ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.07.2015, 12:26
اوباما: جامعه بین‌الملل از این توافق استقبال می‌کند

سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴

بخش‌هایی از سخنرانی اوباما درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) میان ایران و گروه ۱+۵

* یک دیپلماسی آمریکایی می‌تواند تغییر واقعی و معناداری را به وجود بیاورد، تغییراتی که کشور ما و دنیا را امن‌تر می‌کند. این توافق هماهنگ با سنت رهبری آمریکا در دنیا است.

* ۵۰ سال پیش بود که کندی در مقابل مردم ‌آمریکا ایستاد و گفت «هرگز از سر ترس مذاکره نکنید و هرگز هم نترسید از مذاکره کردن». او درباره لزوم مذاکره با شوروی صحبت می‌کرد که در جهت کاهش تکثیر سلاح‌های هسته‌ای بود. در آن زمان خطر احتمال وقوع یک جنگ بزرگ بین دو ابرقدرت بود.

* من هر اقدام کنگره را که بخواهد جلوی اجرای موفقیت‌آمیز این توافق را بگیرد وتو خواهم کرد.

* اکنون نیز موضوع در ارتباط با وجود سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است. آمریکا از موضع قدرت در این ارتباط مذاکره کرد تا جلوی گسترش تسلیحات هسته‌ای را بگیرد.

* در این توافق خط قرمزها و پارادایم‌های ما رعایت شده و تمام راه‌های دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای بسته شده. در این توافق راه‌های راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران درنظر گرفته شده و ایران نمی‌تواند پلوتونیومی تولید کند که لازمه ساخت سلاح هسته‌ای است.

* ایران دوسوم سانتریفیوژهای خود را ذخیره می‌کند و این سانتریفیوژها تحت نظارت است. براساس توافقی که صورت گرفته ایران ۹۸ درصد اورانیوم غنی شده خود را کنار می‌گذارد، در حال حاضر ذخایر اورانیوم ایران می‌تواند ۱۰ سلاح اتمی تولید کند و این ذخایر کاهش پیدا می‌کند.

* این ذخایر تا ۱۵ سال آینده به همین مقدار می‌ماند. ایران از طریق تاسیسات اراک نمی‌تواند پلوتونیوم تولید کند و سوخت نیروگاه از این کشور برای ۱۵ سال آینده خارج خواهد شد و تاسیسات آب سنگین تولید نخواهد کرد.

* ما در موقعیتی هستیم که از تعهدات ایران راستی‌آزمایی کنیم و مبنای کار فقط اعتماد نیست. بازرسان سازمان انرژی اتمی ۲۴ ساعته به تاسیسات ایران، چرخه سوخت و غنی‌سازی و تولید آن دسترسی خواهند داشت تا اطمینان لازم را حاصل کنند. برخی از این تدابیر تا ۲۵ سال اعمال می‌شود. بازرسان از هر چه که مظنون باشند بازرسی می‌کنند. بارزسان سازمان بین المللی انرژی اتمی به هرچه که لازم باشد و هروقت که باشد دسترسی خواهند داشت و این دائمی است.

* آژانس تحقیقات خود را در مورد ابعاد احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران دنبال می‌کند. ایران در نهایت براساس ان‌پی تی از تولید سلاح هسته‌ای منع خواهد شد و در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند تحریم‌ها کم کم لغو می‌شود که این تحریم‌ها شامل تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت است.

* لغو تحریم‌ها علیه ایران تدریجی است و ایران باید تعهدات خود را اجرا کند و پروسه این توافق ۱۰ ساله است تا تحریم‌ها لغو شود. از جمله موارد این موضوع رفع محدودیت سلاح‌ها و موشک‌های هسته‌ای در طول ۵ سال است.

* این توافق مصوبه شورای امنیت را به همراه خواهد داشت و اگر ایران از این توافق تخطی کند تحریم‌ها برمی‌گردد. جامعه بین المللی از این توافق استقبال می‌کند.

* کنگره می‌تواند جزئیات توافق را بررسی کند. دولت نیز اطلاعات لازم را در اختیار کنگره قرار خواهد داد.

* بدون یک راه حل دیپلماتیک یا من یا رئیس‌جمهور آینده آمریکا مجبور می‌شود با یک تصمیم بسیار بزرگی روبرو شود و اجازه دهد ایران دارای سلاح هسته‌ای باشد و یا برای مقابله با ایران از ارتش آمریکا استفاده کند.

* بدون توافق احتمال جنگ در خاورمیانه بیشتر می‌شد. اگر ما این موضوع را محک بزنیم که آیا مسائل به طور صلح‌آمیز حل می‌شود یا نه هیچ چیز را از دست نداده‌ایم ولی در صورتی که در بدترین حالت ایران از توافق تخطی کند گزینه‌هایی که امروز در دسترس من است در دسترس همه روسای جمهور آینده آمریکا هم خواهد بود.

* پشت کردن به توافق غیرمسئولانه است. از نظر من در زمینه چنین موضوع سختی لازم است مردم آمریکا و نمایندگان کنگره فرصت کافی داشته باشند تا توافق را بررسی کنند. جزئیات توافق اهمیت دارد و ما برخی از بهترین دانشمندان هسته‌ای خود را به کار گرفتیم تا جزئیات را بررسی کنند. ما با کشوری برخورد می‌کنیم که بیش از ۳۵ سال است که دشمن قسم خورده آمریکا بوده و به همین دلیل من از ورود فعالانه کنگره به این موضوع و بررسی توافق استقبال می‌کنم.

* من هر قانون کنگره را که بخواهد مانع از اجرای موافقت‌آمیز تعهد (توافق) باشد را وتو خواهم کرد. ما نباید به این چرخه اجتناب ناپذیر درگیری تن بدهیم و اصلاً نباید دنبال آن باشیم و با توجه به این‌که هزینه‌های پشت کردن به این گزینه‌ها بالاست باید بگویم که دیگر وقت سیاست‌ورزی نیست.

* حرف تند زدن و موضع‌گیری‌های تند داشتن دیگر جواب نمی‌دهد بلکه دیپلماسی، رهبری است که قدرت‌های بزرگ دنیا را متحد کرده است و دیپلماسی راه بهتری را برای اطمینان حاصل کردن از این‌که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود ایجاد کرده است.

* توافق ایران و گروه ۱+۵ همه اختلافات آمریکا با ایران را حل نمی‌کند. ما نگرانی‌هایی از نگرانی دوستان‌مان در خاورمیانه داریم. برای همین هم ما این قدم را برداشتیم.

* آمریکا همچنان امنیت اسرائیل را حفظ خواهد کرد. دولت ما بیشترین کارها را در زمینه حفظ امنیت اسرائیل انجام داده است و این همان کاری بود که ما در کمپ دیوید انجام دادیم. یعنی بالا بردن همکاری‌ با کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور بالا آوردن توانایی‌های آن‌ها برای مبارزه با سلطه گران.

* بارها به مردم ایران گفته‌ام که همیشه آماده تعاملی بر اساس احترام با آن‌ها هستیم. با وجود این‌که اختلافات ما جدی است و با این‌که نمی‌توان اختلاف‌های سال‌های پیش بین دو کشور را نادیده گرفت اما تغییر امکان‌پذیر است.

* امروز باید با راه جدیدی مانند شکیبایی و راه‌حل‌های صلح‌آمیز مسائل را دنبال کرد تا ایران بتواند در نظام اقتصادی جهان ادغام شود و این توانایی را به مردم بدهد تا پیشرفت کنند.

* ما باید از این فرصت استفاده کنیم؛ چراکه راه طولانی را برای رسیدن به این نقطه طی کرده‌ایم.

* کشورهای دیگر نیز همراه ما بودند و من می‌خواهم از بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا نیز به خاطر اتحادی که در این کارزار نشان دادند تشکر کنم؛ چراکه ما توانستیم به دنیا نشان دهیم که اگر بخواهیم مسائل را صلح‌آمیز حل کنیم این امر ممکن خواهد بود.