ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 24.07.2015, 10:23
تسلیم کامل ایران خیال خام است

جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴
بی بی سی فارسی
جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران روز پنجشنبه اول مرداد/۲۳ ژوئیه با حضور جان کری، وزیر خارجه، ارنست مونیز، وزیر انرژی و جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا برگزار شد تا به سوال‌های سناتورها درباره توافق اتمی با ایران پاسخ دهند.
سناتورهای منتقد توافق با لحن و عباراتی تند سیاست دولت باراک اوباما در مذاکرات با ایران را زیر سوال بردند و از جمله گفتند در این توافق دولت آمریکا “گول خورده است.” در مقابل وزرای آقای اوباما هم از این توافق دفاع و نگرانی‌های مطرح‌شده را رد کردند.
سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته، در آغاز جلسه به جان کری گفت که او به شکلی تخصصی مسیر را برای رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای هموار کرده است.
جان کری در آغاز صحبت‌های خود و در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده تاکید کرد که این فقط آمریکا نیست که با ایران به توافق رسیده، بلکه کشورهای هسته‌ای دیگر چون روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه نیز یک طرف این توافقند و همه این کشورها درک خوبی از ملاحظات مرتبط با مسائل اتمی دارند.
او گفت دولت آمریکا به دنبال تعطیلی کامل برنامه هسته‌ای ایران نبوده و تنها می‌خواسته مانع از رسیدن ایران به سلاح اتمی شود. او گفت: “تسلیم کامل ایران خیال خام است.”

وزیر خارجه آمریکا گفت تنها گزینه دیگر به جز مذاکره، برخورد نظامی بود. وی افزود: “ما نمی توانیم دانش ایران را با بمباران از بین ببریم.”

’بی اعتمادی’
آقای کری به سابقه طولانی بی اعتمادی بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت اگر کنگره بخواهد توافق را رد کند، بی اعتمادی از طرف ایران تشدید می‌شود.
جان کری در عین حال گفت که توافق اخیر درباره پرونده هسته‌ای بوده است. او گفت آمریکا باید برای آزادی چهار شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند فشار بیاورد.
هفته قبل در وین، نمایندگان ایران و گروه کشورهای موسوم به ۵+۱ توافق کردند که در صورت محدود شدن فعالیت‌های اتمی تهران، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به تدریج برداشته شوند.
گروه کشورهای ۵+۱ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، و آلمان است.
در صورتی که کنگره آمریکا با این توافق اتمی مخالفت کند اجرای آن از سوی واشنگتن با مشکل مواجه می‌شود.
نمایندگان حزب جمهوریخواه که در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا اکثریت را در دست دارند پیشتر گفته‌اند اجازه اجرای این توافق را نخواهند داد و در پایان فرصت ۶۰ روزه به آن رای منفی می‌دهند.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است که با استفاده از اختیارات قانونی خود، تصمیم کنگره در مخالفت با این توافق را وتو خواهد کرد.
اگر آقای اوباما از حق وتو استفاده کند مخالفان او در کنگره می‌توانند یک بار دیگر مصوبه خود را برای شکستن وتوی ریاست جمهوری به رای بگذارند و در این صورت باید دو سوم نمایندگان کنگره در هر دو مجلس با رئیس جمهوری مخالفت کنند.
در حال حاضر دولت آمریکا تلاش می‌کند که رای موافق و قطعی دستکم ۳۴ سناتور در مجلس سنا و ۱۴۶ نماینده در مجلس نمایندگان را به خود جلب کند.
شمار سناتورهای دموکرات و متحدان مستقل آنها در مجلس سنا ۴۶ نفر است اما برخی از این سناتورها پیشتر با توافق اتمی ایران مخالفت کرده و گفته‌اند که به آن رای منفی می‌دهند.

۱۰۰ میلیارد دلار
جیکوب لو، وزیر دارایی آمریکا نیز در این جلسه گفت در صورتی که ایران از اجرای مفاد توافق سرپیچی کند باید تحریم‌ها بازگردانده شوند.
او گفت این حق برای آمریکا محفوظ است که تحریم‌های تازه علیه ایران وضع کند، هرچند نمی‌تواند تحریم‌های هسته‌ای را با برچسبی تازه دوباره اعمال کند.
به گفته او مجموع دارایی‌های مسدود شده ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.
ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز در این جلسه با ارائه توضیحاتی از جزییات فنی توافق و بازرسی‌ها دفاع کرد.

برگرداندن تحریم‌ها
یکی از مسائل مورد بحث برگرداندن تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران بود که در صورت اجرایی شدن توافق رفع می‌شوند.
وزرای حاضر در کمیته روابط خارجی سنا تاکید کردند که اگر ایران توافق را زیر پا بگذارد، یا به اقداماتی دیگر دست بزند که آمریکا بخواهد به خاطر آنها به ایران فشار بیاورد، آمریکا همچنان می‌تواند تحریم‌های پیشین را بازگرداند و یا تحریم‌های جدید وضع کند.