ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.07.2015, 9:07
جستجوی خانوادگی برای یافتن اجساد

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴

پاچه شلوارهایشان را بالا زده‌اند، به دنبال گمشدگان خود میان گل ولای، لاشه درختان و سنگ‌های بزرگ می گردند. گلایه دارند از نبود امدادگران و نیروهای نجات؛ شاهد ازغیب می‌رسد و تیم “آنست” هلال احمر(سگ‌های جستجو و نجات) از راه می رسند.

با گذشت حدودا یک هفته، آمده‌اند تا شاید نشانی از عزیزان مفقود شده شان در سیل بیابند؛ سیلی که با آمدنش بار دیگر به هم ما، نشان داد که در مقابل بحران آماده نیستیم.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (جمعه) احمد مسجد جامعی به همراه رحمت الله حافظی؛ رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران برنامه تهرانگردی خود را به بازدید از مناطق سیل زده کن و سولقان و دلجویی از خانواده قربانیان این حادثه معطوف کرد.

نقش کارگاه چینی‌ها در تشدید سیل

وی در ابتدای این بازدید صبحگاهیش با حضور در محل کارگاه کارگران چینی که کار ساخت آزاد راه تهران - شمال را برعهده دارند از نزدیک از این منطقه که بیشترین آسیب ناشی از سیل را دیده بود بازدید کرد و با ابراز تعجب از تجهیز کارگاه ساخت پل در حریم رودخانه گفت: متاسفانه کارگران در بستر رودخانه اقدام به “تجهیزکارگاه ” کرده بودند؛ به‌گونه‌ای که آب به صورت چشمه‌ای عبور می‌کرده است که با جاری شدن سیل، میزان خسارات آنها افزایش یافته است؛ به‌طوریکه که علاوه برمرگ دو کاگر چینی، تعدادی از وسایل و حتی لودرهایآنها نیز به همراه آب به صدها متر پایین تر کشیده شده است.

مسجد جامعی افزود: متاسفانه برای نصب پایه‌های پل، مهندسان نسبت به پرکردن بخشی از رود و تغییر مسیر آن اقدام کرده و این مسئله سبب شد که در هنگام جاری شدن سیل، آب نتواند از کانال‌های پیش بینی شده خارج شود و آب به سطح جاده آمده است.

به گزارش ایسنا، سخنان احمد مسجد جامعی در حالی مطرح می شود که کارگران چینی با چنگک های بزرگ در حال یافتن وسایل و لوازم کار خود از بین گل و لای هستند و ساختمان محل استراحت آنها به دلیل جاری شدن سیل تخریب و به دو نیم تقسیم شده بود.

در ادامه بازدید این دوعضو شورای شهر از مناطق سیل زده کشار و سولقان، تعدادی از اهالی با مراجعه به مسئولان در مورد دغدغه‌های خود سخن گفتند به گونه ای که یکی از این باغدارها، با بیان اینکه هفت روز است که درختان میوه اش آبیاری نشده است، گفت: سیل پمپ، لوله ودیگر وسایل را با خود برد و امکان آبیاری باغات وجود ندارد و حتی تعدادی از اهالی سطل سطل آب به پای درختانشان می ریزند و هیچ فردی هم حاضر نیست در این اوضاع به ما پولی قرض دهد تا با آن پمپی بخریم.

وی با بیان اینکه ما نیز اگر در سیل جان می‌دادیم راحت‌تر بودیم، افزود: ما خسارت نمی خواهیم اما انتظار داریم که دولت برای ما چاره ای بیندیشد و این درحالی است که اگر درختان ما خشک شود کار ما تمام می‌شود.

به گزارش ایسنا، نماینده بخشداری ضمن توزیع فرم هایی برای تعیین خسارت از آنها خواست نسبت به پر کردن اطلاعات خود اقدام کنند تا روز یکشنبه (۴ مرداد) کارشناسان برای تخمین خسارت به محل اعزام شوند که این موضوع موجب انتقاد اهالی شد.

در ادامه دوعضو شورای شهر با حضور در منزل متوفی سمیه عابدینی که در حادثه سیل آب جان خود را از دست داده از خانواده این زن دلجویی کردند؛ اما برادر متوفی ضمن گلایه از عملکرد امدادگران و سازمان های مرتبط گفت: هنگامی که سیل جاری شد به عینه مشاهده کردم که سیل از روی خانه ما عبور کرد اما خواهرم که در حال برداشت محصول بود در محاصره گل و لای ماند و چهارساعت با مرگ جنگید؛ اما سرانجام جان خود را از دست داد.

چرا بالگرد برای نجات گرفتارشدگان در گل و لای اعزام نشد؟

این داغدیده با طرح این سوال که چرا بالگردی برای نجات افراد گرفتار در گل و لای و سیل به محل اعزام نشد، گفت: در دقایق اولیه هنگامی که با سازمانهای امدادی تماس می‌گرفتیم باورشان نمی‌شد که سیل آمده است تا اینکه نا امید از همه جا با استفاده از نردبام برای خواهرم، برانکاردی آماده و او را به بیمارستان رساندیم؛ اما متاسفانه جان باخته بود.

وی با بیان اینکه سیل بیش از ۲۰ متر ارتفاع داشت مدعی شد: خواهرم ساعتها با مرگ جنگید اما هیچ نیروی امدادی به او کمک نکرد و این درحالی است که دختر ۱۸ ساله متوفی در آستانه جشن عروسیش قرار داشت.

به گزارش ایسنا، مسجدجامعی قول داد تا شرایط را برای برگزاری جشن ازدواج دختر این متوفی فراهم کند.

پاسخ هلال احمر به انتقادات مردمی

در ادامه فردی با مراجعه به اکیپ تهرانگردی از گم شدن دو دوچرخه سوار که برای مسابقات قزاقستان در این جاده آماده می شدند خبرداد که مسئولان بخشداری از وی درخواست کرده بودند تا با مراجعه به بخشداری نسبت به ارائه اطلاعات این دوچرخه سوارها اقدام کند.

دراین بین برخی افراد با کمک خانواده خود نسبت به جستجوی محل اقدام کرده تا لااقل نشانی از گم شدگان خود بیابند و مردم انتقاداتی نیز از عملکرد هلال احمر بیان کردند که فرجی نماینده هلال احمر در محل حادثه با حضور در جمع خبرنگاران به انتقادات وارده پاسخ گفت و در پاسخ به حضور کمرنگ امدادگران هلال احمر در محل حادثه گفت: هلال احمر از دقایق ابتدایی وقوع حادثه در محل حضور داشته است و در همان دقایق اولیه توانستیم نسبت به نجات 20 خانوار اقدام کنیم.

وی با اشاره به بکارگیری ۱۴۰ امدادگر در قالب ۷ تیم در سیل یکشنبه هفته گذشته گفت: وسعت وقوع حادثه زیاد است اما با برنامه ریزی ها برای پاک سازی این منطقه طی چند روز اقدام کردیم اما دقت داشته باشید که سگ‌های “آنست” در دقایق اولیه به محل آمدند اما آب حس بویایی آنها را تغییر می‌دهد و به همین دلیل نتونستیم از آنها به خوبی استفاده کنیم که با فروکش شدن آب و خشک شدن گل ولای می توان از توان سگ‌ها بهره برد.

فرجی با اشاره به تماس‌های گسترده مردمی برای اعلام مفقود شدن عزیزانشان گفت: روز چهارشنبه جلسه ای با مسئولان بخشداری برگزار شد و مقرر شد بخشداری نسبت به نصب بنرهایی با موضوع مراجعه خانواده‌ها به بخشداری برای ارائه مدارک اقدام کنند.

در حالی نماینده هلال احمر در محل حادثه از نصب بنرهای اطلاع رسانی سخن گفت که در طول 9 ساعت بازدید از این مناطق چنین بنری مشاهده نشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه اعضای تیم تهرانگردی به مدخل ورودی بوستان جوانمردان در منطقه آمده و از میزان خسارات وارده سیل به این بوستان بازدید کردند به‌گونه ای که مهندس انتظاری معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ اعلام کرد: تاکنون دولاشه خودرو و تعدادی جسد دراین منطقه یافت شده است و ۶۰ هزار مترمکعب نیز نسبت به پاکسازی معابر از گل و لای اقدام شده است.

به گزارش ایسنا، احمد مسجد جامعی با اشاره به بازدید روز چهارشنبه خود از منطقه کن و سولقان به همراه پرویز سروری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر گفت: منطقه کشار و کارگاه چینی هایی که مشغول ساخت آزاده راه تهران-شمال هستند بیشترین آسیب را از سیل دیده است.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه امیدواریم با توافق صورت گرفته از ظرفیت تمامی کشورها در صحنه بین المللی برای ساخت و ساز پروژه‌های بزرگ بهره بگیریم، به میزان خسارت منطقه کشار اولی و سفلی در حریم منطقه 22 اشاره کرد و گفت: علاوه بر خسارت جانی و مالی وارد شده به مردم باید برای بهبود شرایط فعلی نیز چاره‌ای اندیشیده شود به‌گونه ای که مردم محلی به دلیل از بین رفتن راه های آب رسانی به درختانشان بسیار گلایه دارند و باید برای این موضوع تمهیداتی اندیشیده شود.

رودخانه کن از حریم خود برعلیه ساخت و سازهای غیرمجاز دفاع کرد

مسجدجامعی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه با بیان اینکه رودخانه کن به امید فرمانداری و شهرداری نماند و از حریم خود دفاع کرد، گفت: در بازدید قبلی گروه تهرانگردان از این منطقه(کن و سولقان)، من نگران تاثیر ساخت و سازها بر سلامت آب آشامیدنی بودم اما تصور نمی‌کردم که وضعیتی ایجاد شود که رودخانه از حریم خود برعلیه ساخت و سازهای غیرمجاز دفاع کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون حفظ فضای سبز، این سخنان را دفاع تمام قد از طبیعت دانست و گفت: لازم است که فی مابین شهرداری و فرمانداری سند جامعی پیرامون حدود و حریم باغات و مزارع کشاورزی ایجاد شود و ما نیز در شورای شهر در راستای تسریع بخشی از این روند تلاش خواهیم کرد.

شهر تهران و حریم پیرامونی آن نیز دارای سند مشخصی در حوزه بحران شود

مسجد جامعی با بیان اینکه بعد از زلزله بم سندی در خصوص تعیین وظایف سازمان ها در قبل، حین و بعد از حادثه مشخص شد،‌ ادامه داد: این سند دغدغه بسیاری را حل می کرد و حالا باید این سند مورد بازبینی قرار گیرد که چه مقدار مصوباتش مورد اجرا قرار گرفته است و قطعا اگر مشکلی طی سالیان اخیر در زمینه قبل، حین و بعد از بحران ایجاد شده به دلیل عدم اجرایی شدن این سند است و حادثه کن نشان داد که باید شهر تهران و حریم پیرامونی آن نیز دارای سند مشخصی در حوزه بحران باشد.

مسجد جامعی با اشاره به مفقوده شدن چهارتن از اعضای یک خانواده که اجساد دو تن آنها یافت شده است، گفت: ظاهرا میزان تلفات بالا بوده است و با اینکه سگ‌های زنده یاب در محل حاضر شدند؛ اما گویا به دلیل رطوبت بالا و اینکه سگ‌ها توان یافتن اجساد را نداشتند نتوانستند اقدامی انجام دهند که این گلایه مردم را نیز به همراه داشته است و درحال حاضر باید اقدامی عملی در راستای عدم تکرار چنین حوادثی صورت گیرد.

وی با اشاره به تلاش تمامی دستگاه‌ها برای بهبود وضعیت سیل زدگان گفت: اولین مسئله بعد از بحران در این منطقه، ایجاد دسترسی مردم به آب آشامیدنی و برق است همچنین باید مسیر آب رسانی به باغات مردم ایجاد شده و مرز و حدود باغات نیز مشخص شود؛ چرا که بعد از آرام شدن اوضاع ممکن است عدم تعیین حریم باغات به دلیل نداشتن سند مشخصی مشکلاتی را ایجاد کند.

مسجد جامعی در ادامه با بیان اینکه باید تلاش‌ها برای جستجو سازمان دهی شود، گفت: جستجوی افراد مفقود شده در جای خود باقی است ؛ اما اولویت اول مدیریت شهری برای بازماندگان و سیل زدگان علاوه برتامین آب آشامیدنی و برق، آب رسانی باغات است؛ چراکه عمده باغات از آب دره‌ها تغذیه می کردند که با جاری شدن سیل امکانات انتقال آب اعم از پمپ و لوله از بین رفته است و باید به فوریت برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به ضرورت تعیین دقیق حریم باغات گفت: عمده دیوار باغات به دلیل جاری شدن سیل تخریب شده است و باید سند مشترکی فی مابین مسئولان دخیل همچون اداره کل حریم، بخشداری و شورا منعقد شود که از این پس این سند مبنای عمل قرار گیرد.

مسجد جامعی در مورد علت اصلی جاری شدن سیل و علت تشدید آن با اشاره به تجهیز کارگاه نامناسب کارگران چینی برای آزاد راه تهران - شمال افزود: کارگاه آزاد راه دقیقا داخل رودخانه بنا شده و با جاری شدن سیل نیز آب، ماشین آلات و سنگها را با خودجابه‌جا کرد و حتی کانکس استراحت کارگران نیز تخریب و دو نفر از کارگران چینی جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به انحراف مسیر رودخانه کن در بخشی از جاده به دلیل ساخت پل برای آزاد راه تهران - شمال گفت: این مسئله سبب انحراف آب از رودخانه به جاده شد.

همچنین رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر نیز که در تهرانگردی این هفته احمد مسجد جامعی را همراهی می کرد در حاشیه بازید از مناطق سیل زده با بیان اینکه از تجربیات تلخ حوادث گذشته درس نگرفتیم، گفت: مدیریت بحران به سه دسته قبل، حین و بعد از حادثه تقسیم می شود که حادثه سیل آب اخیر نشان داد که هیچ اقدام بازدارنده و مداخله کننده ای صورت نگرفته است.

وی با طرح این سوال که ما از سیل تجریش چه درسی گرفتیم افزود: ستاد مدیریت بحران در زمان بروز حادثه غیر کارآمد است و تمامی کارگروه های زیر نظر آن به صورت جزایری پراکنده عمل می کنند و این درحالی است که برخی مردم را در تشدید تلفات مقصر می داند اما جای سوال است که آیا شما اطلاع رسانی کردید؟ یا آیا به مردم آموزش داده اید که در زمان بروز حادثه چه رفتاری داشته باشند؟ باید بگویم که ما مسئولان مقصر هستیم که نتوانستیم هماهنگی بین دستگاه‌های دخیل ایجاد کنیم.

حافظی با بیان اینکه علت ناکارآمدی سازمان مدیریت بحران، ساختار آن است ادامه داد: تا وقتی رئیس سازمان مدیریت بحران، در حد معاون وزیر است، مشکلی حل نمی شود چراکه سازمان ها در زمان غیر از بحران پای صحبت سازمان مدیریت بحران نمی نشیند و لازم است جایگاه این ستاد ارتقاء یابد و رئیس جمهور ریاست آن را پذیرفته و قائم مقام آن را اداره کند.

وی با اشاره به پتانسل نیروهای مسلح در زمان پوشش بحران گفت: لازم است الزامی در خصوص تحت امر قرار گرفتن های نیروهای مسلح در زمان بحران زیر نظر ستاد مدیریت بحران ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، براساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان تاکنون ۹ جسد یافت شده و تلاش برای یافتن مابقی ادامه دارد اما جای سوال است که باوجود گذشت یک هفته چرا هنوز خانواده های افراد مفقود شده نمی دانند باید به کجا مراجعه کند؟ آیا سگ های امداد و نجات هلال احمر که توان مرده یابی ندارند؛ می توانند بارقه امیدی در دل خانواده قربانیان روشن کنند؟ آیا با مسببین تشدید این سیلاب برخورد می‌شود؟