ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 02.06.2015, 7:48
آتنا فرقدانی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد

وکیل آتنا فرقدانی، نقاش و فعال مدنی زندانی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت موکلش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با سه اتهام به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است که اگر در دادگاه تجدید نظر ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی اعمال شود این حکم به هفت سال و نیم حبس کاهش خواهد یافت.

محمد مقیمی، وکیل خانم فرقدانی با اظهار تاسف از این حکم به کمپین گفت: «حکم به من وخودش در زندان امروز (۱۱ خردادماه) ابلاغ شد. ما ۲۰ روز وقت داریم که تقاضای تجدید نظر بدهیم و امیدواریم که حکم در دادگاه تجدید نظر شکسته شود.»

اتهامات آتنا فرقدانی اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری، رییس جمهور، توهین به نمایندگان مجلس و توهین به ماموران بند ۲- الف سپاه در حین بازجویی‌هایش است.

خانم فرقدانی پس از گذشت ۵ ماه بازداشت در دو زندان قرچک و اوین، روز ۲۹ اردبیهشت ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به این سه اتهام محاکمه شد و در تاریخ ۱۱ خرداد ماه حکم ابلاغ شد.

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید اگر چه قاضی برای هر یک از جرایم مجازات مستقلی را صادر می‌کند اما در مرحله اجرا فقط مجازات اشد یعنی مجازاتی که از بقیه شدیدتر است باید اجرا شود و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا غیر قابل اجرا شود مجازات اشد بعدی اجرا خواهد شد.

مقیمی ادامه داد: «مجموع مجازات‌های موکلم بر اساس سه اتهام ۱۲ سال و ۹ ماه حبس است اما با در نظر گرفتن ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی فقط به بیشترین دوران مجازات که در این کیس هفت سال ونیم حبس برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است، محکوم شده است.»

از جمله مستندات اتهامات آتنا فرقدانی به اشتراک گذاشتن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس در صفحه فیسبوک است که آنها را به شکل حیوان تصویر کرده است. همچنین نوشته‌های انتقادی دیگر خانم فرقدانی در صفحه فیسبوک، ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی و کشته شدگان کهریزک است.

محمد مقیمی با اظهار اینکه بخشی از مبنای اتهامات موکلش “نوشته‌های فیسبوکی او“ است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «در قانون ما فعالیت در شبکه مجازی فیسبوک جرم شناخته نشده است و از آنجا که همیشه اصل بر آزادی انسان‌ها است بنابراین موکلم نباید به دلیل نوشته‌هایش در فیسبوک متهم شود. از سوی دیگر در جوامع دموکراتیک کشیدن کاریکاتور برای نقد قدرت پذیرفته شده است. موکل من هم یک هنرمند است که با کشیدن کاریکاتور افکارش را بیان می‌کرد و منظورش هم نقد صاحبان قدرت بود.»

مقیمی ادامه داد: «مضاعف بر اینکه بر اساس اصل هشت قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است که دولت و ملت هر دو نسبت به هم دارند و تکلیف قانونی و شرعی برای همه شهروندان است. از سوی دیگر انتقاد کردن در راستای آزادی اندیشه و بیان نیز هست.»

آتنا فرقدانی، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا، فعال حقوق مدنی و کودک برای اولین بار در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بند دو– الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل و در ۱۱ آبان ماه با قرار وثیقه تا زمان حکم دادگاه آزاد شد.

این فعال مدنی پس از ‌آزادی در تاریخ پنجم دی ماه مصاحبه‌ای با سایت جرس درباره وضعیتش در دوران بازداشت و بازجویی‌هایش داشت. همین طور ویدیویی از خود منتشر کرد که در ان از رفتارهای نامناسب ماموران زن زندان اوین می‌گفت.

او پس از آن در تاریخ ۲۰ دی ماه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد و پس از آن بازداشت و مستقیم به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم فرقدانی در بهمن ماه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک زندانیان سیاسی از غیر سیاسی در آن زندان دست به اعتصاب غذا زد و پس از آن در تاریخ هفتم اسفند ماه به دلیل طولانی شدن اعتصاب در بیمارستان بستری شد. خانم فرقدانی در روز ۱۲ اسفند ماه با موافقت قاضی صلواتی از بیمارستان به زندان اوین منتقل شد و تاکنون در آنجا به سر می‌برد.