ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.05.2015, 21:37
جنجال بازی تراكتور - نفت تهران ادامه دارد

اعتماد /  حسین قهار

«اگر آقای منادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اجازه می‌داد كه گزارش فساد فوتبال توسط كمیسیون اصل نود در صحن علنی قرائت شود و همچنین ایشان جلوی پرونده تحقیق و تفحص از فدراسیون فوتبال به خاطر ابهامات مالی را نمی‌گرفت، بدون هیچ تردیدی امروز شاهد چنین اتفاقات فجیعی در تبریز و هفته پایانی لیگ برتر نبودیم.»

این جملات بخش كلیدی صحبت‌های نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مناظره‌اش با منصور‌ قنبرزاده در یك برنامه رادیویی بود؛ بحثی كه توجه ویژه‌ای به آن نشد، اما نشان می‌دهد كه مجلس شورای اسلامی برنامه‌ای ویژه برای رسیدگی به اتفاقات فوتبال و ابهامات مالی فدراسیون دارد.

بر اساس این صحبت‌ها نادر قاضی‌پور رسما اعلام كرد كه پرونده تحقیق و تفحص از فدراسیون فوتبال هم به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارایه شده است، اما منادی عضو هیات رییسه چندی پیش از صدور دستور برای انجام تحقیقات گسترده در فدراسیون فوتبال جلوگیری كرده است. این قضیه البته در رسانه‌ها مسكوت ماند. اتفاقات هفته پایانی لیگ برتر و حوادث تلخ هشت‌ دقیقه جنجالی آخر بازی تراكتور‌سازی و نفت تهران اما این بهانه را به دست مسوولان داده است تا در كنار تلاش برای واگاوی ابعاد مختلف پرونده حواشی اخیر، به مشكلات مدیریتی فوتبال ایران هم رسیدگی كنند.

با توجه به همزمانی این اتفاقات با سفر استانی ریاست‌جمهوری به آذربایجان شرقی اما مقدماتی را فراهم كرد كه مقامات دولت هم به پرونده این حواشی و اتفاقات تلخ ورود كنند. بعد از اینكه وزیر ورزش در جلسه هیات دولت، گزارشی مفصل از اتفاقات تبریز به كابینه ارایه داد، دكتر روحانی رسما به وزیر ورزش ماموریت داد به این موضوع رسیدگی ویژه داشته باشد و اگر قصور مدیریتی یا تخلفی در این رابطه وجود داشته با متخلفان برخورد ویژه انجام شود.

به همین ترتیب كمیته‌ای در وزارت ورزش و جوانان تشكیل شد و تمام مسوولان ورزش كشور اقدامات خود برای بررسی دلایل جنجال‌های اخیر را آغاز كردند. وزیر ورزش با معاونان خود، به همراه علی كفاشیان پیش از سفر رییس‌جمهوری عازم تبریز شدند و تحقیقات شكلی رسمی‌ و البته جدی‌تر به خود گرفت.

نخستین صحبت‌های وزیر ورزش درباره موضوع جنجال‌های اخیر اما در نوع خود جالب توجه بود. محمود گودرزی بعد از برگزاری نخستین جلسه رسمی رسیدگی به پرونده در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهارنظر بسیار مهم و جنجالی مطرح كرد و گفت: « بر حسب دستور ریاست محترم جمهوری، مامور شدم تا جهت بررسی موضوع از نزدیك و رایزنی با مسوولان استان و پیش‌بینی مواردی كه اتفاق افتاده است در تبریز حضور داشته باشم و در این خصوص جلسه‌ای برگزار كنیم. مجموعه دوستان بر این نظر بودند كه در بحث‌های داوری اشتباهاتی رخ داده و این اشتباهات پس از بررسی‌های لازم برای ما مسجل شده است و تصمیم گرفتیم كه تنبیهات لازم را در خصوص خاطیان انجام دهیم و باید این روند برای آینده تصحیح شود و بدیهی است كه نسبت به اتفاقاتی كه افتاده، تنبیهی در نظر گرفته شود. من به عنوان وزیر ورزش به فدراسیون فوتبال كشور اعلام كردم كه حتما برخوردهای لازم را هرچه سریع‌تر و در فاصله یكی دو روز آینده در نظر بگیرند و حتما جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود و بعضی افراد نیز مورد تنبیهات سخت‌تری قرار می‌گیرند.»

وزیر در ادامه صحبت‌های خود حتی گفته بود كه ترجیح می‌دهد با در نظر گرفتن قوانین  AFC و fifa بازی تراكتورسازی و نفت تهران حتی تكرار شود. با این وجود اظهارنظر گودرزی با واكنش‌های مختلفی همراه شد و اغلب رسانه‌ها به خاطر این موضوع كه علیرضا فغانی داور بازی جنجالی را به عنوان یكی از مقصران حواشی به وجود آمده معرفی كردند انتقاداتی را مطرح كردند.

با این حال به نظر می‌رسد با حضور شخص وزیر ورزش و مقامات دولتی در تبریز این پرونده ابعاد گسترده‌تری پیدا كرده است و مسائلی مورد تحلیل و واكاوی قرار گرفته كه تاكنون رسانه‌ای نشده است.  البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است تا اطلاع ثانوی برای جلوگیری از پراكندگی نظرها و اظهارات دوگانه، فقط شخص محمود گودرزی درباره روند رسیدگی به معمای هشت دقیقه جنجالی ورزشگاه تبریز اظهارنظر داشته باشد.

البته علی كفاشیان كه در جریان سفر گودرزی به تبریز بالاخره موفق شد بعد از هشت ماه با وزیر ورزش دیدار و جلسه داشته باشد روز گذشته در مصاحبه‌ای كوتاه اعلام كرد كه گودرزی پشتیبان ورزش كشور است. رییس فدراسیون فوتبال همچنین از تصمیم‌گیری درباره اشتباهات داوران بازی نفت تهران و تراكتورسازی بعد از جلسه با مسوولان كمیته داوران خبر داد.

بعد از این اتفاقات اما روحانی روز گذشته به آذربایجان شرقی سفر كرد و در تجمع مردم تبریز اشاراتی هم به ورود دولت به موضوع جنجال‌های اخیر فوتبال داشت. رییس‌جمهور در بخشی از سخنانش با اشاره به حوادث اخیر در لیگ برتر فوتبال كشور گفت: «تیم فوتبال تراكتورسازی تبریز به همه مردم ایران تعلق دارد و ما برای این تیم در مسابقات آسیایی آرزوی قهرمانی داریم. هیچ‌كس نمی‌تواند با احساسات مردم بزرگ ایران آن هم مردم قهرمان آذربایجان و تبریز بزرگ بازی كند، اگر كسی در حادثه اخیر مقصر باشد تردید نكنید كه دولت با همه توان برای تنبیه او ایستادگی خواهد كرد.»

این صحبت‌های ریاست‌جمهوری و دستور به وزیر ورزش برای رسیدگی ویژه به پرونده اتفاقات اخیر اما نوید اتفاقات مهم در فوتبال ایران در روزهای آینده را خواهد داد. به هر صورت در جریان رسیدگی‌های صورت‌ گرفته مسوولان به نتایج بسیار مهمی رسیده‌اند و همانطور كه از مصاحبه‌های آنها پیداست، برخورد جدی با عاملان به وجود آمدن جنجال هشت دقیقه‌ای صورت خواهد گرفت.
حسین عسگری از دپارتمان كمیته داوران استعفا كرد

با توجه به مشكلات به وجود آمده در داوری مسابقات لیگ برتر، فدراسیون فوتبال اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر كرد. متن اطلاعیه به این شرح است: با توجه به مشكلاتی كه در فصل پیشین مسابقات لیگ برتر در فصل ۹۴ - ۹۳ و در بحث داوری رخ داد و فضای انتقادی كه نسبت به داوری این مسابقات به وجود آمد و همچنین با توجه به اشتباهات سهوی انجام شده در دیدار نهایی مسابقات لیگ برتر كه بین تیم‌های تراكتورسازی تبریز - نفت تهران به وقوع پیوست، داور این دیدار جهت رسیدگی به اشتباهات سهوی رخ داده به كمیته داوران معرفی شد تا این كمیته تصمیمات خود را در این خصوص اخذ كند.

با توجه به عدم هماهنگی به وجود آمده در یك سال گذشته بین كمیته و دپارتمان داوری كه موجب اشتباهات در داوری مسابقات شده است، حسین عسگری از سمت خود استعفا كرد و رییس فدراسیون فوتبال با استعفای حسین عسگری موافقت كرد. گفته می‌شود به دنبال اتفاقات تلخ تبریز، تغییرات احتمالی دیگری هم در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در راه خواهد بود.