعدد با امام‌جمعه اردبیل اشاره دارد. گویا بیش از یک سالی می‌شود که از مسئول گرفته تا مردم عادی گزارش‌ها و مستنداتی در اختیار امام‌جمعه و مسئولان امنیتی و اطلاعاتی استان قرار داده‌اند که خمیرمایه اکثر این گزارش‌ها مباحث زمین‌خواری و نقش برخی متنفذان در آن بوده است.نماینده اردبیل به «شرق» می‌گوید: «سلسله جلسه‌های مرتبی با امام‌جمعه داشتیم و مستندات به دفتر معاون‌اول رئیس‌جمهوری فرستاده شد و در سفر ایشان به اردبیل نیز مدارک تکمیلی تحویل داده شد».

ردپای مفسد اقتصادی در زمین‌خواری «حیران»

پیرمؤذن در همین حال به نقش آقای «ص»، مفسد اقتصادی دارای پرونده سنگین در مجتمع قضائی مفاسد اقتصادی و تعزیرات اطلاعات – اداره اطلاعات – اشاره دارد و می‌گوید: «نماینده محترم ایشان را به آستارا آورده و خدمات آن‌چنانی برای او فراهم کرده و نتیجه کار نیز زمین‌خواری ٧٠ هکتاری با همکاری او و این نماینده است که منابع طبیعی و ارزشمند کشور را از بین برده است».

او در توضیح نحوه همکاری صورت گرفته نیز تصریح می‌کند: «شخص مورد نظر با حمایت نماینده با بولدزر کوه را هم در بالا و پایین حیران و روستای کناران تصرف کرده و ٧٠ هکتار از بی‌نظیرترین مناطق جنگل حیران و کوه را تصرف کرده‌اند، حتی قله کوه را».

تغییر کاربری و ازبین‌بردن شالیزارها

به گفته پیرمؤذن، مهم‌تر از همه تصرف‌ها تغییر کاربری‌هاست که در کل منطقه، ازجمله شالیزارها در کنار کمربندی صورت گرفته که با همکاری چندین نفر از دوستان ایشان بوده که اسامی آنها عبارتند از، «ا.ف» و «ظ. ف». نماینده اردبیل در این موضوع نوید داده تمام مستندات در اختیار کاظم پالیزدار، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، قرار گرفته و ایشان مشغول رسیدگی به پرونده هستند. ساخت‌وساز روبه‌روی امامزاده آستارا، محله معروف به «پشت‌مغازه‌ها» برای یکی از بستگان نیز از دیگر تخلف‌هایی است که پیرمؤذن مدعی است از سوی نماینده کنونی آستارا انجام شده و مستندات آن نیز در اختیار مسئولان قرار گرفته است.

نفوذ نماینده برای واگذاری ۴ هکتار زمین

پیرمؤذن همچنین مدعی است که در روستای قره‌لو لوندویل «قره‌سو» ١٧ هکتار از اراضی کنار ساحل به پسر نماینده و خبرنگار دوست نماینده واگذار شده و اسناد این مسئله نیز موجود است. او البته علاوه بر «ص.ن.ر». به نقش پررنگ «ب.د.ت» و «ا.د.ت» در این تخلف اشاره می‌کند. همچنین در این مورد «ج.ع»، ساکن کانادا نیز چهار هکتار زمین برای احداث هتل دریافت کرده که این روزها نه خبری از هتل است و نه تعهد سرمایه‌گذار. آن‌طور که پیرمؤذن به «شرق» گفته، نماینده آستارا از نفوذ خود برای اختصاص چهار هکتار زمین به این فرد استفاده کرده است.

آتش‌سوزی صوری در ٣ هکتار جنگل

مورد دیگری که در قالب اسناد و مدارک به اسحاق جهانگیری و پالیزدار ارائه شده، ماجرای مشکوک و ساختگی آتش‌سوزی در سه هکتار جنگل در گردنه حیران است. گویا به دنبال این واقعه، مالکیت این بخش از جنگل از فردی به نام آقای «ک» به نام منابع طبیعی و چندی بعد به شخصی به نام «ف.م» واگذار شده و پیرمؤذن تأکید دارد که فرد مورد نظر از دوستان نماینده بوده و بده‌بستان‌هایی نیز در این واگذاری‌ها صورت گرفته است.

آن‌طور که نماینده اردبیل توضیح داده در «هودول» نیز حدود ١٠هکتار از زمین‌های منابع طبیعی به کارمندان منابع طبیعی واگذار شده و سؤال اینجا است که چه افرادی در این واگذاری غیرقانونی تأثیرگذار بوده‌اند. پیرمؤذن همچنین خبر داد در همین روستای «هودول» سند منگوله‌دار آقای «پ» را جزء اراضی ملی اعلام کرده‌اند و این مسئله نیز از نکاتی است که اسناد تخلف آن تقدیم اسحاق جهانگیری شده است.

زمین متری ٣ میلیون را متری ١۵٠ هزار تومان فروختند

او تأکید دارد که باید از مسئولان پرسید این واگذاری و اعمال نفوذ با با پیگیری و لابی چه کسی به آقای «ح.س» واگذار شده است. نکته دیگری که پیرمؤذن به آن اشاره داشته این است که آقای «ک» سند زمینی را با قول‌نامه گرفته و در آن سه ویلا ساخته و حالا سؤال این است که چه کسی برای ارائه اراضی در حیران به این فرد، اقدام کرده و مسئولیت آن را می‌پذیرد؟

پیرمؤذن در ادامه به تخلف دیگری اشاره دارد: «واگذاری ده هکتار از زمین‌های پشت بازارچه مهدی در این سه سال در ساحل آستارا به قیمت متری ١۵٠ هزارتومان که ارزش آن حداقل متری سه میلیون تومان است در چه دوره‌ای و با لابی‌گری چه کسی اتفاق افتاده؟ این زمین‌ها به آشنایان چه کسی واگذار شده است؟»

جملات پیرمؤذن ادامه دارد. تخلف‌ها در استان او و استان همجوار به حدی است که روایت برخی از تخلف‌ها برای فرصت دیگری می‌ماند. نکته تلخ ماجرا اینکه مقام‌های قضائی بر هر کدام از روایت این دو نماینده صحه بگذارند، خروجی‌اش زمین‌خواری گسترده‌ای است که در اراضی بکر و جنگل‌های زیبای حیران اتفاق افتاده است.