ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.07.2015, 15:28
بازداشت چند ساعته بیش از صد معلم در تهران

همسر هاشم خواستار، معلم بازنشسته که صبح روز ۳۱ تیرماه در تجمع اعتراض معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «آقای خواستار همراه با بقیه معلمان بازداشت شده تا ساعت ۷ غروب آزاد شدند. حدود ۱۳۱ نفر معلم را صبح بازداشت کردند و به بازداشتگاه وزرا بردند، سه نفر از آنها هم به دفتر دادستانی که دلیلش را نگفتند احضار شدند اما خوشبختانه تا غروب همه آزاد شدند.»

تجمع معلمان به دلیل حضور گسترده ماموران نیروی انتظامی علیرغم اعلام قبلی در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار نشد. ماموران نیروی انتظامی معلمانی که قصد ایستادن در مقابل درب مجلس شورای اسلامی را داشته اند، دستگیر و روانه بازداشتگاه کرده است.

صدیقه مالکی با اظهار اینکه این افراد پیش از برگزاری تجمع معلمان دستگیر شده اند به کمپین گفت: «معلمان طبق اعلام قبلی ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر در مقابل مجلس می خواستند تجمع مسالمت آمیز برگزار کنند اما همسرم در تماس تلفنی اش به من گفت که ماموران نیروی انتظامی و امنیتی اطراف میدان بهارستان پیش از ساعت ۱۰ مستقر بوده اند و به محض اینکه گروه های معلمان به میدان می رسیدند، آنها را دستگیر و روانه مینی بوس می کردند. در واقع امروز تجمعی برگزار نشده، همه شان را سوار اتوبوس کرده و با خود به وزرا بردند.»

شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور مدتی پیش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد معلمان سراسر کشور صبح روز ۳۱ تیرماه در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به حبس فعالان صنفی و بازداشت آقای اسماعیل عبدی، دیبر کل کانون صنفی معلمان جمع خواهند شد. در این اطلاعیه آمده که این تجمع خاموش و مسالمت آمیز خواهد بود. با این حال پیش از برگزاری این تجمع، نیروی انتظامی معلمان را بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل کردند.

همسر هاشم خواستار در خصوص آخرین خبر از همسرش گفت که طبق آخرین تماس تلفنی همسرش که حدود ساعت ۷ غروب بوده، او و همه معلمان آزاد شده اند. پیش از این ساعت برخی از آنها در فواصل زمانی مختلف آزاد شده بودند.

با این حال حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور عصر روز چهارشنبه و پیش از آزادی همه معلمان در گفتگو با خبرآنلاین گفت: «نیروی انتظامی تعدادی از افراد را دستگیر کرد اما آنها چند ساعتی مهمان نیروی انتظامی بوده اند و با ناهار آز آنها پذیرایی شده و آزاد شده اند. البته سه، چهار نفر که می خواستند سمت و سوی امنیتی به این تجمع صنفی بدهند را برای بررسی بیشتر نگه داشتند.»

سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت «باید بررسی شود چه کسی دستور برخورد با معلمان را داده و چطور عمل شده است.» او مدعی شد این موضوع در وزارت کشور بررسی خواهد شد.

حسینعلی امیری همچنین گفت در پیگیری هایش متوجه شده است «تجمع امروز معلمان صنفی بوده، نه سیاسی و نیروی انتظامی آنها را متفرق کرده است.» در حالی آقای امیری می گوید از ماهیت این تجمع گفته که معلمان از مدتی پیش در اطلاعیه ای از تجمع «خاموش» و دلیل آن در صبح ۳۱ تیرماه خبر داده بودند.

محمد رضا خواه، عضو کانون صنفی معلمان ساعتی پس از دستگیری معلمان با اظهار اینکه برای این تجمع از دو هفته پیش برنامه ریزی شده بود، گفت در این تجمع معلمان از شهرهای استانهای مختلفی مانند کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، گیلان، مازندان و مشهد به تهران آمده بودند.

این عضو کانون صنفی معلمان در گفتگو با ایلنا گفت علیرغم اینکه قرار بوده «تجمع آرام همراه با سکوت» در مقابل مجلس برگزار شود از برگزاری آن ممانعت شد.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این تجمع گفت: «هر تجمعی مادام که منجر به آشوب، بی نظمی و تخریب نشود، باید آزاد باشد و طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، راهپیمایی اگر مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است و در این باره در قانون حتی اشاره به گرفتن مجوز نیز نشده.»

علی مطهری گفت: «برخورد با چنین تجمع هایی باعث تشدید موضوع می شود. در مورد بازداشت شدگان نیز باید بگویم که از اتهام های آنها خبر ندارم اگر اتهامشان صرفا تجمع و اظهار نظر باشد، برخورد با آنها درست نیست.»

حجت الاسلام ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس در پایان جلسه چهارشنبه در مجلس از تشکیل کمیته مشترکی با همکاری مجلس و دولت برای پیگیری مسائل فرهنگیان خبر داد. همچنین این نماینده مجلس از وزیر کشور نیز خواست تا موضوع معلمان تجمع کننده را بررسی کند.

اخرین تجمع سراسری معلمان  در تاریخ ۲۷ فروردین۹۴ برگزارشد که طی آن هزاران معلم از شهرهای مختلف ایران در اعتراض به وضعیت دستمزدهایشان، در سکوت در مقابل ادارات اموزش و پرورش استان ها تجمع کردند. در همین روز معلمان تهران، علاوه بر تجمع در مقابل وزارت آموزش و پرورش در مقابل مجلس شورای اسلامی نیز تجمع کردند.

معلمان پیش از این در اعتراض به دستمزدهای پایین شان در تاریخ های  ۲۷ فرودین ۱۳۹۴، ۱۰ اسفند و سی دی ماه ۱۳۹۳ دست به تجمعات اعتراضی زدند. آنها در مقابل ادارات آموزش و پرورش استان ها و مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

در تاریخ ۳۰ دی ماه سال گذشته، بسیاری از معلمان در مدارس شهرهای مختلف در اعتراض به وضعیت دستمزدهایشان از رفتن به کلاس های درس خودداری کردند و این اعتراض را تا اول بهمن ماه ادامه دادند. معلمان با حقوق ماهیانه بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان زندگی می کنند. در حالیکه طبق آمار بانک مرکزی، خط فقر در کشور با حقوق ماهیانه یک میلیون و هشتصد هزار تومان تخمین زده شده است.

اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران که آزادی او یکی از خواسته های اصلی تجمع کنندگان روز ۳۱ تیرماه بود در تاریخ ششم تیرماه ۹۴ بازداشت شد و تاکنون به دلیال نامشخصی در زندان اوین به سر می برد.

اگرچه مقامات قضایی تاکنون پاسخی به دلیل بازداشت او نداده اند اما ظاهرا آقای عبدی برای اجرای حکم ۱۰ سال زندانش دستگیر شده است. او در سال ۱۳۹۰ در دادگاه انقلاب به اتهام های امنیتی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

در ماه های اخیر تعداد دیگری از معلمان مانند محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، و علیرضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران بازداشت شدند. همچنین معلمان دیگری مانند رسول بداقی همچنان در زندان هستند. رسول بداقی در سال ۱۳۸۸ بازداشت و به شش سال حبس محکوم شد.