ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.06.2015, 8:31
درهای استادیوم بار دیگر به روی زنان ایرانی بسته ماند

دویچه وله: والیبال ایران در برابر آمریکا به پیروزی رسید٬ اما به گفته برخی، ایران بازی مهم‌تری را باخت. امید زنان برای ورود به سالن بار دیگر رنگ باخت. منع ورود زنان به استادیوم می‌تواند محرومیت بین‌المللی ایران را در پی داشته باشد.

سرانجام تلاش‌های دولت روحانی و زنان ایرانی برای فراهم کردن بستر ورود تماشاگران زن به استادیوم در جریان رویارویی ایران و آمریکا در لیگ جهانی والیبال در روز جمعه (۲۹ خرداد/ ۱۹ ژوئن) به بن‌بست رسید و نیروهای انتظامی مانع ورود زنانی شدند که از پیش بلیت این بازی را تهیه کرده بودند. خبرنگاران زن هم نتوانستند برای تماشای این بازی وارد ورزشگاه شوند.

تیم ملی والیبال ایران در این بازی با پیروزی در سه ست پیاپی٬ آمریکا را مغلوب کرد. فدراسیون والیبال ایران از پیش ۲۰۰ بلیت ویژه برای تماشاگران زنی که از پیش دست‌چین شده بودند در نظر گرفته بود٬ اما در نهایت مسئولان امنیتی راه ورود همه زنان به ورزشگاه را سد کردند.

یکی از مسئولان فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که این بلیت‌های مخصوص مورد تایید مسئولان امنیتی قرار نگرفتند و به همین سادگی درهای استادیوم به روی زنان بسته ماند. باخت بزرگ زنان٬ برد بزرگ “دلواپسان” و محافظه‌کارانی بود که از مدت‌ها پیش با زبان تهدید به دولت هشدار می‌دادند که نمی‌تواند و نباید در مسیر رفع این “محدودیت تبعیض‌آمیز” گام بردارد.

شهین‌دخت مولاوردی٬ معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده٬ پس از پایان دیدار والیبال ایران و آمریکا٬ در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «تمام این قیل‌وقال‌ها نه برای تماشای ورزش فوتبال و شنا و بوکس و کشتی بلکه برای تماشای ورزش والیبال است که تا دو سال پیش منع خاصی نداشت و امری عادی تلقی می‌شده است. سؤال این است آیا در این دو سال شرایط و اوضاع و احوال تماشای این بازی‌ها تغییر اساسی پیدا کرده که حکم آن نیز باید مشمول تغییر شود؟»

به گفته خانم مولاوردی «این سناریو از ماه‌ها پیش کلید خورده بود، همان زمان که سعی کردند به دروغ از قول من این موضوع را در صدر مطالبات زنان قرار دهند و بر اساس آن چه تحلیل‌ها که ارائه ندادند.»
او افزود: «کسانی که ۸ سال در غار کهف خود خزیده بودند در این دو سال از هیچ کوششی برای پاشیدن بذر ناامیدی و دلسردی در میان مردم دریغ نورزیده‌اند. جماعت مقدس‌نما و مدعی دیانتی که با صدور اطلاعیه پشت اطلاعیه و خط‌ و نشان کشیدن‌های پی‌درپی از زلزله به پا کردن در روز مسابقه و برخورد خونین تا قبیح‌ترین و مشمئزکننده‌ترین اهانت‌ها و توهین‌ها که لایق خودشان بود، زنان و دختران پاکدامن و عفیف این سرزمین را خطاب قرار دادند.»

دولت حسن روحانی از ماه‌ها پیش تلاش کرد تا ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌های کشور را به تدریج لغو کند٬ اما حتی طرح این موضوع با واکنش خشمگینانه امت “انصار حزب‌الله “روبرو شد که رفع این تبعیض را “نقض بدیهیات شرعی و عبور تعمدی از خطوط قرمز الهی” می‌دانند. تندروهای ایران پیش‌تر خطاب به مقامات دولتی هشدار داده بودند که اگر موانع ورود زنان به استادیوم‌ها برداشته شوند٬ “زلزله” به راه خواهند انداخت.

موضوع لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها از جمله مسائلی بود که محمود احمدی‌نژاد هم در دوران ریاست‌جمهوری خود در دستور کار قرار داد٬ اما در نهایت این ماجرا واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در میان مراجع و دین‌داران برانگیخت و از مهم‌ترین مسائلی بود که به تیرگی روابط دولت احمدی‌نژاد با متولیان دین در ایران منجر شد.

تلاش برای رفع ممنوعیت حضور تماشاگران زن در استادیوم‌های ورزشی از سال‌ها پیش آغاز شده است و کارزارهای مختلف و گاه پردامنه‌ای هم در این رابطه جریان داشته است. از آن جمله می‌توان به تلاش برای ورود به بازی فوتبال ایران و آلمان در سال ۱۳۸۳ و همچنین کمپین “دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها” با شعار “حق زن، نیمی از آزادی” (کمپین “روسری سفیدها”) اشاره کرد. جعفر پناهی، کارگردان مشهور ایرانی نیز فیلم “آفساید” را بر اساس همین موضوع در سال‌های گذشته ساخت.

از ورود خبرنگاران زن هم جلوگیری شد

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

مسابقه والیبال تیم ایران و آمریکا روز جمعه به میزبانی ایران در ورزشگاه آزادی با پیروزی سه بر صفر ایران پایان یافت در حالیکه زنان بار دیگر از حق نشستن روی نیمکت‌ها و تشویق تیم ملی شان محروم شدند.

روز ۲۹ خرداد ماه بازی والیبال میان دو تیم ایران و آمریکا در ساعت ۹ شب آغاز شد در حالیکه علیرغم وعده‌های قبلی، حتی خبرنگاران زن نیز اجازه حضور در ورزشگاه ازادی را نیافتند. خبرگزاری ایسنا همین روز اعلام کرد “با توجه به ممنوعیت ورود کلیه بانوان از ورود خبرنگاران خانم هم جلوگیری شد.“

با این حال در عکس‌هایی که خبرنگاران ورزشی از داخل ورزشگاه آزادی گرفته‌اند تعداد انگشت‌شماری زن در حدود ۵-۶ نفر روی نیمکت‌های تماشاگران دیده می‌شوند که مشخص نیست آنها چگونه اجازه ورود به استادیوم را یافته‌اند.

به جز این تعداد معدود از زنان، هیچ زنی حتی زن خبرنگار اجازه ورود به استادیوم را نیافته است. حتی به گفته شاهدان عینی درخیابان‌های منتهی به استادیوم آزادی، ماموران انتظامی جلوی خودروها با راننده یا سرنشین زن را گرفته و اجازه عبور به آنها ندادند.

یکی از شهروندان از مشاهدات خود از خیابان‌های منتهی به استادیوم آزادی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «تمام خیابان‌های اطراف استادیوم پر از مامور امنیتی و نیروی انتظامی و به خصوص ماموران زن بود. من اصلا فکر نمی‌کردم اینقدر مامور زن داشته باشیم. از خیابان‌هایی که به سمت پارکینگ استادیوم می‌رفت تمام ماشین‌هایی که حتی سرنشین زن هم داشت جلویش را می‌گرفتند و اجازه رانندگی بیشتر نمی‌دادند و می‌خواستند که راننده دور بزند. فقط ماشین‌های که راننده و سرنشینان هم مرد بودند اجازه عبور می‌گرفتند.»

این شهروند در ادامه به کمپین گفت: «اصلا نیازی به گشتن اتومیبل‌ها و وادار کردن زنان به دور زدن نبود. مگر زنان قرار بوده که یا خودروهایشان وارد استادیوم شوند. آنها از در ورودی باید عبور می‌کردند که طبیعتا اجازه نداشتند. این حرکت‌ها بیشتر توهین به زنها و نمایشی برای ترساندن است. خیلی از زنها یا ماشین‌هایی که تصادفا امشب سرنشین زن داشته‌اند اصلا به فکر رفتن به استادیوم هم نبودند و تصادفی از آنجا رد می‌شدند.»

این شهروند زن با اظهار اینکه دولت روحانی از کوچکترین خواسته زنان حمایت نکرد به کمپین گفت: «زنان می‌ترسیدند که امسال غنچه‌های دیگری به دستگاه قضایی تحویل بدهند. سال گذشته غنچه قوامی برای اینکه می‌خواست بازی ایران و والیبال را تماشا کند دستگیر شد و حکم گرفت. خانم مولاوردی هم که بارها گفت زنها اجازه خواهند داشت امسال در مسابقات شرکت کنند دیگر سکوت کرد و زنان را تنها گذاشت.»

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در روز ۱۱ خرداد ماه در گفتگو با روزنامه شرق خبر از امضای مجوز ورود زنان به سالن‌های والیبال را داد. در غروب همان روز، در برنامه «اخبار ۲۲» از شبکه سوم صداوسیما نیز این خبر پخش شد. پس از ان این خبر به صورت گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی مجازی پخش شد و بسیاری بر امیدوار بودند زنان امسال موفق به تماشای مسابقات والیبال خواهند شد.

اما هفت روز بعد در تاریخ ۱۸ خرداد ماه، انصار حزب الله فراخوانی را منتشر کرد و طی آن از «امت حزب الله» خواست تا با «حضور خونین» خود مانع از ورود زنان در استودیوم ازادی در تاریخ ۲۹ خرداد ماه شوند.

پس از آن در تاریخ ۲۷ خرداد ماه نیز فدراسیون والیبال اعلام کرد ورود کلیه بانوان به سالن‌های والیبال در دیدار تیم‌های ملی ایران ایران و آمریکا ممنوع اعلام شد. حتی در ادامه این خبر نوشته شده بود تمام بلیط‌های مسابقات والیبال ایران و آمریکا از طریق اینترنت فروخته شده و دیگری بلیطی موجود نیست.

در تمام این مدت خانم مولاوردی، معاون رییس جمهور هیچ اظهارنظری نکرد.

خبرگزاری تنسیم وابسته به سپاه پاسداران صبح روز ۲۹ خرداد ماه با اظهار اینکه از هرگونه هنجار شکنی در مسابقه والیبال میان تیم ایران و آمریکا ممانعت خواهد شد، خبر از حضور «پلیس اسب سوار» داد.

این خبرگزاری با انتشار عکسی از پلیس‌های سوار بر اسب در محوطه استادیوم آزادی نوشت، یگان ویژه ناجا امشب با حضور در مجموعه ورزشی آزادی، «با لباس و تجهیزات جدید و متناسب با ماموریت خود» در داخل و اطراف استادیوم حضور می‌یابند.

تنسیم نوشت یگان اسب سوار نیروی انتظامی، «تامین امنیت دیدار دو تیم والیبال ایران و آمریکا را بر عهده دارد و با استقرار در اطراف استادیوم ۱۲ هزار نفری، از هرگونه هنجار شکنی ممانعت به عمل خواهد آورد.»

با این حال هیچکدام از شهروندانی که با کمپین صحبت کردند نیروی انتظامی سوار بر اسب را نه در داخل استادیوم و نه در اطراف آن ندیده‌اند.

بنفشه جمالی، فعال حقوق زنان نیز در صفحه فیسبوک خود با اشاره به مامورانی که جلوی خودروهای با سرنشین زن را می‌گرفته اند، نوشته است: «جلوی ماشین را می‌گیرند. شیشه را پایین می‌دم. ماموری که جلوی ماشین رو گرفته میگه از اینجا نمی‌تونید برید. می‌پرسم چرا؟ می‌گه بهمون دستور دادند به خانم‌ها اجازه ندیم که سمت ورزشگاه بیاند!! میگم اما من مسیر خونم این سمت هست و باید از این سمت برم. مامور با بی حوصلگی میگه به خاطر بازی والیبال خانم. ما هم از صبح اینجا هستیم! دور بزن نمی‌تونی از خیابون ورزشگاه رد شی!»

مسابقه والیبال تیم ایران و آمریکا روز جمعه به میزبانی ایران در ورزشگاه آزادی با پیروزی سه بر صفر ایران پایان یافت در حالیکه زنان بار دیگر از حق نشستن روی نیمکت‌ها و تشویق تیم ملی شان محروم شدند.


چند زنی که سوپاپ اطمینانی شدند تا شاید میزبانی بازی‌ها از تهران گرفته نشود

خبر آنلاین / شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

پخش تصاویر حضور ۵ خانم در روز بازی والیبال ایران و آمریکا در سالن ورزشی آزادی تهران مثل بمب در رسانه های ایران وجهان صدا کرد.

درحالی که دولت، وزارت ورزش و مسئولان فدراسیون والیبال برای حل مشکل ورود بانوان به ورزشگاه ها بی نتیجه ماند، فدراسیون والیبال به رغم فشارها برای گرفتن میزبانی از ایران توانست به فدراسیون جهانی وعده دهد که غیر از بانوان و اتباع خارجی، اجازه نمی دهد بانوان ایرانی به ورزشگاه بیایند.

در این بین در بازی والیبال ایران و آمریکا که مردم با تمام وجود هیجان پیروزی را چشیدند، چند بانوی نیمه ایرانی در ورزشگاه حاضر بودند. آنها چگونه به ورزشگاه رسیدند، این ماجرایی بود که از یک خانواده 4 نفره حاضر در ورزشگاه آزادی پرسیدیم.

آقا، خانمی که خارجی بود، یک دختر نوجوان و البته یک دختر خردسال که به همراه داشتند. آنها بعد از بازی درحال ترک ورزشگاه بودند که با سئوال خبرنگار ما روبرو شدند. پدر خانواده به دلیل حساسیت هایی که بود، تمایلی به گفت و گو نداشت و گفت: «ما هم مثل بقیه مردم وارد ورزشگاه شدیم.» اما آنها از معدود خانواده هایی بودند که به ورزشگاه آمدند.

او در این باره می گوید:« همسرم نمی تواند فارسی صحبت کند. خانواده من با پاسپورت های ایرانی نیامدند. همسرم اتباع ایران نیست و دخترم هم تابعیت دوگانه دارد. غیر از ما خانواده های دیگری هم بودند که به همین شکل وارد ورزشگاه شده بودند. فکر کنم ورود خانواده های خارجی به ورزشگاه بدون مانع بوده است.»

او این جمله را می گوید و خیلی تمایلی به حرف زدن ندارد اما می شود از لهجه شان پی برد همسرش اصالتی روس تبار دارد و مسئولان فدراسیون می گویند سفارت روسیه برای شان درخواست بلیت کرده بود. غیر از آنها خانواده هایی با ملیت دوگانه ایتالیایی به ورزشگاه آمده بودند و آنها هم مثل این خانواده روس تبار به شدت ایران را تشویق می کردند.

مرد خانواده باز می گوید: «معلوم است به تماشای ایران آمده بودیم. با تمام وجود تیم را تشویق کردیم اما بعید می‌دانم برای بازی بعدی بخواهیم به ورزشگاه بیاییم.»

آنها با ورودشان به ورزشگاه سوپاپ اطمینانی شدند تا شاید میزبانی بازی‌ها از تهران گرفته نشود و ملی پوشان با اقتدار در مسیر صعود گام بردارند. آنها هیجان تماشای مسابقه از نزدیک را حس کردند و البته دقایقی پر استرس را گذراندند و تصاویرشان جهانی شد.

ملاوردی معاون بانوان ریاست جمهوری بعد از این بازی از فضای سیاسی ایجاد شده برای ممانعت از ورود بانوان به ورزشگاه ها گلایه کرد اما دولت همچنان به قولی که داده اصرار دارد و تا زمان حل مشکلات قانونی برای ورود بانوان به ورزشگاه ها از خانم ها می خواهد برای ممانعت از ایجاد مشکل در مسیر موفقیت تیم ملی والیبال ایران از آمدن به ورزشگاه خودداری کنند.