ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.07.2015, 9:18
«در انتخابات بعدی لطفا از همان مراجع رای بگیرید»

یک خبرنگار زن حوزه ورزشی با انتقاد از اظهارات اخیر خانم شهیدنخت مولاوردی در مورد پیگیری نکردن حضور زنان در ورزشگاه‌ها از سوی دولت به خاطر «احترام به مراجع» به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «خانم مولاوردی گفتند که به احترام مراجع، قول و قرارهای قبلی خود را که به زنان داده بودند دنبال نکرده‌اند. پس در انتخابات بعدی هم لطفا از همان مراجع رای بگیرند چون ما دیگر به این تیم رای نخواهیم داد. تیمی که فقط شعارهای قشنگ می‌دهد اما عمل نمی‌کند. خانم مولاوردی نشان داد که هیچ قدرتی برای مقابله با مخالفان ندارد.»

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز دهم تیرماه در مورد علت سکوتش نسبت به عدم ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای مسابقات والیبال گفت: دولت به احترام مراجع، موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را پیگیری نکرد.

خانم مولاوردی در پاسخ به این سوال که آیا تجمع‌های اعتراضی باعث عقب نشینی دولت حسن روحانی در این باره شده است، به خبرگزاری ایلنا گفت: «وقتی مخالفان از مراجع عظام هزینه کردند، به خاطر احترامی که دولت برای مراجع قائل است و رای مراجع را محترم می‌شمارد، تشخیص داده شد که این تمهیدات رعایت شود.»

این خبرنگار ورزشی درباره اینکه خانم مولاوردی احتمال طرح دوباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها را در آینده داده است به کمپین گفت: «لابد سال آینده نیز در ماه‌های قبل از شروع مسابقات والیبال جنجال‌های مشابه خبری یپش می‌آید. تعدادی زن امیدوار به تماشا می‌شوند ولی نهایتا هیچ زنی اجازه ورود نخواهد افتاد چون مجددا مراجع رضایت نخواهند داد. ما امسال با حرف‌های خانم مولاوردی بسیار امیدوار شدیم اگر قرار بود در انتها دولت تلاشی نکند، چرا آنقدر خانم مولاوردی مصاحبه کرد؟!»

معاون رییس جمهوری ۱۲ روز پس از مسابقه والیبال میان تیم ایران و آمریکا با انتقاد از مخالفان حضور زنان در ورزشگاه به خبرگزاری ایلنا گفت: «مخالفان این مساله تلاش کردند تا موضوع را به سمت و سوی سلسله مصاحبه‌هایی ببرند تا عملکرد امور زنان را زیر سوال برده باشند. در حالیکه ما بارها اعلام کرده ایم که پیگیری این مساله به معنای این نیست که ما این کار را در الویت مطالبات زنان و دختران می‌دانیم یا اینکه سایر فعالیت‌های خود را تعطیل کرده ایم و صرفا در حال پیگیری این مطالبه هستیم.»

خانم مولاوردی در مصاحبه اش با ایلنا گفت: «هدفمان این بود که با یک چارچوب معین و زیر ساخت‌ها لازم ضمن سالم سازی فضا و محیط، زنان و دخترانمان بتوانند تنها برای تماشای بازی والیبال و نه همه ورزش‌ها در ورزشگاه حضور داشته باشند. منظور ما هم از حضور زنان یک حضور بی قید و شرط در ورزشگاه‌ها نبود.»

یک دانشجوی پزشکی و اهل تهران نیز به کمپین گفت: «واقعیت این است که ما خوب می‌دانیم این دولت در مقابل هجوم مخالفان که پشت سر مراجع پنهان می‌شوند قادر به حرکتی نیست. خانم مولاوردی اتفاقا به نظرم تیزهوشانه برخورد کرده، الان توپ را به زمین مراجع انداخته که انها پاسخگو باشند. او گفته که دولت دلش می‌خواسته اما به احترام مراجع نتوانسته این کار را انجام دهد. حالا باید مراجع را برای این امر به چالش کشید.»

این شهروند ادامه داد:‌ «اینکه یک دولت در نظام اسلامی موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشد و تلاش‌هایی بکند جای امیدواری است اما به همین راحتی هم در جامعه چند صدایی این اتفاق‌ها قرار نیست بیفتد. باید هزینه بیشتری کرد و صبر بیشتری داشت.»

یک دانشجوی حقوق نیز به کمپین گفت: «من واقعا امیدوار بودم امسال برای تماشای مسابقات والیبال بروم. احتمال هم می‌دادم طبق حرف‌های مسولان جایگاه زنان از مردان جدا باشد تا به این شکل فضای امنیتی و فرهنگی هم رعایت شود. واقعا مساله حادی نبود و به راحتی امکانش بود. وقتی صدها نیروهای انتظامی در سطح شهر تهران تابستان‌ها برای کنترل حجاب زنان مستقر می‌شوند، می‌توانستند برای چند ساعت هم نظم ورزشگاه را کنترل کنند.»

شهیندخت مولاوردی برای اولین بار در تاریخ ۱۷ فررودین ماه امسال از تایید مجوز حضور زنان در مسابقات والیبال در سالن‌های ورزشی خبر داد و گفت به زودی این مجوز ابلاغ می‌شود. او بار دیگر در تاریخ ۱۱ خرداد ماه با تکرار گفته‌هایش تاکید کرد در جلسه‌هایی با حضور نماینده‌های وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت ورزش مجوز ورود به زنان به ورزشگاه‌ها امضا شده و زنان برای تماشای والیبال امسال مشکلی نخواهند داشت.

با این حال چند روز پس از این اظهارات، انصار حزب الله طی بیانیه ای، مردم را دعوت به حضور خونین برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه آزادی در روز ۲۹ کرد. همچنین خطیبان نماز جمعه با تحقیر از ایده شرکت زنان در ورزشگاه‌ها، آن را غیرلازم و مغایر با اصول اسلامی دانستند. خانم مولاوردی در طی این روزها هیچ اظهار نظر دیگری نکرد.

روز ۲۹ خرداد ماه بازی والیبال میان دو تیم ایران و آمریکا در ساعت ۹ شب به وقت تهران در استادیوم آزادی شروع شد در حالیکه هیچ زنی حتی خبرنگاران زن نیز اجازه ورود به ورزشگاه را نیافت، تنها ۵-۶ زن روی نیمکت‌های تماشاگران دیده شدند که هویت آنها و چگونگی ورودشان نامشخص ماند. خبرگزاری تنسیم وابسته به سپاه پاسداران صبح همان روز اعلام کرده بود از هرگونه هنجار شکنی در مسابقه والیبال میان تیم ایران و آمریکا ممانعت خواهد شد.

در حالیکه ایران طی روزهای ۱۲ و ۱۳ تیرماه میزبان بازی با تیم روسیه در ورزشگاه آزادی خواهد بود و زنان ایرانی به خوبی می‌دانند که قادر به شرکت در مسابقات امسال نیز مانند سال گذشته نخواهند بود، خانم مولاوردی از احتمال طرح دوباره این مساله به ایلنا گفت:‌ «این در برنامه ما است و کارشناسان در حال بررسی این احتمال هستند. حتما در بررسی‌ها، چگونگی حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز در نظر گرفته خواهد شد.»