ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 31.05.2015, 6:14
به یاد یار از دست رفته رضا دانشور

با نهایت درد و اندوه از درگذشت رضا دانشور، یکی از صمیمی‌ترین هواداران شاپور بختیار، و یار دیرینه و همدل‌مان در نهضت مقاومت ملی ایران با خبر شدیم. ما دراین غم بزرگ که برای همه‌ی یاران و دوستداران و در درجه‌ی نخست فرزندان و خانواده‌ی وی فقدانی جبران ناپذیر بشمار می‌رود خود را همدرد و شریک می‌دانیم.

رضا دانشور ادیب و نویسنده‌ای توانا بود که از همان آغاز جوانی، و پیش از انقلاب اسلامی که او را ناچار به جلای وطن و پناهندگی سیاسی در کشور فرانسه ساخت، داستان‌های کوتاه و بلند و نمایشنامه‌هایش در محافل ادبی کشور شهرت و اعتباری انکارناپذیر کسب کرده بود؛ نام او بویژه با انتشار داستان نماز میِّت به سرعت در میان نویسندگان معتبر دوران جوانی اش جای گرفت. او همچنین در کار تئاتر و کارگردانی نیز از سابقه و تجربه ای گرانبها برخوردار بود. در دوران مهاجرت نیز او آثار متعدد و گرانبهایی از خود به یادگار گذاشت که یکی از آنها، رمان خسرو خوبان، به زبان فرانسه نیز ترجمه شد و انتشار یافت.

رضا دانشور از ابتدای جوانی از هواداران نهضت ملی و دکتر محمد مصدق بود و گرچه دردروان شورش روحی جوانان آزادیخواه و آرمانجوی کشور در سال‌های چهل به مبارزه‌ی مسلحانه نپیوست اما از دوستان نزدیک برادران احمد زاده و امیرپرویز پویان بود.

آغاز روزگار اقامت رضا دانشور در خاک فرانسه و دوران فعالیت سیاسی پرارج او در خارج از کشور، با پیوستن او به مبارزات دکتر شاپور بختیار و نهضت مقاومت ملی ایران همزمان بود.

همکاری دانشور با نشریه‌ی قیام ایران، نشریه‌ی ماهانه‌ی نهضت مقاومت ملی ایران، کوشش مؤثر او در کار سازماندهی و انجام مصاحبه با شخصیت‌های نهضت مقاومت ملی ایران تنها چند نمونه از موارد همگامی خستگی ناپذیر و دلسوزانه‌ی او با دوستانش در سازمانی بود که او به اصول و مشی سیاسی آن باوری عمیق داشت.

ابعاد فعالیت دانشور به فرانسه محدود نماند. سازماندهی شاخه‌ی نهضت مقاومت ملی ایران در شبه قاره‌ی هند یکی از اقدامات ارزنده او به حساب می‌آید.

نهضت مقاومت ملی ایران یاد این یار یکرنگ خود را همیشه زنده نگاه خواهد داشت و همراه با بیان مجدد اندوه خود از فقدان جبران ناپذیر این شخصیت والای سیاسی و ادبی کشور، وتسلیت به دو فرزند برومند او، دکتر مزدا دانشور و اسفندیار دانشور و همه‌ی بازماندگان، یاران و دوستدارانش، برای آنان در این ضایعه‌ی دردناک شکیبایی و بردباری بسیار آرزو می‌کند.

یادش زنده و گرامی باد
نهضت مقاومت ملی ایران
جمعه، ۸ خردادماه ۱۳٩۴