ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 02.06.2015, 19:52
بلاتر از ریاست فیفا کنار می‌رود

دویچه وله: سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، چهار روز پس از انتخاب مجدد خود به این مقام، در میان ناباوری همگانی از سمت خود کناره‌گیری کرد. این موضوع را خود او روز سه‌شنبه ۲ ژوئن در یک کنفرانس مطبوعاتی در زوریخ اعلام کرد.

سپ بلاتر، رئیس ۷۹ ساله فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) روز سه‌شنبه (۲ ژوئن/۱۲ خرداد) در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز فیفا در زوریخ اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

بلاتر گفت: «الان به زمان نیاز داریم تا بهترین کاندیدا را برای این پست پیدا کنیم.»

بلاتر افزود: «ما باید اصلاحات بزرگی را آغاز کنیم. من از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم. من برای تغییرات و اصلاحات سخت مبارزه کردم، ولی نمی‌توانم آنها را به تنهایی انجام دهم».

قرار است کنگره‌ای فوق‌العاده در فاصله دسامبر ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ برای انتخاب رئیس جدید فیفا برگزار شود. تا آن زمان بلاتر در مقام خود باقی می‌ماند.

بلاتر گفت: «من به وظایف خود به عنوان رئیس فیفا تا زمان انتخاب (رئیس جدید فیفا) عمل خواهم کرد.»

او از دومینیکو اسکالا، رئیس کمیسیون مالی فیفا، خواسته است مسئولیت پیشبرد اصلاحات گسترده در فیفا را برعهده گیرد.

بلاتر در کنفرانس مطبوعاتی خود همچنین گفت: «من عمیقا با علایق فیفا پیوند دارم و مایلم از همه پشتیبانان و همراهانم سپاسگزاری کنم». بلاتر در پی این سخنان بدون اینکه به روزنامه‌نگاران فرصت طرح پرسشی را بدهد، سالن را ترک کرد.

جانشین موقت او دومینیکو اسکالا نیز سوئیسی است. او گفت: «فیفا صد درصد خود را به انجام اصلاحات متعهد می‌داند». اسکالا افزود: «امروز پرزیدنت بلاتر همه اتحادیه‌های عضو فیفا را از تصمیم خود آگاه ساخت. او این کار را کرد تا اعتماد به فیفا را دوباره بازگرداند».

اسکالا از همه اتحادیه‌ها و کنفدراسیون‌های فوتبال جهان خواست که مسئولیت بیشتری برعهده گیرند تا شفافیت بیشتری حاکم گردد.

فیفا امروز بدون اطلاع قبلی برای ساعت ۱۸ به وقت اروپای مرکزی رسانه‌ها را به یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز خود در زوریخ فراخوانده بود. این کنفرانس چند بار به تعویق افتاد و سرانجام بلاتر با ۴۵ دقیقه تاخیر در برابر رسانه‌ها ظاهر شد و کناره‌گیری خود را اعلام کرد. او تازه جمعه پیش در مقام خود ابقا شده بود.

نخستین واکنش‌ها

میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) از استعفای بلاتر استقبال کرد و گفت: «این تصمیمی دشوار، تصمیمی شجاعانه و تصمیمی درست بود». پلاتینی پیش‌تر چند بار از بلاتر انتقاد کرده و او را به کناره‌گیری فراخوانده بود.

ولفگانگ نیرزباخ، رئیس اتحادیه فوتبال آلمان نیز از کناره‌گیری بلاتر استقبال کرد و گفت “این تصمیم درستی بود که وقتش رسیده بود”. نیرزباخ افزود: «این در واقع تراژیک است که او این تصمیم را زودتر اتخاذ نکرد».

فرانتس بکن‌باوئر، بازیکن اسطوره‌ای فوتبال آلمان نیز گفت: «تصمیم بلاتر عاقلانه بود، زیرا فشار بر او افزایش یافته بود و صرفنظر از اینکه در این رسوایی‌ها گناه‌کار بود یا بی‌گناه، دیگر نمی‌توانست به آرامش دست یابد».

برخی ناظران معتقدند که کناره‌گیری سپ بلاتر از ریاست فیفا می‌تواند به جنگ قدرت و هرج و مرج در این نهاد پرقدرت جهانی منجر گردد. در هفته‌های گذشته چند مقام بلندپایه فیفا به اتهام فساد مالی بازداشت شدند.


***

فيفا دريافت ۱۰ ميليون دلار از آفريقای جنوبی را تاييد کرد

رادیو فردا: فدراسيون بين‌المللی فوتبال، فيفا، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد دريافت ده ميليون دلار از آفريقای جنوبی و انتقال آن به جک وارنر، يکی از معاونين سابق فيفا را تاييد کرد.

در بيانيه‌ای که از طرف فيفا صادر شده است، هر گونه دخالت ژِروم والک، دبيرکل و ديگر مقامات ارشد اين نهاد ورزشی در نقل و انتقال اين مقدار پول تکذيب شده است.

در گزارش‌هايی که طی چند روز اخير منتشر شده، جک وارنر به دريافت رشوه از آفريقای جنوبی برای انتخاب آن کشور به عنوان ميزبان جام جهانی ۲۰۱۰ متهم شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، فيفا گفت که سه پرداخت به رقم کلی ۱۰ ميليون دلار که در کیفرخواست دادستانی فدرال آمريکا مطرح شده و موضوع محوری تحقيقات قضايی این کشور است، در سال ۲۰۰۷ و توسط خوليو گروندونا رييس سابق کميته مالی فيفا تاييد شده بود. خولیو گروندونا پارسال درگذشت.

اين موضع‌گيری فيفا واکنشی است به گزارش اخير روزنامه نيويورک تايمز که از قول مقامات دادستانی آمريکا بدون ذکر نام آن‌ها نوشته است که ژِروم والک در سال ۲۰۰۸ اين پول را به حساب‌هايی واريز کرده که در آن زمان در اختیار جک وارنر رييس فدراسيون‌های فوتبال قاره آفريقا و معاون ريیس فيفا بود. وی هم اکنون در آمريکا با اتهام فساد روبرو است.

بازپرس‌های آمريکايی می‌گويند «چاک بليزر» يکی از همکاران قديمی آقای وارنر در فيفا معتقد است که اين مبلغ به عنوان رشوه و برای خريد رای در تاييد ميزبانی آفريقای جنوبی برای جام جهانی ۲۰۱۰ پرداخت شده است.

فيفا در بيانيه خود با قاطعيت نمی‌گويد که ژروم والک از اين موضوع بی‌اطلاع بوده ولی تاکيد می‌کند که «نه او و نه هيچ يک از مقام‌های ارشد فيفا در پيشنهاد، تاييد و اجرای اين طرح مشارکت نداشتند».

راديو تلويزيون سراسری آفريقای جنوبی اخيرا نامه‌ای از «مولفی اوليفانت» رييس سابق فدراسيون فوتبال اين کشور خطاب به ژروم والک به تاريخ چهارم مارس ۲۰۰۸ را منتشر کرد که نشان می‌دهد آقای والک حداقل توسط اين نامه از اين ماجرا با خبر بوده است.

در اين نامه رييس وقت فدراسيون فوتبال آفريقای جنوبی از ژروم والک می‌خواهد که مبلغ ۱۰ ميليون دلار از بودجه پرداخت شده توسط کميته برگزار کننده مسابقات آفريقای جنوبی را کنار گذاشته و آن را به حساب يک بنياد به نام «دياسپورا لگاسی پروگرام» منتقل کند. او در اين نامه دو بار تاکيد می‌کند جک وارنر که در آن زمان معاون کميته مالی فيفا بود، بايد نقل و انتقال و مصرف اين پول را کنترل کند.

بر اساس این گزارش، مولفی اوليفانت در روزهای گذشته حاضر نشده است به هيچ‌يک از پرسش‌های آسوشیتدپرس در مورد اتهامات فساد مالی در فيفا پاسخ دهد.

در نتيجه تحقيقات دادستانی فدرال آمريکا در مورد نحوه گزينش و رای دادن به ميزبانان جام جهانی طی دو دهه گذشته شماری از مقامات ارشد فيفا مورد اتهام قرار گرفته و هفت نفر از آنها، از جمله دو معاون رياست اين نهاد، يک عضو جديد هيات رييسه و يک کارمند ارشد آن بازداشت شدند.

نام اين افراد در يک فهرست چهارده نفره قرار دارد که به پرداخت بيش از ۱۵۰ ميليون دلار رشوه متهم شده‌اند. وضعيت چهار نفر ديگر از جمله سب پلاتر و دو تن از پسران جک وارنر هنوز روشن نيست.

اتهامات مربوط به پرداخت رشوه، حيثيت جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی را به خطر انداخته که سب پلاتر همواره آن را بزرگترين دستاورد خود طی ۱۷ سال رياست بر فيفا جلوه می‌داد.

فيفا در بيانيه روز سه شنبه خود می‌گويد که پرداخت اين مبالغ بخشی از طرح دولت آفريقای جنوبی «برای حمايت از جامعه آفريقايی تباران ساکن کشورهای ناحيه کارائيب به عنوان يادگاری برای برگزاری اين جام جهانی بوده است».

فيفا می‌افزايد که اين پرداخت‌ها «توسط خوليو گروندونا رييس سابق کميته مالی و براساس مقررات فيفا تاييد شده‌اند».

خوليو گروندونا به مدت ۲۶ سال از اعضای هيات رييسه فيفا بود. او اهل آرژانتين بود و مدتی معاونت رياست اين نهاد را برعهده داشت و سال گذشته در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

سب بلاتر ۷۹ ساله که ۴ روز پس از انتخاب به ریاست فیفا، از مقام خود کناره گرفت، دخالت در اين ماجرا را تکذيب کرده و می‌گويد او مقام ارشدی که بدون ذکر نامش در اين پرونده قيد شده است، نيست.

در آفريقای جنوبی نيز تابو امبکی رييس جمهوری سابق اين کشور پرداخت رشوه برای کسب ميزبانی جام جهانی ۲۰۱۰ را تکذيب کرد.

مسئول کميته پيگيری نامزدی آفريقای جنوبی برای اين رقابت‌ها نيز به روزنامه‌های محلی گفت که اين پول برای تشکيلات جک وارنر در کشورهای ناحيه کارائيب فرستاده شد تا از آن برای توسعه ورزش فوتبال استفاده شود.

طبق بيانيه فيفا تحت تاثير شرايط فعلی، ژروم والک سفر خود برای شرکت در مراسم افتتاحيه جام جهانی فوتبال زنان که در کانادا برگزار می‌شود را لغو کرده است.