ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.08.2015, 7:29
تخریب نمازخانه اهل سنت را محکوم می‌کنیم

در دفاع از حقوق هموطنان اهل تسنن مان؛ تخریب نمازخانه‌شان را محکوم می‌کنیم

هم زمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان و سر دادن ندای وحدت بین هموطنان اهل سنت با اهل تشیع؛ شاهد تخریب مشکوک نمازخانه هموطنان اهل سنت مان در تهران توسط عوامل شهرداری و نیروی انتظامی و ماموران امنیتی بودیم.

در حالی که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز کلیه قواعد حقوق بشری در سطح جهان پیروان همه ادیان در ادای مراسم و مناسک دینی‌شان آزادند؛ در یکی از مدعی‌ترین حکومت‌های دینی جهان، در طی دهه‌های متمادی شاهد تضییع حقوق پیروان ادیان مختلف به خصوص هموطنان اهل سنت‌مان به ویژه به خاطر رسوخ جزمیت‌های تنگ نظرانه فرقه‌ای از یک سو و نیز نگاه شدیدا امنیتی به این مقوله از سوی دیگر بوده‌ایم. این در حالی است که از سوی بسیاری از رهبران و بزرگان این هموطنان هم چون مرحوم علامه مفتی زاده، جناب مولوی عبدالحمید، استاد کاک حسن امینی، مرحوم بهاء الدین ادب، جناب جلال جلالی زاده و بسیاری دیگراز اندیشمندان دینی و فعالین سیاسی و اجتماعی از اهل تسنن شاهد برخوردها و اقدامات دلسوزانه و متعهدانه ملی و مذهبی بسیاری بوده‌ایم.

این اقدام ضدقانونی و تنگ نظرانه در حالی است که آتش جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه در حال شعله‌ور شدن است که سودش را تنها دشمنان مشترک مردم منطقه می‌برند و دودش به چشم همین مردم محروم می‌رود که از این نوع تنگ نظری‌ها و خشونت‌ها بیزارند و آن را خلاف اصول اولیه دین رحمت و صلح و کرامت اخلاقی خویش می‌دانند.

این مایه شگفتی است که در باره هموطنان اهل سنت مان همیشه صداها و رفتارهای متفاوت و متناقضی در ایران شنیده و دیده می‌شود از یکسو رسانه‌های تفرقه افکن تعطیل می‌شوند و اقدامات مثبت و مفیدی هم چون آموزش زبان مادری در برخی مدارس استان کردستان عملی می‌شود و طرح آموزش زبان کردی در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد، و از سویی اقدام نابخردانه تخریب نمازخانه اهل سنت صورت می‌گیرد.

باعث تاسف و شرمندگی همگانی است که پس از سه دهه هنوز هموطنان اهل سنت مان از داشتن مسجدی در پایتخت کشور مدعی ام اقرایی جهان اسلام! محروم‌اند.

رئیس جمهور محترم و کلیه مسئولان کشور نباید از یاد ببرند که میزان مشارکت در انتخابات در برخی استان‌هایی که هموطنان اهل سنت مان در آن‌ها زندگی می‌کنند جزء بالاترین میزان مشارکت در کل کشور بوده و نیز رای آقای روحانی در برخی از این مناطق نیز از میزان بالاترین رای‌های ایشان بوده و نقشی مهم در پیروزی انتخاباتی‌شان داشته است.

اینک که توافق هسته‌ای می‌رود مراحل نهایی شدن‌اش را طی کند و خود بستری برای تنش زدایی با جهان گردد؛ انتظار می‌رود مصالحه خارجی با مصالحه داخلی پیوند بخورد و علاوه بر حل و فصل مشکلات سیات خارجی و اقتصادی، مشکلات مربوط به مسائل سیاست داخلی و در یک بخش مهم از آن مسائل مربوط به حقوق هموطنان اهل سنت مان نیز در اولویت قرار گیرد.

کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشوربا تاسی به سنت فعالان ملی- مذهبی در دفاع از حقوق هموطنان اهل سنت‌مان از آغاز انقلاب تا کنون براساس عقاید دینی و ملی شان؛ تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران را به شدت محکوم کرده، آن را خلاف همبستگی ملی و منافع و مصالح عمومی کشور می‌داند و از مسئولان قوای مختلف به خصوص رئیس جمهور و معاونت اقوام در دولت می‌خواهد به صورت عاجل همراه با پیگیری دلایل پشت صحنه این اقدام غیرقانونی و ضد انسانی و نابخردانه؛ به هر طریق ممکن به جبران آن بپردازند.

کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور
نهم مرداد ماه 1394