ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 26.06.2015, 19:14
تشنج در مهمانی افطار روحانی با طلاب و امامان جمعه

دویچه وله: مهمانی افطار حسن روحانی با برخی روحانیان و امامان جمعه با تشنج همراه شد. انتقاد یکی از سخنرانان از حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و ممنوع‌التصویری محمد خاتمی، واکنش‌های تندی در پی داشت.

خبرگزاری فارس به نقل از حسین ابراهیمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، گزارش داد که جلسه افطار حسن روحانی با جمعی از طلاب، روحانیون و امامان جمعه، به علت انتقاد از حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و ممنوع التصویر شدن محمد خاتمی به تشنج کشیده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پنج‌شنبه چهارم تیر (۲۵ ژوئن) میزبان جمعی از روحانیون، طلاب و امامان جمعه بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، حجت‌الاسلام مسعود ادیب به عنوان یکی از سخنرانان این برنامه گفت: «انتظار از دولت تدبیر و امید این است که در مسیر رفع تنش‌های پیش آمده در گذشته قدم بردارد و برای ایجاد آشتی ملی تلاش کند.»

او از حسن روحانی خواست که تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم بر اساس اصول قانون اساسی ارائه کند. مسعود ادیب با بیان اینکه براساس تعاریف و استنباط‌های غلط گاهی حقوق مردم ضایع می‌شود، افزود: «نمونه آن تعطیلی کنسرت‌های قانونی و مجوزدار است که این را نادیده گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسی می‌دانم.»

روایت فارس از تشنج در مراسم افطار

در همین حال خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز از تشکل‌های اصول‌گرا گزارش داد که حجت‌الاسلام مسعود ادیب در مورد حصر رهبران منتقدان حکومت و ممنوع‌التصویری محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران سخن گفته است.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی‌، عضو جامعه روحانیت مبارز، به فارس گفت: «ادیب در سخنان خود به ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور دوران اصلاحات در جراید پرداخت و آن را تجاوز به قانون اساسی دانست.»

او افزود: «پس از آن از سران فتنه نام برد و اعلام کرد که این افراد بدون محاکمه در محدودیت هستند که این هم تجاوز به قانون اساسی است.»

به گفته ابراهیمی، سخنان ادیب با واکنش شدید جمعیت حاضر در ضیافت افطار روبرو شد: «عده‌ای خطاب به آقای روحانی گفتند ما را اینجا آورده‌اید تا جریان فتنه را تطهیر کنید؟ عده‌ای هم می‌خواستند جلسه را ترک کنند که با وساطت ماندند.»

”اقلیت معترض” و تقدیر از ظریف

محمد علی آهنگران که در این برنامه حضور داشته در صفحه فیسبوک خود در مورد تشنج به وجود آمده، می‌نویسد: «در خلال سخنان حجت‌الاسلام ادیب تعداد قابل توجهی از علما با گفتن احسنت سخنان او را تایید کردند و از طرفی حدود هفت، هشت نفر از ائمه جمعه فریاد برآوردند و با شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر ضد ولایت فقیه جلسه برای لحظاتی به تشنج کشیده شد.»

او اضافه می‌کند: «یکی از امامان جمعه بلند شد و اعلام کرد ائمه جمعه جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنند اما کسی جلسه را ترک نکرد و همه جمع معترضین نشستند و جلسه آرام گرفت.»

خبرگزاری ایرنا همچنین به سخنان یکی دیگر از سخنرانان مراسم اشاره می‌کند که به حمایت از محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران پرداخت.

حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان اینکه متأسفانه گاهی شاهد “غرش‌های جاهلانه” به جای عمل به توصیه رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه هستیم، افزود: «به ایشان (محمدجواد ظریف) بگوید که سختی‌های راه و هر طعنی که در مسیرتلاش‌هایتان برای دفاع از حقوق ملت به شما زده می‌شود، برای شما یک حسنه خواهد بود.»

حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید سخنرانان این جلسه گزینشی و از پیش تعیین شده بودند. او افزود: «برداشت من از این جلسه، این بود که برنامه‌ریزی شده و حساب شده بود و هیچ کدام از سخنرانان نماینده این جمع نبوده بلکه از قبل مشخص شده.»

دومین مهمانی افطار پرحاشیه

ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اتفاقات مراسم افطار حسن روحانی با شخصیت‌های سیاسی، گفت: «تصور می‌کنم که برنامه‌ریزی دقیقی برای اینکه بتوانند مظلوم‌نمایی کنند و چهره فتنه‌گران را بار دیگر در اذهان عمومی و در حضور علما مطرح کنند وجود دارد.»

ابراهیمی اضافه کرد: «خواستند خطوط قرمز را کمرنگ کنند و با این حرکت به دنبال جریان انتخابات آینده هستند که فضاسازی کنند.»

مهمانی افطار حسن روحانی با چهره‌های سیاسی برجسته‌ اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نیز با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش رسانه‌ها، غلامحسین کرباسچی در این مراسم که روز چهارشنبه سوم تیر (۲۴ ژوئن) برگزار شد، به عنوان نماینده حزب کارگزاران در سخنانش با تاکید بر اینکه میرحسین موسوی و مهدی کروبی همواره از اصل نظام و انقلاب حمایت کرده و قصد سوء نداشته‌اند، خواستار پایان حصر آنها شد.

کرباسچی همچنین از میرحسین موسوی به عنوان “سید مظلوم” یاد کرده است. این سخنان واکنش رسانه‌های اصولگرا را به همراه داشت که از مطالب مطرح شده در جلسه مزبور به شدت انتقاد کردند.