ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.07.2015, 6:09
جنجال در مجلس علیه گزینه دولت برای استانداری فارس

اعتماد / احسان بداغی

سایه حاشیه‌های سیاسی همچنان بر سر استان فارس سنگینی می‌كند. استعفای سید محمد احمدی پایان اختلافات نبود. حالا چالش جدیدی آغاز شده است؛ چالش بر سر معرفی استاندار جدید؛ چالشی كه در نخستین روزها آنقدر عمق پیدا كرده كه به استعفای ۱۸ نماینده استان فارس در مجلس منتهی شده است.

استعفای نمایندگان هر چند بیش از آنچه یك اقدام جدی باشد یك حركت نمادین به نظر می‌رسد اما حكایت از عمق اختلافات بر سر احتمال انتخاب «محمد علی افشانی» به عنوان استاندار جدید دارد؛ نیرویی كه نمایندگان مجلس او را «افراطی» می‌دانند، هر چند در این میان «غیر بومی» بودن او هم بهانه دیگری شده برای فشار نمایندگان به دولت برای تغییر گزینه استانداری فارس.

۱۸ نماینده این استان از نخستین دقایق جلسه علنی دیروز مجلس جلسه خود را برای تصمیم‌گیری درباره یك حركت جمعی در صحن علنی آغاز كردند. جلسه‌ای كه می‌شد به راحتی پی‌برد سابقه‌هایی هم در بیرون از مجلس و به دور از چشم اهالی رسانه داشته است. جمع‌بندی نهایی آنها خیلی زود حاصل شد. آنها در كمتر از یك ساعت با در دست داشتن دو نامه مهم راهی جایگاه هیات‌رییسه مجلس شدند؛ یكی نامه استعفای جمعی و دیگری نامه استیضاح وزیر كشور ؛ دو نامه‌ای كه طبیعتا قبل از آن، وقت بسیار بیشتری برای تهیه آنها صرف شده بود.

این موضوع را برخی نمایندگان استان فارس در راهروهای مجلس هم تایید كردند و گفتند كه تصمیم نهایی آنها تقریبا در دو روز قبل از جلسه علنی دیروز قطعی شده بوده است. رحیم زارع، نماینده آباده در مجلس یكی از چهره‌هایی بود كه ضمن تایید این موضوع به «اعتماد» گفت: «ما در مقام نماینده مردم نمی‌توانیم منفعل بمانیم و تنها نظاره‌گر اقدامات دولت باشیم. وزارت كشور مكلف است در این رابطه نظر ما را هم جلب كند.»

همچنین محمد مهدی برومندی در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه نمایندگان استان فارس با چه منطقی تصمیم به استعفا گرفته‌اند، توضیح داد: «ما در روزهای گذشته از مخالفت علما و قشرهای مختلف مردم فارس در رابطه با انتصاب استاندار جدید مطلع شدیم و همین پشتوانه و مطالبه هم برای ما كافی است تا برای جلوگیری از چنین انتصابی تا آخرین قدم ایستادگی كنیم.» ...

استعفا علیه انتخاب «استاندار»

در جلسه دیروز مجلس به نظر می‌رسید كه محمد مهدی برومندی بیش از دیگران نگران انتخاب افشانی به عنوان استاندار فارس است. او كه در دقایق اول جلسه علنی صحنه‌گردان اصلی تجمع نمایندگان فارس در صحن مجلس بود بعد از حضور این عده در جایگاه هیات رییسه نقش سخنگوی آنها را بر عهده گرفت. سخنگویی كه دقایقی نه چندان كوتاه را به گفت‌وگویی تند و پرچالش با محمد حسن ابوترابی‌فرد گذراند كه ریاست آن دقایق جلسه را بر عهده داشت.

سخنانی با چاشنی فریاد كه در آن دقایق فضای صحن علنی را متاثر از خود كرده بود. محمد حسین دوگانی، نماینده فسا هم به خبرگزاری مهر گفته كه «این استعفا در حمایت از مردم فارس بود.» دقایقی بعد از پایان جلسه علنی دیروز هم جعفر قادری، نماینده شیراز از وعده معاون اول رییس‌جمهور به نایب‌رییس مجلس مبنی بر عدم طرح موضوع انتصاب استاندار فارس در جلسه امروز هیات دولت خبر داد. خبری كه اگر صحت داشته باشد معنای آن كارگر افتادن فشار دیروز ۱۸ نماینده استان فارس در جلسه علنی است. قادری همچنین گفته كه نمایندگان فارس بعد از اعلام استعفای خود و خروج از صحن علنی به دفتر محمد حسن ابوترابی‌فرد رفته‌اند تا او را هم در این مسیر با خود همراه كنند. به گفته قادری در جریان این دیدار نایب‌رییس مجلس رایزنی‌هایی با وزیر كشور و معاون اول رییس‌جمهوری انجام داده است.

استعفای صوری؛ به مجلس بر می‌گردیم

با این همه موضع ۱۸ نماینده استان فارس در قبال انتخاب استاندار جدید چندان هم یكدست نبود. نوذر شفیعی، نماینده نورآباد و ممسنی در مجلس در جمع خبرنگاران تایید می‌كند كه با رضایت قلبی چندانی با این حركت همراه نشده است.

او همچنین تاكید دارد كه برخی دیگر از نمایندگان این استان هم بودند كه تمایل قطعی نسبت به اعتراضی این‌گونه به انتخاب استاندار جدید نداشته‌اند. با وجود ترك مجلس توسط نمایندگان فارس و تهدید آنها به عدم بازگشت تا مشخص شدن موضوع اما چند نفر از این نمایندگان تا پایان جلسه دیروز دقایقی را به صحن علنی بازگشتند، از جمله احمد دستغیب، نماینده شیراز و عضو هیات رییسه مجلس.

مساله اساسی در استعفای دیروز نمایندگان فارس این بوده كه اصرار برخی چهره‌ها این عده را به سمت چنین تصمیم سوق داده است. چهره‌هایی كه گویا ضرغام صادقی و سید حسین ذوالانوار، دو نماینده شهر شیراز و از نیروهای نزدیك به جبهه پایداری از اصلی‌ترین آنها بوده‌اند. مساله دیگر اما «صوری» بودن استعفای دیروز این عده است. استعفایی كه هیچ افقی برای جدی شدن آن وجود ندارد. تا آنجا كه حتی نوذرشفیعی، نماینده ممسنی تنها دقایقی بعد از جلسه علنی دیروز این موضوع را تایید كرد و در جمع خبرنگاران گفت كه «طبیعتا به مجلس برمی‌گردیم.»

مطهری: وزارت كشور كوتاه نیاید

با این وجود نخستین موضع‌گیری‌های مخالف این اقدام هم دیروز در بهارستان انجام شد. علی مطهری نماینده‌ای كه حمله روز ۱۸ اسفند به او در شیراز زمینه‌ساز تغییرات امروز استانداری فارس شد نه تنها اقدام همكاران خود در مجلس را تایید نكرد بلكه حتی گفت كه وزیر كشور باید در مقابل این دست مطالبات نمایندگان «ایستادگی» كند.

او كه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوال روزنامه «اعتماد» درباره اتفاقات رخ داده تاكید كرد: «نمایندگان تنها می‌توانند در حد ارایه پیشنهاد در كار اجرایی دخالت كنند، اما اینكه برای دولت الزام ایجاد كنند كه فلان فرد باشد و فلان فرد نباشد، این كار درست نیست و خلاف قانون اساسی است. وی افزود: «در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد یادم می‌آید كه وی بخشنامه‌ای صادر كرده بود كه استانداران در انتخاب فرمانداران توجهی به نظرات نمایندگان نداشته باشند. اگر چه لحن این بخشنامه كمی تند بود ولی اصل این حرف، حرف درستی بود. چراكه اصلا نمایندگان نباید تا این حد در امور اجرایی دخالت كنند و این رویه غلط باید از بین برود.»

مطهری در پاسخ به سوال دیگر «اعتماد» مبنی بر اینكه اگر اكنون در مقام مشاور وزیر كشور قرار داشت چه توصیه‌ای به او می‌كرد، توضیح داد: «در استان فارس با توجه به دخالت‌هایی كه برخی نهادها و گروه‌ها دارند، باید یك استاندار قوی و مستقل در آنجا مسوولیت را برعهده بگیرد.

به‌طوری كه تحت تاثیر فشارهای آنها قرار نگیرد. وزیر كشور در برابر نمایندگان استان فارس كوتاه نیاید. برای وزارت كشور دیگر در مقطع كنونی، عقب‌نشینی معنی ندارد. اگر عقب‌نشینی كند فردا در انتخاب فرمانداران دوباره این مساله پیش می‌آید. بنابراین وزیر كشور باید نظر خودش را اعمال كند و تحت تاثیر فشارها قرار نگیرد.»

اصرار بر فشار

با این وجود به نظر نمی‌رسد این توصیه‌ها چندان تاثیری بر عزم نمایندگان استان فارس برای دخالت در انتخاب استاندار بعدی داشته باشد. خصوصا آنكه برومندی، نماینده مرودشت به «اعتماد» می‌گوید كه شخص وزیر كشور از قبل دو بار برای دخالت دادن نظر نمایندگان در انتخاب استاندار به آنها قول مساعد داده بوده است. یك بار تنها ساعاتی بعد از استعفای سید محمد احمدی و بار دیگر در اواخر هفته قبل.

برومندی می‌گوید كه وزارت كشور در آن روزها ضمن تماس با مجمع نمایندگان استان از این مجموعه می‌خواهد تا گزینه‌های خود را برای استانداری معرفی كنند. ۱۸ نماینده این استان هم بلافاصله لیستی شامل پنج گزینه كه گفته می‌شود سه نفر از آنها اصلاح‌طلب معتدل و دو نفر از اصولگرایان معتدل بوده‌اند را به وزارت كشور می‌فرستند. لیستی كه نام محمد علی افشانی كه گفته می‌شود گزینه نهایی استانداری فارس است در آن نبوده است.

برومندی البته در گفت‌وگوی خود تاكید دارد كه «ما به هیچ عنوان از موضع خود عقب نمی‌رویم و به پشتوانه حمایت مردم و ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در استان در مقابل انتخاب گزینه‌های افراطی برای تصدی استانداری فارس خواهیم ایستاد. » حالا اینكه این ایستادگی تا كجا باشد معلوم نیست. تا اینجای كار كه فقط یك استعفای «صوری» در كار بوده است. اما همین هم به اندازه كافی نگاه‌ها را سمت انتخاب استاندار جدید فارس چرخانده تا نمایندگان اصولگرای این منطقه امیدوار به تغییر نظر دولت باشند.»