ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 01.07.2015, 19:12
خسرو شاکری، نویسنده و مورخ درگذشت

اطلاعیـــه خانواده خسروی شاکری

خانواده‌های شاکری، فاضلی، لاریجانی، زمانی، ثابت آزاد، شادمان، خواهران، برادران، خواهر زادگان و برادر زادگان  دکتر خسرو شاکری زند به اطلاع می‌رسانند که نامبرده، در اثر خونریزی مغزی شدیدی که پزشکان سرانجام موفق به رفع آثار آن نشدند، در یکی از بیمارستان های پاریس در گذشت.

تاریخ و محل خاکسپاری بعداً اطلاع داده خواهد شد.

چهارشنبه، دهم تیر ماه  ۱۳۹۴ برابر اول ژوییه ۲۰۱۵
از طرف خانواده های نام برده شده
علی شاکری زند 

***

درباره خسرو شاکری (زند)
(ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد)

خسرو شاکری (زند) استاد بازنشستهٔ تاریخ مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی در پاریس و محقق در زمینه گروه‌ها و اندیشه چپ بود. از وی کتاب‌های زیادی چون «جملهٔ انقلاب مشروطه» و «انکشاف سوسیال دموکراسی»، «میلاد زخم» دربارهٔ جنبش جنگل، کتابی دربارهٔ تقی ارانی، «اسناد سوسیال دموکراسی ایران» منتشر شده‌است.

خسرو شاکری در سال ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمد. پدرش تاجر فرش بود و مادرش از جمله زنانی بود که در ابتدای دوره پهلوی شغل دبیری را پذیرفته بود. خسرو تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان رهنما و دبیرستان البرز به پایان رساند و به سانفرانسیسکو رفت و لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه دولتی کالیفرنیا گرفت. پس از آن یک سال در مدرسه اقتصاد لندن به تحقیق مشغول بود. وی سپس به دانشگاه ایندیانا رفت و در رشته اقتصاد فوق لیسانس گرفت. او موفق به اخذ دکترای تاریخ از دانشگاه سوربن شد. موضوع پایان‌نامه‌اش تکوین، انکشاف و پایان حزب کمونیست ایران بود. وی در معرفی خود می‌نویسد:

من در یک خانواده مسلمان با یک گرایش شدید عرفانی و دیدگاه نوع دوستانه و پیشینه قومی گوناگون به دنیا آمدم. شکیبایی روشنفکرانه غیرمعمول خانواده‌ام این امکان را به من داد تا در یک دوره حساس- دبیرستان- درگیر «سیاست» شوم. پشتیبان دکتر مصدق شدم که میهن‌دوستی، شکیبایی و ارزش‌های دموکراتیک را به من آموخت. تربیت انسان‌مدارانه اولیه من در ایران، هم در خانه و هم در جامعه تحت تأثیر رویکرد مصدق به سیاست، در مرحله بعد و در اثر آموزش دموکراتیک غربی، کارآموزی و پالایش محققانه، خرد و روشنگری سوسیالیستی، تقویت شد و به لحاظ کیفی قوام یافت.

وی از جمله نیروهای فعال سازمان کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی-اتحادیه ملی و نیز جبهه ملی بود. او در سال ۱۳۳۹ در حالی که سعی داشت به کوبا برود، در مکزیک بازداشت شد. یک سال بعد شاکری برای راه‌اندازی یک ایستگاه رادیویی در قاهره به منظور پخش برنامه‌هایی علیه رژیم پهلوی، با مقامات مصری تماس گرفت که در نهایت به نتیجه‌ای نرسید. در اواخر سال ۱۳۴۲، طی سفری به الجزایر با احمد بن بلا رئیس‌جمهوری وقت این کشور ملاقات کرد و مذاکراتی برای دریافت کمک جهت مبارزه با رژیم شاه انجام داد. شاکری سال ۱۳۴۳ به نمایندگی از کنفدراسیون در گردهمایی‌های اتحادیه بین‌المللی دانشجویان که در نیوزیلند و نیز بلغارستان برگزار گردید، شرکت کرد. شاکری در سال ۱۳۴۴ به عنوان یکی از اعضای دبیرخانه کنفدراسیون، مشغول بود و سپس به عنوان دبیر بین‌المللی کنفدراسیون ملاقات‌هایی را با اوتانت - دبیرکل وقت سازمان ملل- به منظور جلب حمایت‌های بین‌المللی از مبارزات دانشجویی علیه رژیم پهلوی کرد.

شاکری در سال ۱۳۴۷ به عنوان دبیر انتشارات کنفدراسیون مکاتباتی با مصطفی خمینی داشت که ضمن اعلام حمایت کنفدراسیون از آیت الله خمینی، تعدادی از نسخه‌های نشریه «۱۶ آذر» را نیز فرستاد. خمینی در پاسخ با توجه به اعتقادات مذهبی ملت ایران، از محتوای نشریات ارسالی اظهار نارضایتی کرد و خواستار توجه بیشتر گردانندگان آن به مسائل و موضوعات دینی شد. شاکری در سال ۱۳۵۱ نیز پس از اعدام تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین و چریک‌های فدایی خلق با کورت والدهایم - دبیر کل وقت سازمان ملل- ملاقات کرد و اعتراض کنفدراسیون را به این اقدامات به اطلاع وی رسانید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاکری به تدریس تاریخ ایران و آسیای باختری در فرانسه مشغول بود و استاد بازنشسته تاریخ مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی پاریس بود.

خسرو شاکری سه‌شنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۴ در اثر سکتهٔ مغزی در بیمارستانی در پاریس درگذشت.


***
ضایعهً اسفناک درگذشت دانشمند مبارز، زنده یاد دکتر خسرو شاکری زند

تسلیت و همدردی 
با غم و اندوه فراوان در ضایعهً اسفناک درگذشت دانشمند مبارز و مورخ ارزشمند و استاد صدیق و پرکار و مصدقی ناب و همیشه زنده یاد دکتر خسرو شاکری زند، که از بنیانگذاران سازمانهای جبهه ملی ایران در اروپا و کنفدراسیون محصلین و دانشجویان ایرانی ( اتحادیه ملی) بود اطلاع یافتیم.

ما این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم شاکری زند بویژه به دوست و همفکر گرامی‌مان، دانشمند مبارز محترم  آقای علی شاکری زند تسلیت می‌گوئیم.

خسرو مبارزی بی‌امان و خستگی ناپذیر چه علیه رژیم ساواک آریامهری و چه علیه رژیم ولایت فقیه جمهوری اسلامی بود و با وجود ناراحتی های قلبی و تنفسی، لحظه ای در راه مبارزه علیه بی عدالتی و ظلم و ستم آرام نداشت و همهً عمر چه بعنوان پروفسور و مدرس در دانشگاه های اروپا و آمریکا و چه بعنوان نویسنده و متفکر و مورخ وجود بیمار و نازنین خود را وقف سعادت و دستیابی هموطنان عزیز به آزادی و دموکراسی و عدالت و حاکمیت قانون نمود.

از دست رفتن چنین شخصیت ملی و با ارزشی برای همه دوستان و همفکران و همراهان او بسیار سنگین و دردناک  می باشد.

خاطره اش همیشه زنده و جاوید و روحش شاد باد
دهم تیر ماه  ۱۳۹۴
دکتر علی راسخ افشار، دکتر پرویز داورپناه، دکتر علی گوشه، مهندس مهدی مقدس زاده 
***

تسلیت بمناسبت درگذشت دکتر خسرو شاکری (زند)
با کمال تآثر و تاسف اطلاع یافتیم که دوست عزيز و ديرينمان دکتر خسرو شاکری (زند) پژوهشگر فرهيخته تاريخ و از رهروان برجسته راه مصدق و نهضت ملی ایران  در اثر سکته مغزی در يکی از بيمارستانهای پاريس بخاموشی گرائيد.
ما اين ضايعه بزرگ را به خانواده محترم شاکری (زند) و دوستان و همرزمان ايشان، بخصوص برادر گرامشان آقای علی شاکری (زند) از مبارزان دیرپای نهضت ملی ایران صميمانه تسليت ميگوئيم.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
دهم تيرماه ۱۳۹۴ برابر اول ژوئيه ۲۰۱۵