ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.06.2015, 11:25
افشای نیم‌میلیون سند محرمانه سعودی‌ها در ویکی‌لیکس

دویچه وله: ویکی‌لیکس با انتشار بیش از ۶۰ هزار پیام دیپلماتیک و سند محرمانه٬ این بار وزارت امورخارجه عربستان سعودی را هدف قرار داده و اعلام کرده که به زودی نیم‌میلیون سند دیگر را هم در اینترنت منتشر خواهد کرد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس٬ افشاگر پیش‌تاز دنیای آنلاین٬ روز جمعه (۲۹ خرداد/ ۱۹ ژوئن) بیش از ۶۰ هزار سند محرمانه دیپلماتیک و سیاسی وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد. به گفته ویکی‌لیکس این نخستین گام برای انتشار حجم عظیمی از اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه سعودی‌ها است که به بیش از نیم‌میلیون سند می‌رسد. انتشار این اسناد به صورت تدریجی در هفته‌های آتی صورت خواهد گرفت.

جولین آسانژ٬ بنیان‌گذار ویکی‌لیکس که در پی افشاگری‌های عالم‌گیرش به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده٬ در این‌باره گفت: «اسناد سعودی‌ها پرده از ساز و کار دیکتاتوری پنهان‌کار و پیش‌بینی‌ناپذیری برمی‌دارد که حالا صدمین سالگرد تاسیس‌اش را به جشن نشسته٬ در حالی که به مخاطره‌ای جدی برای همسایگانش تبدیل شده است.»

ویکی‌لیکس اعلام کرده که گزارش‌های محرمانه سازمان‌های تحت فرمان و حمایت حکومت عربستان سعودی و ارتباطات میان سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان بخشی از حجم گسترده اسنادی خواهد بود که به زودی در دنیای آنلاین منتشر خواهد شد. اسناد وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات عربستان هم بخش بزرگی از اسناد در آستانه‌ی افشا را تشکیل می‌دهند.

آن‌طور که در اطلاعیه مطبوعاتی ویکی‌لیکس درباره عملیات افشای اسناد سعودی آمده٬ این اسناد «امکان دریافتی دقیق و کلیدی از کارکرد پادشاهی آل سعود و تثبیت موقعیت آن به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای در خاورمیانه را فراهم می‌کند؛ موقعیتی که به گواه اسناد با پرداخت رشوه و صحنه‌سازی و بهره‌گیری از اشخاص و نهادهای پرنفوذ به دست آمده است.»

افشاگری با هدف روشن‌گری در افکار عمومی
به اعتقاد مسئولان ویکی‌لیکس٬ انتشار این اسناد به نفع عموم است. در کنار اسناد مرتبط با عربستان٬ قرار است اسناد بیشتری درباره ماجرای “سونی پیکچرز” هم از سوی ویکی‌لیکس منتشر شود. بر اساس اطلاعیه مطبوعاتی ویکی‌لیکس٬ این اسناد نشان می‌دهد که سونی پیکچرز به عنوان یکی از کمپانی‌های بزرگ و پرنفوذ فعال در آمریکا٬ روابط نزدیکی هم با کاخ سفید دارد و با بهره‌گیری از همین روابط می‌تواند بر سیاست‌مداران و قانون‌گذاران تاثیر بگذارد.

جولین آسانژ ۴۳ ساله٬ موسس ویکی‌لیکس٬ روز جمعه سومین سالگرد اقامت پناه‌جویانه‌اش در سفارت اکوادور در لندن را سپری کرد. به رغم تدابیر ویژه و سخت‌گیرانه پلیس بریتانیا٬ او همچنان می‌تواند دست‌کم ۷ سال دیگر در این سفارتخانه بماند.

جولین آسانژ از سوی دادگاهی در سوئد به آزار جنسی متهم شده و به همین خاطر در سفارت اکوادور اقامت گزیده تا از استردادش به خاک سوئد جلوگیری شود. او همواره همه این اتهامات را رد کرده و آن را ناشی از فشارهای سیاسی ایالات متحده و هم‌پیمانانش خوانده است.

استرداد جولین آسانژ به سوئد در نهایت ممکن است به انتقال او به ایالات متحده منجر شود. جایی که او ممکن است به خاطر افشای اسناد محرمانه دولتی به خیانت و در نتیجه به اشد مجازات محکوم شود. مقامات سوئدی اخیرا کمی انعطاف‌پذیری نشان داده و اعلام کرده‌اند برای گفت‌وگو با جولین آسانژ و آغاز جریان دادرسی اواخر ژوئن یا اوایل ژوئیه با او در سفارت اکوادور دیدار خواهند کرد.