ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.07.2015, 8:18
نگرانی بزرگترین انجمن علمی دنیا از بازداشت حسین رفیعی

بی بی سی: «انجمن شیمی آمریکا» و «کمیته دانشمندان نگران»، در نامه هایی خطاب به رهبران جمهوری اسلامی ایران نسبت به زندانی شدن حسین رفیعی، استاد بازنشسته شیمی دانشگاه تهران و از فعالان سیاسی منتقد حکومت ابراز نگرانی کرده‌اند.

انجمن شیمی آمریکا، که بزرگترین انجمن علمی دنیا با بیش از ۱۵۸ هزار عضو است، در نامه خود خطاب به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، خواستار رسیدگی به پرونده آقای رفیعی بر مبنای ضوابط اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون جهانی حقوق مدنی و سیاسی شده که ایران در آن عضویت دارد.

کمیته دانشمندان نگران، که یک سازمان مدافع آزادی های آکادمیک و حقوق فردی دانشگاهیان در جهان است نیز، در نامه‌ای جداگانه به حسن روحانی رئیس جمهور، درخواست مشابهی را مطرح کرده است. این کمیته، به علاوه خواستار رعایت ضوابط مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به پرونده حسین رفیعی شده است.

این استاد بازنشسته دانشگاه، که در شورای فعالان ملی- مذهبی هم عضویت دارد، در روز ۲۶ خرداد بدون احضار قبلی و در خیابان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین است.

آقای رفیعی مدتی قبل از دستگیری توسط قاضی صلواتی به تحمل شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت های حزبی و رسانه ای محکوم شده بود، اما هنوز فرصت اعتراض به این حکم وجود داشت و حکم قطعی نشده نبود.

وی قبل از بازداشت، در نامه ای به سران دو قوه قضاییه و مجریه از عملکرد “بی ضابطه” دستگاه های اطلاعاتی و قضایی ایران انتقاد کرده بود.
حسین رفیعی بعد از دستگیری به اعضای خانواده اش اطلاع داد که در اعتراض، دست به اعتصاب غذا و دارو خواهد زد.

انجمن شیمی آمریکا و کمیته دانشمندان نگران، در نامه های جداگانه خود در واکنش به دستگیری آقای رفیعی، مراتب نگرانی خود در مورد وضعیت پزشکی این استاد بازنشسته را اعلام کرده اند.

به گفته یک منبع آگاه، علاوه بر این دو انجمن، اعضای “آکادمی ملی علوم” ایالات متحده نیز در نامه هایی به مسئولان ارشد جمهوری اسلامی، در مورد شرایط بازداشت و سلامتی حسین رفیعی به ابراز نگرانی پرداخته اند.

بسیاری از اعضای آکادمی ملی علوم آمریکا، از برندگان جوایز علمی نوبل در رشته های مختلف هستند.