ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 08.08.2015, 13:28
موج حملات تروریستی در کابل با دست‌کم ۴۴ کشته

دویچه وله: در جمعه‌ی خون‌بار کابل، در ۳ حمله‌ی جداگانه در مناطق مختلف شهر ۴۴ تن کشته و صدها تن زخمی شدند. طالبان تاکنون مسئولیت ۲ حمله را پذیرفته است. این اولین حملات گسترده طالبان افغانستان به ریاست ملا اختر منصور است.

شنبه (۸ اوت/۱۷ مردادماه) نیروهای ناتو در افغانستان اعلام کردند که در حمله‌ی شب گذشته در نزدیکی فرودگاه کابل ۸ پیمان‌کار خارجی و یک سرباز ناتو کشته شدند.

کلنل برایان تیریبوس، سخنگوی “پیمان آتلانتیک شمالی”(ناتو) با اعلام این خبر، از افشای ملیت سرباز عضو ناتو خودداری کرد.

حمله‌ی شب گذشته در نزدیکی محل فرودگاه کابل، یکی از موج حملات روز جمعه (۷ اوت) بود که یکی از مرگ‌بارترین روزهای کابل در سال‌های گذشته را رقم زد.

در سه حمله‌ی جداگانه در مناطق مختلف کابل در روز جمعه دست‌کم ۴۴ تن جان خود را از دست داده و صدها تن دیگر زخمی شدند.

اولین حمله‌ی مرگ‌بار روز گذشته در اولین ساعات صبح در منطقه‌ی “شاه شهید” رخ داد. یک بمب جاسازی‌شده در خودرویی در این منطقه منفجر و موجب مرگ دست‌کم ۱۵ نفر و مجروح شدن ۲۴۰ تن دیگر شد.

در دومین انفجار در حمله‌ی به آکادمی پلیس کابل، دست‌کم ۲۰ نیروی پلیس کشته شدند. فردی که دست به این عملیات انتحاری زد، خود با اونیفورم نیروهای پلیس وارد محوطه‌ی آکادمی شد و دست به انفجار زد.

وزارت کشور افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله به پایگاه نیروهای نظامی خارجی در نزدیکی فرودگاه کابل، دست‌کم ۱۰ نیروی افغان نیز زخمی شدند. این بیانیه می‌گوید ۳ تن از مهاجمان نیز در درگیری‌ها کشته شدند.

طالبان مسئولیت حمله به آکادمی پلیس و پایگاه نیروهای نظامی خارجی در نزدیکی فرودگاه کابل را پذیرفتند. با این‌حال هنوز هیچ گروهی مسسولیت حمله‌ی مرگ‌بار در منطقه‌ی “شاه شهید” را نپذیرفته است.

حملات گسترده‌ی روز جمعه (۱۶ مردادماه) اولین حملات جدی و برنامه‌ریزی شده طالبان بعد از منصوب کردن ملا اختر منصور به عنوان رهبر تازه‌ی گروه تروریستی طالبان است. بعد از اعلام خبر مرگ ملا عمر، ملا اختر منصور به‌رغم مخالفت برخی اعضای گروه، به ریاست طالبان افغانستان منصوب شد.

برخی کارشناسان می‌گویند این حملات منظم و خون‌بار بخشی از تلاش ملا اختر منصور برای تثبیت قدرت خود و تقویبت اعتبار خویش در نزد دیگر رهبران قدرت‌مند گروه طالبان است.